"Den andra -66:an"

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Post Reply
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

"Den andra -66:an"

Post by Caltex »

Jag har en tendens att hålla på med flera projekt samtidigt...
Kan väl vara lika bra att jag lägger upp en tråd om denna -66:a, nu när det börjar hända lite saker på den också...

Den här köptes för ca 4 år sen och var ett rent impulsköp.
Bilen hade legat ute på blocket länge och såg inte så tilltalande ut på bilderna, men jag
for dit och kikade, sen jag bjöd hälften av priset han hade begärt. Då ägaren hade bilen i ett villaområde, och ville få lite snyggare på tomten, så blev det affär. Jag tänkte att man kunde ju alltid skrota bilen om den var för dålig för att stökas till...
Så här såg den ut vid inköpet:


Äcklig plastskärm utan passform:
Image


Image


Image

Säljaren sa att han fått beröm på bilprovningen för att den var så fin under...jojo tänkte jag ...
Men trots karossens skabbiga utsida så var den rätt frisk under, en främre sidobalk bör lagas och så är det lite kex i vänster torpedsida.
Skärminfästningarna är inne på sista versen, men man kan då fästa framskärmar där än :mrgreen:


Så en dag kunde jag inte hålla mig utan provade lite rubbing:

Image


Image

Image


och lite trevligare blev det..


Image


Image


Jag bytte också lite lister och rensade ur den sedvanliga tattarhögen med kablar.
samt kastade bort alla klädslar och heltäckningsmattor och annat äckel...
Ryggstödet bak bytte jag mot ett bättre jag hade liggandes och delar av framstolarna skickade jag till min
möbeltapetserarkontakt, så han kunde laga till dem.

Här nånstans hade jag en formsvacka och sålde av bilen till min sambos lillebror, som ägde den i ca ett år.
Han städade ur bilen och tvättade den invändigt, men gjorde inte så mycket mer med den.
När han sen kom på att han skulle sälja den, så hade jag återfått mitt vett och köpte tillbaka bilen.
Sedan har den stått i en lada i typ 2 år, ända tills igår.
Jag hade lyckat få med mig 2 yngre medhjälpare( stort tack till dem !), och bytte huvudbromscylinder, mot en jag renoverat tidigare i veckan. Bromsarna hade haft en "kanske"-funktion när sambons lillebror körde den från mig, och nu tog de inte alls, men efter byte av huvudcyl och luftning så blev pedalen stum :D

Vi monterade ryggstöden på stolarna och ordnade till lysen och blinkers på bilen, i alla fall så pass att man törs köra hem den till garaget.

Så här ser den ut nu iaf:

Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image


Och så en motorbild... Tändkablaget,fläkten och bränslepumpen framkallar ett lätt illamående..

Image

Det sämsta på bilen är bakskärmarna, det är lite rost på vänster sida, men inte värst mycket, däremot så är den bucklig och har ett litet veck mitt ovanför hjulhuset... :evil:

Höger bakskärm liknar ingenting jag sett tidigare... den är inte rostig, men knövlad på nått vis , och sen har väl "Händige Herman" varit framme med spackelspaden och "lagat" :lol: :lol:

Tanken med det här objektet är att besikta, och sedan göra en rullande renovering till nån slags bruksskick..
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: "Den andra -66:an"

Post by Weber_b20 »

Det är ju brukssick på den redan nu ju 8)
Blir dom för fina, så är ju risken att man inte vågar använda dom :lol:
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: "Den andra -66:an"

Post by Caltex »

Var en vända till garaget igår och gjorde en översyn av vänsterdörren.
Sidorutan var repig och nitarna till ventrutan var lösa + att nån hade försökt bryta sig in, så sidorutans kromade glidskena var inte så vacker.
Sen så fanns ingen rutvevsmekanism, nån hade löst det med en skruv istället :roll:
och så dörrlåset som gick i baklås ibland, och ibland gick det inte låsa..

Men nu är alla sakerna fixade :D
Det finns sånt som definitivt ligger högre i prioritetsordningen än sånt här, men det finns ju också ett värde i att laga till sånt som stör en nå så Gu f*******t. :wink:
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: "Den andra -66:an"

Post by Caltex »

Här går det sakta, har lagt tiden bl.a på att smälla ihop en av traktorerna som stått i tusen bitar i garaget.

Jag har iaf börjat rostlaga lite


Före

Image


Image



och efter

Jag vill att det ska se ut som original när jag rostlagat, så det var trevligt :D att torpedsidan inte hade rostat sönder ända in på de pressade spåren, blir ju lite mer jobb att göra plåtbitarna då..


Image


Image


Image


Image


Den vänstra skärminfästningen inte var helt uppmurken, så det räcker med att byta plåten uppe på:

Inpassning

Image


och det var allt för den här gången..
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Post Reply