Hej!
Vet någon om det går bra att koppla Pertronix Ignitor (II) (eller Hot Spark)
som så att man tar + från annat ställe än över spolens + (som installtionsanvisningarna säger).
http://www.pertronix.com/support/manual ... 12vneg.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hot-spark.com/Installing-Hot-Spark-Bosch.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
(med 123ignition kan man ju göra så, citat: "Du kan lungt ansluta den röda kabeln till en konstant 12V anslutning")
/Jonas
Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
Re: Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
Hot Spark manualen säger följande
"Make sure that the ignition
switch terminal to which you connect this wire has power only when the ignition switch is in the ON position. Or, you can, for temporary
testing purposes only, run a wire directly from the battery's + terminal to the coil's + terminal, the Hot Spark ignition's red wire to the coil's
+ terminal and the black Hot-Spark wire to the coil's - terminal. Do not leave the wire from the battery connected to the coil's + terminal
for more than a minute or so without the engine running."
så svaret blir NEJ de har "ingen automatisk tändspole av"
/Janne
"Make sure that the ignition
switch terminal to which you connect this wire has power only when the ignition switch is in the ON position. Or, you can, for temporary
testing purposes only, run a wire directly from the battery's + terminal to the coil's + terminal, the Hot Spark ignition's red wire to the coil's
+ terminal and the black Hot-Spark wire to the coil's - terminal. Do not leave the wire from the battery connected to the coil's + terminal
for more than a minute or so without the engine running."
så svaret blir NEJ de har "ingen automatisk tändspole av"
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
Ignitor manualen
"What happens if I leave the ignition switch on when the engine is not
running?
A. This can cause you coil to overheat, which may cause permanent damage to the coil and the
Ignitor™."
Så det går inte heller svaret är NEJ
"What happens if I leave the ignition switch on when the engine is not
running?
A. This can cause you coil to overheat, which may cause permanent damage to the coil and the
Ignitor™."
Så det går inte heller svaret är NEJ
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
Det har ju varit en del skriverier här på forumet om att man kan koppla två dioder (en från ""tändning på" samt en från "startmotor" kommer inte ihåg numerna på anslutningarna) om man inte vill klipa av den armerade kabeln så man kommer åt "tändspoleplus"
I varje dator finns det ett nätaggregat. Dessa innehåller just två dioder ihopbyggda i en kapsel. Dessa är desutom av mycket kraftigt utförande. Även om agget är trasigt så är risken att det är just denna komponent som har gått sönder liten.
I många fall har den desutom dioderna ritade på utsidan så de kan vara mycket lätta att hitta även för en oinvigd.....
/Janne
I varje dator finns det ett nätaggregat. Dessa innehåller just två dioder ihopbyggda i en kapsel. Dessa är desutom av mycket kraftigt utförande. Även om agget är trasigt så är risken att det är just denna komponent som har gått sönder liten.
I många fall har den desutom dioderna ritade på utsidan så de kan vara mycket lätta att hitta även för en oinvigd.....
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
Ska inte säga att QVs sätt inte funkar, men det måste ju finns enklare sätt än så????? Som exempel! jag har monterat lite extramätare i en amazon helt nyligen, och kopplade en pluskabel direkt på tändlåset (en av skruvanslutningarna) Eftersom lamporna i mätarna lyser både när jag drar nyckeln i tändläge och när jag kör på startmotorn så borde det betyda att den ger samma ström matning som till tändspolen...
Därför tänker jag själv testa å koppla tändspolen till denna kontakt (den armerade kabeln är av klippt på ovan nämda amazon)
Därför tänker jag själv testa å koppla tändspolen till denna kontakt (den armerade kabeln är av klippt på ovan nämda amazon)
Re: Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
"Ignitor II units sense the coil current level and use a powerful micro controller to adjust the dwell"
Om man tar + från tändningslåset (som finns även vid start) borde Ignitor (I) och Hot Spark fungera eftersom de verkar sakna ovanstående funktion?
/Jonas
Om man tar + från tändningslåset (som finns även vid start) borde Ignitor (I) och Hot Spark fungera eftersom de verkar sakna ovanstående funktion?
/Jonas
Re: Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
Om den armedarde kabeln är klipt så har de gjort någon förändring... senariot jag skrev om gäller Amazoner med tändningslåset sittande på instrumentpanelen. Det borde även gälla modellerna med rattlås.
De sista årgången (årgångarna?) som har tändspole utan armerad kabel har inte detta problem.
/Janne
De sista årgången (årgångarna?) som har tändspole utan armerad kabel har inte detta problem.
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
Ingen Amazon med rattlås har detta problem då spänningen till säkringsdosan inte bryts vid startmotorkörning som på de med original tändningslås i instrumentbrädan.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Re: Ignitor II/Hot Spark + Armerad spole
Kör själv med "transistortändning" (liten byggsats man lödde ihop). Löste problemet med den armerade kabeln
på det sätt QV var inne på. Använde en likriktarbrygga (finns på elfa för några tjugor) som tålde rejält med ström. På den kopplade jag in "tändning på" o från startmotorn.
Har funkat finfint i flera år nu.
på det sätt QV var inne på. Använde en likriktarbrygga (finns på elfa för några tjugor) som tålde rejält med ström. På den kopplade jag in "tändning på" o från startmotorn.
Har funkat finfint i flera år nu.