Strul med OD samt oljebyte

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
AndersG
Posts: 40
Joined: Wed Mar 25, 2009 5:13 pm
Location: Oxelösund

Strul med OD samt oljebyte

Post by AndersG »

Hade tänkt byta olja i motor och växellåda på min amazon imorgon, och har studerat trådarna här ett tag.
Samma olja till både motor, låda och OD om jag har förstått det hela korrekt?

Samt avslutningsvis är det någon skillnad på att använda ATF eller vanlig smörjolja?
För/nackdelar?
vet ju inte vad det är för oljekvalité i växellådan nu, men det får ju bli en överraskning imorgon.

OD;n började bete sig konstigt och ville hoppa ur när jag kört med den i från och till i ungefär 20 mil. Man skulle ju kunna tänka sig(och jag hoppas) att det är oljesilen som har blivit igensatt. Vet ju inte hur det är om det kan tänkas vara oljan som blivit varm och fått lägre viskositet. Men förhoppningsvis löser det hela sig. :?
Någon som har något tips inför morgondagen?

Anders
Blå 62;ans 122S
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Strul med OD samt oljebyte

Post by QV »

om du har en D-typ så skall det vara motorolja. Kan inte svara på skillnaden blir om man kör med ATF.

Min nya inställning är att står det motorolja så fungerar motorolja! Tycker jag inte riktigt om att hälla i motorolja så gör jag det i alla fall men byter efter halva tiden istället....... då får jag ändåck min vilja igenom samtidigt som man gör det som står i instruktionsboken :shock:

Det viktiga är inte att man häller i det bästa som finns utan att man byter frekvent.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply