ny motor
ny motor
tjenare jag har presis köpt en ny motor till min amazon. de är en b20 med steg 2 topp (44/37) timo 840 kam 4-1 extraktor och weber 45, och nu undrar jag om någon kan på ett ungefär säga vad jag ska ha för bestycknig i dom har ingen aning själv pga att de är första weber paret jag har.
jag undrar också vad en 200++hk b20 på 2,2l med weber 45 skelett svängjul steg 3topp extraktor timo 840kam med m45 låda kan ligga i för pris. vet en som är till salu den ska vist ha kommit 2:a i isracing nån gång.
tackar för svar
jag undrar också vad en 200++hk b20 på 2,2l med weber 45 skelett svängjul steg 3topp extraktor timo 840kam med m45 låda kan ligga i för pris. vet en som är till salu den ska vist ha kommit 2:a i isracing nån gång.
tackar för svar
Re: ny motor
Jag skulle tro att du kan höra med Misab över bestyckningbrenne__ wrote:tjenare jag har presis köpt en ny motor till min amazon. de är en b20 med steg 2 topp (44/37) timo 840 kam 4-1 extraktor och weber 45, och nu undrar jag om någon kan på ett ungefär säga vad jag ska ha för bestycknig i dom har ingen aning själv pga att de är första weber paret jag har.
Re: ny motor
I detta samhang menas en B20 på över 200 hk .
Priset på en sån avgörs nog på hur pass nybyggd eller i vilket skick den är .
Priset på en sån avgörs nog på hur pass nybyggd eller i vilket skick den är .
Re: ny motor
skicket är vell okej lite slitdelar som behöver bytas. han som har bygt den kallas raserfelt från överkalix.
Re: ny motor
Men hur vet man Hk,om man inte har bänkat motorn.Allt är väll bara teoretiskt uträknat(och vad man tror).
Re: ny motor
Inte bara drygt 200hk utan 200++
Är det 202hk eller 268hk, hur vet man vart uppskattningen ligger?....bara en tanke
Är det 202hk eller 268hk, hur vet man vart uppskattningen ligger?....bara en tanke
//Guide
Re: ny motor
Tyvärr grabbar, man når inte +200Hp på en B20 genom postorder trimning, det krävs betydligt större insatser än så...
-
- Posts: 251
- Joined: Sat Feb 13, 2010 9:17 pm
Re: ny motor
Farbror fick upp sin b18 på 219hk, ska ha papppret som jag fick här någon stans
//Helmer
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
*1967 Volvo Amazon
*1972 Chevrolet Kingswood (full.utr)
*1948 Husqvarna mod.24 "Svartqvarna"
*1988 Volvo 744 tic
*1988 Volvo 744
*1998 Volvo V70 AWD 2,5T
Re: ny motor
Vem var med och bevittnade denna bromsning, han med emaljögona.... Skämt åsido, 219hp ur en B18 motsvarar 243hp ur en B20, knappast troligt med tanke på den usla topp som denna motor är försedd med....
-
- Posts: 90
- Joined: Sun Nov 09, 2008 9:46 pm
Re: ny motor
Nu är det ju ganska vanligt att gamla rallycross-motorer och liknande blir till salu när de som är aktiva i sporten bygger nytt.
Du skall kanske tänka en tanke på varför många som körde rallycross med B20 byggde ny motor inför varje säsong.
Ett 2,2-liters block är borrat 93mm och då är cylinderväggarna bara ett par mm tjocka på de tunnaste ställena. Det är därför det är väldigt vanligt att de spricker om de kokar.
Även om en sån här motor har klarat sig från sprickor i loppen så har cylindrarna på en gammal motor töjts ut mitt i loppet, så att de blivit ovala och koniska. Det här gör att du får dålig tätning på kolvringarna och vevhuskomp.
Lundin kanske kan svara på hur mycket ovalitet och konicitet man kan tolerera på ett block innan det är dags att kassera.
Du skall kanske tänka en tanke på varför många som körde rallycross med B20 byggde ny motor inför varje säsong.
Ett 2,2-liters block är borrat 93mm och då är cylinderväggarna bara ett par mm tjocka på de tunnaste ställena. Det är därför det är väldigt vanligt att de spricker om de kokar.
Även om en sån här motor har klarat sig från sprickor i loppen så har cylindrarna på en gammal motor töjts ut mitt i loppet, så att de blivit ovala och koniska. Det här gör att du får dålig tätning på kolvringarna och vevhuskomp.
Lundin kanske kan svara på hur mycket ovalitet och konicitet man kan tolerera på ett block innan det är dags att kassera.
Re: ny motor
När det gäller ovalitet och konicitet så ska man i princip inte tillåta någon alls, i verkligheten så tenderar dock alla cylindrar att förändras genom slitage. Det som då blir styrande är hur mycket läckage man kan acceptera innan det är dax att kassera blocket ifråga. Ett enkelt sätt att kolla konditionen på motorn är att regelbundet göra en leakdown test. Då man hamnar utanför den gräns som man brukar ange som acceptabel, kan det vara dax att se över bitarna. Förutom att ett ökat tryck läckage ner i vevhuset ger sämre toppeffekt, så ökar det också på motorns bränsletörst, man får också problem med oljeläckage på ett eller annat sätt. Störst risk för ovalitet är då man kör med kolvbultarna i offset läge, ju större förskjutning av kolvbulten desto större lär slitaget bli på den yta som kolven tvingas ligga an emot.
Som jag ser det så är det användningsområdet för motorn samt tjockleken på plånboken som styr när det är dax att pensionera ett slitet motorblock.....
Som jag ser det så är det användningsområdet för motorn samt tjockleken på plånboken som styr när det är dax att pensionera ett slitet motorblock.....