Amazon #4 1967- 2dörrar

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by nisseinorr »

Min gröna custom-65a bruksbil som köptes i vintras (finns att skåda under custom showroom)
var lite väl sliten i det mesta..glappa bussningar, mycke brus i lister, krånglande elektronik osv..jaa de mesta racklade.. Efter att nu senaste dagarna fått börja fylla kopplingsvätska en gång om dagen fick droppen att rinna över.. Beställde en renoveringssats till den och tänkte väl fortsätta bruka bilen..men ..
så helt plötsligt på blocket kommer en 1967a in i grannkommunen..
Ni kanske hann se den? Ni i norrbotten som håller koll på bilarna som hamnar ute på annons här uppe..

En röd 2 dörrars.. Kom ut på blocket igår-eftermiddag..
bra lack, nybesiktad, mycket nytt och bytt..
20 000 kr...

Jag låg och grubblade ett par timmar inatt och imorse när jag vaknade var jag inte något klokare efter allt grubblande.. Det var bara ringa och höra om bilen var kvar..

Den var kvar, men under de 20 timmarna annonsen legat ute hade det ringt 4-5 stycken på den.. Jag åkte dit direkt och affär blev det efter lite rost-sökning och provkörning..

Så det var Amazon nummer 4 i samlingen..
Jobbar kväll nu men jag ska ta några bilder nån dag framöver..
jag är då helnöjd med köpet..

:)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by Rappel »

ahh men dra åt höger!! du är ju helt otrolig :lol: :lol: fint med en röd 67a också :wink: upp med bilder på henne nu!!
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by fretchi »

ja men du behövde då verkligen en ny bil. den gröne bokstavligen föll det grejer från :lol:
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by Rappel »

sluta nu! :lol: de är är ju en drröm ju!!! :D
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by nisseinorr »

Inga bilder än, sover på förmiddagarna och jobbar kväll så jag har inte riktigt hunnit med..

När jag hämtade pärlan så skramlade avgassystemet i karossen och det klonkade i bakvagnen..
tänkte väl: dålig passform på de nybytta avgassystemet.. Och nån dålig bussning i något stag i bakvagnen (är ju van att åka min gröna bruksamazon där bussningarna inte alls existerar i länkarmarna bak) hehe..

tog upp bilen på lyften här på jobbet idag och skådade lite närmare på underredet och på de nämnda problemen.. underredet har ingen massa, det är handmålat rött..
Endast ett rosthål hittades fram vid passagerarsidan.. ca 5*5 cm stort..
i övrigt har den klarat sig..

gubben som haft den tidigare har då skött om den, eller om den rentav har genomgått en "renovering"

varenda pryl undertill är uppmålad.. kardanaxel, bakaxel, stag, jaa allt har fått färgstänk..
ser inte alls pjåkigt ut.

angående avgassystemet.. En klammer satt dåligt så jag köpte en ny och rätade upp ljuddämparen och drog fast den så var det oljudet väck..
klonket i bakvagnen var en bult som var dåligt åtdragen i ena staget till bakaxeln..
nu har jag kontrolldragit alla stag i baken.. stum och fin..

alla oljud borta... tyst och fint. blev en lätt och billig reparation..

när den likaså var uppe på lyften så passade jag på att tömma en burk tunnflytande hålrumsvätska i alla balkar..

nåja.. nästa inlägg jag gör lovar jag att det kommer upp bilder :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by fretchi »

sikken tur att nisse har nattugglande vänner med kamera. jag menar, hur länge ska det ta att få fram en bild? :P
Image

Image

Image
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by nisseinorr »

Hehe jasså det finns smyg-papparazzi här i byn :)
Skönt att nån är duktig med kameran..

då slipper jag ju ta nå bilder ;)

nää, jag ska ta å fota inredning, motorrum och underrede osv nästa gång jag har upp den på lyten.. Har än inte kört just något med bilen då jag några dagar innan köpet råkade tanka full tank i gröna bruksaman.. så jag har ägnat veckan åt att köra bara den för att få såsen att gå åt nu innan helgen då jag kör den till stugan och ställer undan den för evigt..

om ingen vill förbarma sig över den :) hehe..

