Tiwatz Amazon

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Tiwatz Amazon

Post by Tiwatz »

Nu har jag äntligen fått tummen ur röven och startat en egen tråd till min Amazon på detta underbara forum!
Jag har fått ta över min brors projekt som bara har stått i några år.
Det han har gjort är att bygga om till b23 och bromsservo från Nissan Micra.
Så det jag ska göra är att dra nya bromsrör, fixa inredningen + massa småpul.

Utgångsprojekt:
Image

Image

Inmåttning av nya motorn
Image

Image

Image

Image

Kardan redo för kortning
Image

Kortad 57mm
Image


Nymålad b23
Image

Växellådsbalk
Image

Image

Det är vad som är gjort innan jag tog över så det jag har gjort hittills är att kapa lite i kardantunneln för att få plats med värmepaketet och fixat lite med motorn.

Image

Image

Motor under ihopplockning
Image

Nu väntar jag på ett paket från KG med ny lamell, kamremssats och topplocksbultar.
Antagligen så börjar jag att smida på bromssystemet i början på nästa vecka
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Re: Tiwatz Amazon

Post by Tiwatz »

Ska ner på skroten imorrn och fixa lite saker till bromssystemet. Sedan tänkte jag dra såhär, vad tror ni om det?

Image

Grön: Bromsservo
Gul: T-kors
Grå: Reduceringsventil
amazon snubben
Posts: 7
Joined: Thu Feb 26, 2009 6:16 pm
Location: Mora

Re: Tiwatz Amazon

Post by amazon snubben »

Grymmt Projekt, kommer definitivt att följas!!
Lycka till :D
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Tiwatz Amazon

Post by Blomquist »

Intressant tråd. har du bilder på taksänkningen? Jag tror inte SBP går med
på din bromskretslösning. Däremot vet jag att dom går med på en krets fram och en bak.
Detta är som sagt, vad jag tror.
Hur ser bromsservoinstallationen ut? Fungerar den bra?
210 -64, 223 -68
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Tiwatz Amazon

Post by Lars Bd »

Jag har för mig att det finns bilar med diagonalt 2-kretssystem.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Tiwatz Amazon

Post by Arne »

Har för mig att på gamla SAAB fanns denna diagonaldragning.
AVG
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Re: Tiwatz Amazon

Post by Tiwatz »

Blomquist wrote:Intressant tråd. har du bilder på taksänkningen? Jag tror inte SBP går med
på din bromskretslösning. Däremot vet jag att dom går med på en krets fram och en bak.
Detta är som sagt, vad jag tror.
Hur ser bromsservoinstallationen ut? Fungerar den bra?

Några bilder på taksänkningen har jag tyvärr inte då bilen redan var taksänkt när den köptes.
Bilder på bromsservo kanske fixas senare idag om jag får fart på kameran, som tyvärr åkte i golv när jag skruvade i helgen.
Om den fungerar bra eller inte vet jag faktiskt inte. Jag har ej testat men gör nog det så fort jag fått dit de sista bromsrören.

Är det bättre att köra en krets fram och en bak än min lösning?
Jag tänkte göra det från början men pratade med en kille som sa att det var bättre att dra rören diagonalt.

Förövrigt så står projektet ganska stilla just nu pga. ekonomiproblem och att min käre mor åker till andra sidan Atlanten i en månad så jag ska vara hus/djurvakt.
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Re: Tiwatz Amazon

Post by Tiwatz »

Här kommer två bilder på bromsservo

Image

Image
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tiwatz Amazon

Post by QV »

min röst hamnar på din diagonallösning.

Att ha bromsar "bara bak" vid bromskretsbortfall är ingen höjdare. Med ett framhjul drar det "lite snett" men det är fram som bromskraften finnes.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Re: Tiwatz Amazon

Post by Tiwatz »

Efter en lång och fattig sommar så har jag nu börjat på lite smått med bilen igen.

Har nu dragit klart nästan hela bromssystemet (fattas bara två muttrar till slangarna bak) också har jag fixat lite annat smått och gott. Det som står på schemat i veckan nu är att stoppa i motorn och bakrutan.

Har även börjat fundera lite på det här med hastighetsmätare, någon som vet om orginalwire från Amzon passar i en m47 låda?

En liten bild kan jag bjuda på, kommer snart flera.

Nymålat och renoverat bromsok, dock rostiga skivor
Image
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Tiwatz Amazon

Post by Pälle »

Intressant kärra! Vad blir det för hjul?

Glöm inte att ordna med dränering för regnvatten från värmepaketet, saknas detta så rinner det ut på golvet i bilen istället.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Bamazon
Posts: 130
Joined: Wed Aug 13, 2008 10:43 pm

Re: Tiwatz Amazon

Post by Bamazon »

Härligt me en taksänkt amazon :D
Tiwatz
Posts: 15
Joined: Sat Jun 27, 2009 11:54 pm

Re: Tiwatz Amazon

Post by Tiwatz »

Pälle wrote:Intressant kärra! Vad blir det för hjul?

Glöm inte att ordna med dränering för regnvatten från värmepaketet, saknas detta så rinner det ut på golvet i bilen istället.

Hjul är inte riktigt klar än men jag tror att det blir breddade plåtisar.
Dränering för regnvatten? Det var något nytt för mig, utveckla gärna det.



En liten update:
Motorn är nu i och har påbörjat tillverkning av ett generatorfäste, väntar bara på att min käre farbror ska skära till lite delar på jobbet.

Var även till morfar och kom överens med han om att han skulle klä om mina säten om jag monterade dragkrok på hans bil. Skulle sedan om och plocka fram dom men kan säga att jag vart skapligt förvånad när jag inte hittade några! Så nu måste jag försöka leta reda på en uppsättning säten.

Tog bort lyktpottorna och märkte att dom var lite rostskadad
Image

men kunde inte hålla mig från att provmontera mina biltema klarglas
Image

Image

Reduceringsventil från 240
Image

Image

Motorn isatt men ventilkåpan var lite skadad så det blir en ommålning av den
Image

Planerna nu är att fixa en provisorisk lösning så den går att köra så jag kan ta den ut och in i verkstaden lite smidigare då det finns andra i min familj som gärna vill in dit lite då och då.

Någon som vet om jag måste ha EGR systemet på motorn om jag ska regbesikta bilen eller kommer den att gå igenom ändå?
Post Reply