Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Moderatorer
Post Reply
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by byggarejim »

Hej !
Här kommer en massa funderingar
Hur mycket arbete är det att montera in denna kombination?
Det bör finns någon annan som gjort detta forum och kanske någon länk med bilder, text
Om man inte vill ha en "utbytesmotor" vid besiktningen kan man montera in någon turbomotor (B23-B230) alls och få ok på besiktningen
Har för mej att 150Hk max samt vridmomentet var X ? på en Amazon med skivor fram och trummor bak.
Vad händer om man montera skivor bak(kanske 1031 bakaxeln?) ändras det godkännda HK antallet
Såg att det fanns några typer av B23-B230 turbo med hk någonstan mellan 155-168?

Mvh Byggare Jim
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by Rekordabilly »

Byta motor kan du göra och besiktiga förutsatt att du kan visa intyg att motorn inte överstiger tllåten maxeffekt och vridmoment, att byta till skivor bak påverkar inte detta. Kolla i SFROs handbok så står där utförligt vad som gäller för ombyggt fordon samt regler för häskraftantal :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by byggarejim »

Finns det någon tråd om hur motorbytet skall gå till

Mvh
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by Hasse63 »

Finns ingen FAQ om motorbytet då det finns flera sätt att göra det på, det finns däremot mer eller mindre beskrivet i flera trådar så prova att söka :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by Weber_b20 »

Är det inte så att Amazon kan tillåtas med 140hk om det är skivbromsar fram??? I sådanna fall finns det ju en färdig turbo motor å sätta på plats.

B230FK Lätttrycksturbo från volvo 940 har 135hk :lol: Dock kan man väl inte säga att det är nån lätt operation å hiva i en turbo motor bara sådär :?
Skulle man däremot lyckas lägga den på plats så finns det många roliga sätt å trimma dessa på! Fk motorn är igentligen en vanlig FT (högtrycksturbo 165hk) med nedvridet laddtryck från (om jag minns rätt) 0.55 till 0.3bar :lol: Går alldeles utmärkt å sätta dit en tryckklocka från ft och få 165hk
Alla 940s har LH2.4 i standard, och det enklaste å göra för att få det i en amazon är å plocka elsystemet från sena 240! Det man för göra i ombyggnad är att man flyttar lmm kabeln från vänster till höger sida (när du sitter i bilen)
Anledningen till att man ska ta elsystemet från en 240, och inte från 740/940 är att insprutningshärvan inte är ihopbyggd med övriga elsystemet på 240.. (som det är på 740/940)

Jag planerar själv å flytta i en b230ft motor i min amazon nån gång i framtiden.. Och det man kan säga om saken är att det är jävligt tajt med plats!
Jag kommer rakställa min motor tillsammans med en m45 låda och 76ans kåpa (ligger alla redan här hemma) För min del är det enda chansen för å kunna behålla det xtractorgrenrör jag alla redan har.. Dock får man bygga nytt insug istället :roll:
Ska man snedställa kan det få plats med orginalturbo och grenrör, men det blir nog tajt.. Insuget får plats då åtminstående.
En annan sak man inte får glömma är att b23/b230 motorerna är lite längre än b18/b20 Troligtvis får du flytta fram kylaren litegrann, samt skippa orginal höfläkt..

Finns mycket å läsa på diverse forum.. Tipset å ta elsystemet från 240 Tex är taget från garaget.org Sök efter Sharkys inlägg så klarrnar det nog så småningom... Troligtvis är det inte allför annurlunda mot å hiva i en b23 i en 140, Så Kolla på savarturbo.se..
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by J.LUNDIN »

Sharky gjorde inget annat än att fläta kabelhärvor i vårt garage under några år, han om någon bör du kunna lita på då det gäller elinstallationer..... :D :D
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by Weber_b20 »

Inte bara i elinstallationer... Han verkar va rätt så jävlig på det mesta som rör turbomatade 940is :roll: (Där har man fortfarande mycket å lära)

Ett tilläg ovan, Ska man använda elsystem från 240 tillsammans med såkallade "turbospridare" måste man även löda in förkopplingsmotstånden mellan spridare och styrbox... Det är lågohmiga spridare åtminstående på 940 turbo, och kopplas dom direkt mot ecu så bränner man den :roll:
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by J.LUNDIN »

Han lärde sig väl en del under åren nere i garaget.... :D
byggarejim
Posts: 73
Joined: Sat Oct 11, 2008 4:11 pm

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by byggarejim »

Är väldigt tacksam för alla dessa uppslag till hur ni har gått tillväga.
Så om ni vet om det finns några fler trådar som jag bör besöka är jag tacksam.
Måste bara tala om att jag är imponerad av den höga kunskapsnivån som finns inom våran hobby.

Mvh Byggare Jim
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by Arne »

Gå in på www.savarturbo.se eller Turbo Performance Club på deras forum.
AVG
amazon-tic
Posts: 12
Joined: Wed May 09, 2007 5:50 pm
Location: tibro

Re: Motor byte B23/B230F/T på en amazon -65+en 1031 bakaxel

Post by amazon-tic »

om du vill ha en std b230 med turbo krävs att det blir ombyggt fordon iom att det blir för mycket vrid annars, 192,5nm är väll max, kan väll gå om man gör en jätte kass mappning och kan visa broms papper på att den inte kommer över just 192,5nm.

har själv en b230ft i min ama. i min så är kardan tunnel lite höjd o lite bredare. kylet funkar fint att ha org.

Vid sneställd motor krävs ett annat grenrör annars tar det i rambenet men insuget funkar fint. Rakställer man så blir det åt andra hållet, bygga nytt insug och man får plats med org grenrör. finns även en ic som passar väldans fint hos kl-racing.

nu har jag en 9" axel och en zf-låda men innan så hade jag en m45 låda och då passa kardan från en 240 med m47a fint hela vägen..

/johan
Post Reply