bruksamazon -66, En punkt till på "att göra" listan

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: bruksamazon -66

Post by sn@kesh!t »

Jag gjorde ändå dem relativt rena innan jag skickade dem :lol: Dem har legat i bagaget på en amazon i iallafall 15-20 år :wink:
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Vill inte veta hur resten av grejerna såg ut som hade legat i det bagaget, om du kallar dom förgasarna rengjorda :?
Flyttade över allt innehåll till ett par andra hus, med mindre glapp! Har kapat till ett insug (jag har ju gamla modellen med singelrör till avgaset. Och SU insuget var antagligen från en 140 dvs dubbel avgas)

Nu sitter dom i bilen iallafall... Ska bygga gasstag och köpa en ny bensinslang, sen är det provstart :twisted:

Jag kan även lugna oroade läsare med att orginal grenrör (till denna bilen) ligger orört på hyllan :lol: En orginaldel, är ju trots allt en orginaldel.. Även om den ser likadan ut som alla andra rör till amazon! Lite kul å kunna säga att "just den delen" satt på den här bilen när den rullade av bandet från fabriken :mrgreen: (naturligtvis finns även orginalförgasaren också kvar, även om den är bortom all räddning)

Måste försöka ta mig i kragen och laga rosten i balkarna också.... Har även andra planer för den här bilen!

Någon som vet om det är krångligt att byta innertak? Råttor har vart på det som sitter i.. Men har ett fint tak (utan råtthål) som kan tänkas doneras till den här..
Ska ju ändå inte ha någon inredning i den bilen :lol: (bortsett från en massa alupanel och bur)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: bruksamazon -66

Post by QV »

Att montera ett beg innertak är inte så kul. Tyget / plasten har en tendens att bli skört med åren.

Det "enklaste" sättet att lära sig montera ett innertak är att "återmontera" det gamla innan man monterar det nya.

Det som hjälper mycket är att göra en mittmarkering på kortsidorna (fram/bak ruta) både på kaross och innertak.
Sedan skall man inte "göra klat" taket första kvällen. Spar gärna några rynkor några dagar. Dels så sätter de sig själv, samt att man blir ju inte nöjd hur bra det än är när man är på gång.......

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Hmm, lät ju inte så roligt.... Är det bara "tyklädsel" i taket då? Så det inte är som på nyare modeller med en massa papp :? Hade förvisso tur med den bilen, eftersom det var en kombi! Så man kunde dra ut det genom bagaget (Volvo 945) Hade det vart en sedan, hade man fått ta ut bakrutan (Sånt vill jag ABSOLUT inte ge mig in på med amazonen :lol:

Sitter ju även en "orginal" monterat högtalargaller på den andre :wink: (Märkt philips, har jag för mig)(Ni vet, där i bakrutan)

Tiden får utvisa hur mycket man orkar göra!!!! Idag är det fortsatt montering av SU förgasare :twisted: Åka iväg om en stund å köpa bensinslang å lite annat skit, som kan tänka behövas...

Bilder kanske dyker upp ikväll! (och förhoppningsvis hinns det med en provstart också)
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Beställde en ny kamera i helgen, och fick den idag.. Är ju tvungen å testa hur det blir :lol:

Image
Så kan det se ut!
Image
Översikt över motorrummet!

Skulle nog kunna behöva lite färg, tror jag :?
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Blev en heldel sidoprojekt i vinter istället :evil:

Image
Tvättning!

Image
Motordelar har lagts upp på hyllan.

Image
Och där är dom färdiga för leverans...

Det är 2st B230 block som numera är borrade 0.60mm!

1. B230FT -93
2. B230F -90

Ft motorn är tänkt att den ska ta plats i min egen amazon -66 framöver (Kanske inte nämt det, men pärlan som den här tråden handlar om är igentligen inte min :( )

Den andra motorn ska ner i en isbil, Förhoppningsvis en folkraceamazon (Om jag bara hittar en till salu)
Så det är ju åtminstående amazonrelaterat, även om det inte är orginal!!!!
Får väl försöka fixa en egen tråd till "dom" andra när jag kommer igång på riktigt med dom :lol:
Kände att jag behövde lätta mitt hjärta om varför det inte händer mer här i tråden....
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66

Post by Weber_b20 »

Tjoho! Äntligen har man vågat provköra den väg också.... (Nej, den är fortfarande inte besiktigad :wink: )
Förgasarna från Sn@keskit funkar toppen (Eller ja, dom delarna som användes iallafall) Blev tvungen å köpa nya nålventiler, då den
gärna tryckte ur sig soppa på tomgång (Ganska jobbigt när grenröret sitter precis under gasarna :lol: )
Inversterade i nya luft filter också
Image
Image
Orginal skall det vara....
Igentligen skulle man väl köpt chokevajrar också... Men det gick ju bra med snål varianten också! Hämtade dom på skroten från några 240is.. Det är alltså motorhuvsvajrarna ifrån 240 som jag har klipps ner i lagom längd! Rätt storlek var det i varje fall.

Blev ett par bilder utomhus också, för första gången!
Image
Image
Image
Image

Jo, den är skitig nåt gud förbannat!!!!! Skulle igentligen kört iväg å tvättat den, men mina kompisar skulle på cruising i Nybro idag... Så den gubben gick inte :cry:
Endel finjusteringar återstår dock.. Går väldigt fett just nu...
Skulle även behöva ett verktyg för att kunna synka gasarna ordentligt (Alla justeringar än så länge är gjort enbart genom att lyssna å känna på grejerna)
Lemmy 121
Posts: 237
Joined: Tue Aug 11, 2009 8:31 am

Re: bruksamazon -66 Nya bilder på sista sidan 24/4

Post by Lemmy 121 »

Dom där filtren är granna. Ser dom inte ut sådär original på sportmodellerna?
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 Nya bilder på sista sidan 24/4

Post by Weber_b20 »

Icke en aning... Fanns 2 moddeller å välja på, på CVI! Denna modellen ska vara till dessa förgasarna iallafall (61-66) Så det är ju rätt årsmodell på filter iallafall :lol: (och även på gasarna)

Ser ut som jag har köpt ett alu insug också.. Tror det ingick ett gasstag också, så man kan ta väck mitt "snygga" hemmagjorda stag....

Vad ska det sitta för insug på 66orna igentligen??? Alu var väl bara på dom tidigare modellerna väl? (skit samma igentligen, det är ju snyggare med ett alu insug)
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: bruksamazon -66 Nya bilder på sista sidan 24/4

Post by hakano »

Weber_b20 wrote:Vad ska det sitta för insug på 66orna igentligen??? Alu var väl bara på dom tidigare modellerna väl?

Det skall sitta ett aluminiuminsug med separat löst grenrör i gjutjärn med enkelutblås upp t.o.m. -66.

1967-70 är det ett ihopgjutet insug och grenrör med dubbelt utblås.
sn@kesh!t
Posts: 486
Joined: Wed Sep 02, 2009 8:19 pm
Location: Nossebro

Re: bruksamazon -66 Nya bilder på sista sidan 24/4

Post by sn@kesh!t »

Kul att du fick någon användning av mina gamla förgasare :lol: Jag kan ju se att dem är mina gamla, översta kåpan sitter fortfarande snet på den ena förgasaren :P
Amazon, en bil, en livsstil

Audi Coupé -91 Ostbåge'N
Volvo Amazon -70 Green machine
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 Nya bilder på sista sidan 24/4

Post by Weber_b20 »

Det är just "kåpan" och kolvarna som kommer från dina gasare.... Jag hade spjällhuset (Med nya bussningar till spjällaxeln) sen tidigare :wink:
Allt annat är från dina!

Blev en liten testrunda idag med... Lite nervöst är det! Oförsäkrat och avställd är ingen bra kombo när man ska ut å provköra :oops:

Nästa på listan är rostlagning, både av balkar och avgassystem...
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: bruksamazon -66 Nya bilder på sista sidan 24/4

Post by Hasse63 »

Så fint det blir med dubbla, blir liksom ett nytt motorrum, Tvätta av lite sen så... :wink:

Inte får att...
Du vet väl att vacumhusen och vacumkolvarna inte får blandas ihop utan måsta följas åt livet ut för att vara jämnspelta.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 Nya bilder på sista sidan 24/4

Post by Weber_b20 »

Jo :wink: Det viste jag faktiskt.... Och dom är "synkade" så dom faller likadant (fanns en filmsnutt på youtube som förklarade detta)
Fick putsa lite på dom, för att få dom likadana! (Nej, tyvärr har jag inga bilder från monteringen)


Va kul det är med lite kommentarer! Man blir ju lite sporrad att fortsätta fota nu :D
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: bruksamazon -66 Nya bilder på sista sidan 24/4

Post by Weber_b20 »

Weber_b20 wrote:Ser ut som jag har köpt ett alu insug också.. Tror det ingick ett gasstag också, så man kan ta väck mitt "snygga" hemmagjorda stag....
Verkar som han inte ville sälja insuget helt plötsligt :evil: Får väl bli reservplanen då... Bygga ett eget i svartstål (som det var tänkt från början)
Fan va less man blir!

I helgen blir det inget skruvande på amazonen iallafall! Hjullagerbyte på bruksbilen istället :(
Post Reply