Tompas Amazon 67a Update: Projektet tar en paus

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Tompas Amazon 67a Update: Projektet tar en paus

Post by tompa »

Är ny här på amazonforumet o här kommer en projekttråd på min första amazon jag nyss köpt :mrgreen:

Polaren hadde en amazon 67a som bara stod i en lada och skräpade, frågade va han ville ha för den o jag fick ta den för 3000kr. Sagt o gjort så körde vi hem den till mig.

Den är rollad mattsvart :lol: och är rätt fin i plåten faktiskt o det mesta är lagat. Finns ju o göra med det beror ju på hur fin man vill ha den också. Tanken just nu är att fixa iordning den i hyfsat skick och slänga ner en trimmad b20 med dubbla weber45or, extraktorgrenrör och 2-2,5" avgas, byta växelåda, sänka, nylonbussningar runt om mm. Får se hur mycket det blir. Man är ju rätt ny på bilar o trim så detta kan ju vara en bra bil o skruva lite med :-)-) Tips och ideer är varmt välkommna :D

Nog med allt snack, här kommer några bilder på skönheten :lol:

Image

Image

Image

Image

Körde in amazonen i garaget o tog bort skärmarna för o kolla lite hur det ser ut o lite rost hittade man ju o även lite dåliga rostlagningar som skulle behövas fixas till.

Skärmarna bortskruvade
Image

Man ska aldrig börja hacka med kniven :lol:
Image

Framvagnsbalken såg inte så fin ut :(
Image
Last edited by tompa on Mon Nov 02, 2009 4:46 pm, edited 2 times in total.
Robin
Posts: 22
Joined: Tue May 27, 2008 11:01 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by Robin »

Kul att du hittat ett skapligt objekt, såg ju inte så sjuk ut.
Amazon -64 pärlvit.
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by tompa »

Dags för en liten update då.

Idag har jag börjat skruva ner framvagnen, till min förvåning släppte alla bultar o så utan några problem. Sen kom jag till bromsoket o tänkte testa om man kan få loss luftningsnippeln eftersom jag helst skulle vilja ta loss oket o allt o måla upp det och det är ju tråkigt om man inte kan lufta systemet sen. Men självklart gick ju nippeln av när man försökte lossa den :( Någon som har några bra tips på hur man kan få loss den? Får beställa nya nipplar när jag ändå ska beställa nya bussningar till framvagnen o lite ny plåt o svetsa dit :D

Image
Image[/URL]
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Tompas Amazon 67a

Post by Shift »

Riktigt ballt stuk på bilen!
Det tidigare bagageluckehandtaget, på med lister och röda baklampglas, sen så har du min dröm. Men nu är det ju inte min bil :D
Det som inte går att laga går att skruva sönder
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: Tompas Amazon 67a

Post by einar- »

Lägg på en mutter på nippeln och svetsa fast så släpper den så gott som garanterat av värmen
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
OrreBorre
Posts: 416
Joined: Tue Jun 13, 2006 6:26 pm
Location: i jär borti smålanda

Re: Tompas Amazon 67a

Post by OrreBorre »

Och ibland före man hinner dra av nippeln, så KAN det hjälpa om man knackar med en hammare på uppe på nippeln så rost o skit vibrerar lös i gängorna.

Och att svetsa fast en mutter på den avbrutna nippeln fungerade för mig! jag drog då det fortfarande var varmt :)
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by tompa »

Får testa o svetsa fast en mutter annars testa o borra ur den.

Tänkte höra va ni tycker om det är värt o kosta på lite extra o köpa polyurethane bussningar eller om man ska köpa nya gummibussningar? Bilen kommer väll bli lite av en lekbil på gata o grus.
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by tompa »

Sådär då har man rivit ner framvagnen, nu ska bara balken ner men det väntar jag med tills jag har fixat iordning den nya.

Ska målas upp lite o så :wink:
Image

Fick en fin balk av en jobbarkompis
Image

Skruvat bort allt från balken o börjat skrapa bort all underredsmassa, ska ta ut den o blåsa av den med högtrycken också.
Image
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by tompa »

Idag har man blåst rent framvagnsbalken med högtryckstvätten och sedan slipat bort lite ytrost o skit. Måste säga att roterande stålborste till vinkelslipen va gryymt bra o köra bort rost o lös färg med :D

Redo för målning
Image
Har lagt på ett lager hammarlack men behövs nog 2 till :)
Image
Henkus
Posts: 31
Joined: Sat Sep 06, 2008 12:01 pm
Location: Nykvarn
Contact:

Re: Tompas Amazon 67a

Post by Henkus »

jag hade på 5 lager hammarlack på min balk innan jag vart nöjd.. men det blev värt det efter åt:)
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by tompa »

Okej ja man får väl se hur bra det täcker :)
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by tompa »

Jaha dags för en lite update då men det är verkligen en liten hehe. Har stått rätt still med bygget nu då man inte haft så mycket lust just nu o sen har man köpt en annan leksak som har tagit upp lite tid :hihi:

Nya leksaken :thumbright:
Image
Image

Sen så är balken färdigmålad nu i alla fall :D Nu ska jag bara beställa lite plastbussningar o så också.
Image
Image
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by tompa »

Fick lite mer gjort idag. Har gjort rent bärarmarna från all underredsmassa o skit. Usch vilket tråkigt jobb det är, skrapa bort det mesta med kniv o sen på med en massa avfettning o köra med högtryckstvätten så blir det bra rent i alla fall :D

Image
tompa
Posts: 22
Joined: Sun May 31, 2009 7:23 pm

Re: Tompas Amazon 67a

Post by tompa »

Fortsätter med mina små updates hehe. Idag pressade jag ur bussningarna i bärarmarna och slipade bort lite rost o skit innan jag la första lagret med färg. Ska sätta mig o beställa hem lite nya bussningar o grejer nu.

Måste säga att den roterande stålborsten till vinkelslipen va ruskigt bra :D
Image
Image
Image
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Tompas Amazon 67a

Post by Shift »

Kom på en sak, om du ska fixa oken.
Du har inte lust att dokumentera det arbetet?
Vore lärorikt och bra att ha här på forumet.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply