Ang. Trimkammar

Moderatorer
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Ang. Trimkammar

Post by Rekordabilly »

Finns det någon som har provat Folkraceshopens trimkammar, och då tänker jag närmast på FS V830 kammen http://folkraceshop.se/volvo_b20_fsV830 ... gory_id=86.
Hur står den sig tex. i jämförelse med en KG 5, med tanke på priset så är den klart mycket billigare
:D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
AndersL
Posts: 101
Joined: Sun Jan 13, 2008 9:10 pm

Re: Ang. Trimkammar

Post by AndersL »

Tycker det ser ut att vara en blandning av KG5 och 6.Men herr Lundin eller någon annan kanske kan ge en bra lektion i detta med Duration V-lyft nockvinkel.
Men om man läser så är inte dom kammarna härdade efter slipning?
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Ang. Trimkammar

Post by Devil »

Det där att dom inte är härdade efter slipning verkar ju inte bra, eller vad säger ni som kan sånt här? Ska inte kammarna riktas o härdas efter slipning?
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Ang. Trimkammar

Post by Rekordabilly »

Det ligger nog något i det, nog bör kammen vara härdad, så här skriver dom om sina kammar:

"Härdning av omslipade Volvo kamaxlar
Alla Volvos original kam ämnen till B23-230-234 är av chillcast typ. Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag. Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras. CWC eftermarknads ämnen är av proferal typ och skapar ofta problem med nedslitna nockar. Härdning av dessa är nödvändigt om man vill slippa problem. Ofta sker endast manganfosfatering för att få kunden att tro den är härdad vilket är fel. Manganfosfatering är en ytbehandlingsmetod. Härdning av CWC ämnen ger ändå inte samma slitagetålighet som chillcast ämnen vilka är helt överlägsna slitage mot tryckaren speciellt vid höga fjädertryck. När det kommer till gamla B20 motorn gäller i stort sett samma sak gamla 1000074 ämnen är bäst att slipa på . Härdning och riktning av kamaxlar ordnas mot pristillägg."


Vad säger Herr Lundin om detta? Är det att köpa grisen i säcken :?: :lol:
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: Ang. Trimkammar

Post by Weber_b20 »

Finns endel på savarturbo som använder kammarna från folkraceshoppen, tydligen utan några större problem.. Dock är det ju till turbomatade b23-b230 motorer för det mesta!! Aldrig sett någon som provat dom i en b20.
Ta reda på vad en härdning skulla kosta.. Kan ju bli billigare än å köpa av KG ändå 8)

Är själv sugen på att testa nån av kammarna i en 740 med b230f motor nu till vintern (perfekt isbil, inget man behöver va rädd om :lol: )

Som jag fattar det så behöver man inte härda om dom, iochmed att härdningen sittar så pass djupt ner i materialet..Och då skulle det ju kunna va minst likabra som vilken orginalkam som helst i fråga om hållbarhet!!!

Är man orolig så har han också nya råämnen som han kan slipapå, men då åker ju priset upp rätt så ordenligt!!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Ang. Trimkammar

Post by J.LUNDIN »

Innan jag lägger ut texten om det ena eller andra så ska jag höra med garagegrannen som är gammal kamslipare (ENEM).... :D
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Ang. Trimkammar

Post by Arne »

Jag har köpt en FS 290 kamaxel från Folkraceshopen plus nya lyftare. Denna kamaxel ska likna KG 19 kamaxeln. Jag har diskuterat med några som haft kamaxlar från Folkraceshopen utan några som helst bekymmer trots att de inte är härdade. Jag har inte monterat i kammen ännu så det ska bli intressant att se om den stoppar för belastningen.
AVG
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Ang. Trimkammar

Post by Rekordabilly »

Det låter ju bra för man är sugen på en lite vassare kam och deras ligger bra till prismässigt :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Rekordabilly
Posts: 282
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:40 pm
Location: Malmö

Re: Ang. Trimkammar

Post by Rekordabilly »

Har Lundin fått några fakta av grannen ännu ang. hållbarheten på omslipade orginalkammar. Vore intressant och höra :D
Köra veteran är gött!
Amazon -66 Såld!
Opel Rekord -59 Min Opel Gick till Tyskland Snyft!!
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Ang. Trimkammar

Post by Devil »

Det tycker jag med. Man är ju inte gjord av pengar, men vill ju kunna åka fort ibland ändå :D
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Ang. Trimkammar

Post by J.LUNDIN »

Om man utgår från originalkammar från Volvo så behöver man inte härda om dom, utgår man ifrån billiga USA kammar så måste dom både härdas och och riktas. I det senare fallet är det dessutom fråga om det blir någon större hållbarhet i längden. Man får med andra ord precis det man betalar för.... :D Enligt grannen så fungerar det bra att slipa om originalkammar. Sedan är det ju som vanligt att man kan köra sönder precis allting om man är oförsiktig. Se till att alltid smörja in kammen ordentligt med molybdendisulfid fett innan den monteras och startas upp för första gången. Då det gäller slitage på kammen så styrs den av flera olika parametrar, svikt i hela ventilsystemet är en viktig del, val av ventilfjädrar och dess inspänningtryck är en annan, Vikter på interna detaljer, val av olja osv. Man kan med andra ord inte bara särskilja en specifik detalj i systemet, det kan vara mycket annat som ställer till det.
Ser man till hur den omslipade ytan skall se ut så skall den vara så blank det bara går eftersom detta ger ett mer homogent spel mellan nock och tryckare/lyftare vilket direkt påverkar bitarnas livslängd.
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: Ang. Trimkammar

Post by TVR »

Vilken originalkam är bäst att utgå från vid omslipning? För det måste ju skilja en del på vad man kan göra med en A-kam eller en S-kam.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Flärpen
Posts: 30
Joined: Sat Jul 26, 2008 3:01 pm

Re: Ang. Trimkammar

Post by Flärpen »

Har hört att wissman ämnen ska va bra att slipa om,dvs om man tittar på kammen i framkant där kamdrevet sitter emot, så har man första lagerläget, bakom det så ska det vara en nock som är nästan lika hög som första kamnocken, är det bara på dom sk wissman ämnena, dock inte på kammar made in usa.. Dom kan man slipa om och köra med direkt dvs man behöver inte härda om kammen. Allt enl salig Timo.. Tycker mej minnas att han berättade det sist jag ringde han, tror det va runt -98... Ngn som kan verifiera detta.. Lundin eller lindqvist racing?? Eller Murre?? :roll: :shock:
Flärpen
Posts: 30
Joined: Sat Jul 26, 2008 3:01 pm

Re: Ang. Trimkammar

Post by Flärpen »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733


Är inte Wizemann
ämnena samma som kammar med nummer 1000074 ??
Last edited by Flärpen on Wed Sep 02, 2009 12:08 am, edited 1 time in total.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Re: Ang. Trimkammar

Post by J.LUNDIN »

Amerikanska CWC är en av de stora på att leverera kammar, vad jag förstår så har kvalitén på dessa kammar varierat en hel del under årens lopp. Dom kan nog leverera både bra och mindre bra kamämnen beroende på vad det får kosta.... :D Jag har för mig att TImo tog en hel del kamämnen från svenska Orbitrade, vad för ämnen och vilket ursprung dessa hade, har jag inget minne av längre.
Post Reply