Jaja, då fanns de ju nån bild uppe i alla fall...fler kommer... om inte av mig så av papparazzi-fretchi
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by Rappel »

BRA fredrik!!! :o ser kanonfin ut danne!! rinner i munen nu! röd 67a kan de bli bättre? :roll: :lol:
mer bilder bara :wink:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
1964
Posts: 93
Joined: Wed May 13, 2009 4:01 pm

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by 1964 »

Jokkmokk , där ska finnas en 123 gt om jag inte har fel som inte har gått på många år?? vet du om den ?
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by fretchi »

jo det stämmer. dessvärre har ägaren förvarat den utomhus. den är inte i så risigt skick ännu men den blir ju inte bättre. till saken hör också att han vill ha väldigt mycket pengar för den. nog har vi försökt köpa loss den :P

min far vet även om en 123gt i nattavaara en bit härifrån som han säger ska stå uppallad i ett garage. väldigt fin. får se om man kan ta sig att titta på den någon gång.
Rappel
Posts: 836
Joined: Thu Jan 24, 2008 5:07 pm
Location: boden

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by Rappel »

fredrik va heter den manen ? :wink: tar gärna namn och nummer! och sen är de fört till kvarn haha :lol:
Röd 67a
Graffitgrå 65a


VERKSTADSHANDBÖCKER!
http://www.volvoamazonpictures.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by nisseinorr »

Jaa först till kvarn blir det nog inte, då mannen har fått ganska höga bud på bilen men ändå inte släppt den.. var och kikade på den förra året.. står ute på hans gård under träden året om.. lacken har börjat flagna ordentligt över hela huven osv..

man kan bara ana hur den ser ut undertill när den stått på fuktigt underlag de senaste 10-15 åren.. synd på en annars komplett GT..alla GT-specifika grejjer finns kvar på den om jag minns rätt.. de enda är att motorn blivit utbytt en gång i tiden har jag för mig..

Tillbaks till min flådiga röda kärra..
Igår städades och putsades kofferten ur.. så nu är den ren och fin..
bilen dammsugades ur och den nya instrumentbrädestoppningen fick lite vinylglans :)
gaslänkaget fick även bussningarna utbytta då det saknades en bussning i ena änden på staget..

nästa att göra på listan är att montera dit chokevajern ordentligt.. så man kan magra ner förgasaren.. nu är den så uppställd att man inte behöver använda choke vid kallstart..
sedan nån dag när lyften är ledig ska hastighetsmätarvajern bytas och motorn ska få ny olja och filter :)
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by Ragge »

1964 wrote:Jokkmokk , där ska finnas en 123 gt om jag inte har fel som inte har gått på många år?? vet du om den ?
kollade min lista och fann en grön i jokkmokk, men det finns en röd 67,a i nattavaaraby och en vit i hakkas. däremot finns det 2 röda i boden, och 4 i luleå (3 gröna+1 röd)
nisseinorr
Posts: 154
Joined: Sat Jul 15, 2006 7:08 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by nisseinorr »

Jaha, dåligt med bilder idag också.. jobbar hela dagarna å den lilla tiden på eftermiddagarna i veckan har gått till att äta, å sen småpilla lite i amazonen.. ingen tid räcker till att ladda nån kamera och ta nå bilder.. men till helgen är det ledigt å då ska vi ha en hel del skruvar-timmar så då ska väl kameran fram..

Medans fredrik bytte stötdämpare på sin 144 automat så passade jag på att sällskapa bredvid och fick då lite nytta gjord.. choken är fixad och nu har vi magrat ner gasarn lite så svartpuffet bakom bilen försvann.. bilen gick märkbart mjukare också.. skönt..

Dock skulle jag ta tag i hastighetsmätarvajern också men det sket sig..
plockade ner vajern och såg då att den hade gått av(som vi gissade)
Men.. Då har den gått av längst ut i spetsen.. uppe i mätarhuset..så den lilla fyrkantiga änden på vajern är kvar inne i mätarhuset. Har monterat dit nya vajern nere vid lådan och dragit in den i kupen så det är klart att skruva fast vajern i mätaren men längre än så kom jag inte..
Alltid är det något som ska gorma :)..

har någon nått bra tips på hur jag ska pilla ut den lilla vajeränden ur mätaren?
Medlem 6808
Äger en Amazon 65a 2dörrar Moss-metallic
Och en Amazon 66a 2dörrars projektbil
även en skrotad Amazon 65a med 4 dörrar
Nu också en röd 67a 2 dörrars finbil
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Amazon #4 1967- 2dörrar

Post by A-masen »

Förslag: Med en plockmagnet.

Text från Clas Ohlson.
Bitsskruvmejsel med plockmagnet
Bitsskruvmejsel med plockmagnet. Mjukt handtag för bästa grepp. 6 bits för PH-, PZ- och spårskruv. Utdragbar magnet (35 cm) för upplockning av tappade detaljer på svåråtkomliga ställen
• Verktyg & Maskiner > Verktyg > Skruvmejslar
39,00 BITSSKRUVMEJSEL M. PLOCKMAGNET 30-9881
Post Reply