Miss Penthesilea

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Post Reply
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Miss Penthesilea

Post by Amazonsport »

Hej, alla trevliga Amazonälskare. Nu är det väl hög tid att starta en tråd om min Amazon, en -67 som inte blir helt original utan kommer att få en liten blandning av olika årsmodellernas utsmyckning och teknik. Bilen har jag haft i 4 år men 2 av dom har den stått stilla pga trasig bakaxel och motivationsbrist.
Jag har såklart samlat på mig massor av trevliga tillbehör under tiden och samlat inspiration av tusentals Amazonbilder.

Nåväl, lite historia om bilen:

Jag köpte den avställd av en dam som haft den som bruksbil tillsammans med sin hund, hundens plats var där passagerarsätet ska vara. Nu var det ersatt av en filt! Bilen hade stått still i 2 år men efter en stunds mekande med nytt membran och ny bensin i förgasaren så gick den igång. Bromsarna behövde jag inte alls röra utan åkte rakt in och bes. och den gick igenom.
Anledningen till att jag vill lägga tid och pengar på just denna bilen är att den är skrammelfri och robust, dessutom läcker den inte in vatten nånstans som de flesta Amazoner jag haft innan.

Nytagen bild, nu har den fått röra på sig igen med nybytt bakaxel från en Amazon -70 lågmilare.
Image

Här en bild då jag hade köpt bilen och jag o min son skulle åka pulka.

Image
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Miss Penthesilea

Post by Hasse63 »

Täta amazoner är lika ovanligt som rostfria, ska bli skoj o följa din renovering :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Miss Penthesilea

Post by Amazonsport »

Helgen blev avverkad i garaget med byte av tvärbalk höger fram, upptäckte att den var helkass när jag skulle byta avgassystem inför besiktning.
Jag står nu i valet o kvalet inför att välja vilket avgassystem som ska på. Ett nytt original eller ett bra beg. 2-tums simons system som varit hyllvärmare sen -70 talets slut. Är ett simons 2-tums något bättre effektmässigt tro? :? Bilen kommer att rulla med B20 D-kam o dubbla Su. Annars original i motorn.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Miss Penthesilea

Post by Rekordabilly »

Har du ett system liggandes så på med det, lite mulligare ljud, natuligtvis bättre andning för motorn om du kommer att ha trim 8)
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Miss Penthesilea

Post by Amazonsport »

Ja det lutar väl ditåt, kan ju inte vara sämre än original iaf.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Miss Penthesilea

Post by Amazonsport »

Nu har bromsarna fått sig en översyn.
Nya bromssköldar och svarvade skivor fram med nya belägg. Renoverade ok med nya kolvar och nya bromsslangar.
Samt svarvade trummor bak och nya belägg nitade på de gamla bromsbeläggen. Och lite bytta bromsrör där det behövdes. Även nya justeringar bak förresten.
Valde att lämna in detta på en bromsfirma för att få allt perfekt, och kunde ändå inte svarva skivorna hemma själv.

Är jag nöjd? JA!! :D Nu vet jag hur en ny Amazon kändes att bromsa med..

Ska svetsa lite rost i skuffen innan bes. också eftersom jag har dragkrok monterad.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Miss Penthesilea(Miss Penny)

Post by Amazonsport »

Har plockat dit avgassystemet för ett par veckor sen, det blev 2-tums.
Var lite febrig några dagar också så bara för att göra något plockade jag ihop en ny ratt av 2 PV-rattar av olika modeller, lackade den i färgkod 91 som är original på bilen, tja kanske är en Amazonratt vackrare men den blev ok.
Image

Ska mellan varven byta en länkarm bak också, den ligger o väntar nymålad svart.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
poolio
Posts: 303
Joined: Sun Oct 08, 2006 12:47 am
Location: Jemtland - Schweden
Contact:

Re: Miss Penthesilea(Miss Penny)

Post by poolio »

Amazonsport wrote: Plockade jag ihop en ny ratt av 2 PV-rattar av olika modeller....
Den ratten blev skitsnygg ! Första tanken när jag såg bilden var "Hm, lackad ratt, men vad är det mer som är ändrat", men så var det så enkelt som en modifierad PV-ratt. Det gamla centrumet blev riktigt snyggt ! Enkelt, snyggt å annorlunda !
Plymouth '38
Lincoln Capri '55 x 2
Buick LeSabre '62
Impala Wagon '67
Ranchero '65
...å lite till....
Post Reply