VROM 2009 förbi... men min diesel provturnee fortsätter...

Stora och små, minst 2 personer. Samt andra samlingar av gamla volvobilar tex bilder från rallyn. Moderatorer
Post Reply
vekeman
Posts: 18
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:11 am

VROM 2009 förbi... men min diesel provturnee fortsätter...

Post by vekeman »

Hejsan alla!

Jag såg några andra glada amazon entusiaster som pratade med mig i Vrom. Det var fint vädret där och jag hoppas att detta fortsätter (att solen skiner och är varmt)! Jag är nu här i Iggesund bibliotek och skriver det här...
Jag ska köra uppetill Kiruna trakten... Det tar kanske 2-3 dagar. Jag har övernattat i min tält hoppas det blir
soliga dagar utan regn!

Bra fortsätningen för er alla!

Hälsningar från :wink: vekeman amazon kombi turbodiesel -69 (regnr BB-424)
medl.nr 1804
vekeman
Posts: 18
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:11 am

Re: VROM 2009 förbi... men min diesel provturnee fortsätter...

Post by vekeman »

Hej igen!

Nu har jag sett Kiruna trakten (Svappavaara)och Björkliden. Bilen har fungerat bra och det har redan blivit 270mil och mer ska det bli... Jag hoppas vädret fortsätter att vara varm och fint!

MVH vekeman (BB-994)
vekeman
Posts: 18
Joined: Thu Aug 25, 2005 8:11 am

Re: VROM 2009 förbi... men min diesel provturnee fortsätter...

Post by vekeman »

Hej Er alla glada :) amazonägaren!
Resan är nu förbi... :? Det blev totalt 353mil, 12 dygn (7 nätter i tält, 4 nätter i en stuga och en natt i en hotell). Jag såg många
trevliga människor under resan som hade minnen om sina volvo (amazon,pv,p1800...)+resan som de hade gjort med sin volvo.
Det var intressant att höra....Som sagt resan gick bra. Det enda problem med motorn: jag måste spänna kopplingskabeln i Göteborg(det var svårt att få växlarna på) Det andra problem med bilen var: camber vinkel på vänster framhjul var fel; inresidan av däcket var helt slut efter resan! Bilen tog 8l/100km dieseloljan och jag körde 90-110 km/h. Det är inte riktig
sparbössa men motorn är ju en 2,5 l turbodiesel med M41 + 3.91 utväxl.på bakaxeln och bilen är ganska tyngd 1420kg (utan förare och last).
Det var ganska beklaglig att jag såg bara 3st gamla volvo bilar mellan Göteborg-Kiruna. Det var en volvo 144 mellan (Malung-Orsa) och 2 st. amazon kombi (en ljusgrön i Swappavaara och en vit just före Kiruna).
Good fortsättningen :D på er alla amazonentusiaster på hösten! Kanske vi träffas i nästa våren/sommaren på någon amazonträff...

MVH vekeman
Post Reply