Missljud, metalliskt smällande

Från koppling till drivaxel. Moderatorer
Post Reply
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Missljud, metalliskt smällande

Post by _426_HEMI_ »

Jag blir inte klok på vad det är som låter. Jag har bytt motorkuddar, växellådsfäste och gummina till "stödlagerhållaren" för att bli av med de värsta missljuden. När detta sedan var bytt började det låta bak under bilen. Låter som det är någonstans mellan stödlager och bakaxel. Funderat på både det ena och det andra. Men med tanke på att oljudet bara uppstår vid vissa hastigheter 70 km/h och uppåt, till och från har jag mina tankar på bakaxeln. Ska kontrollera allt mellan låda och bakaxel. Men jag skulle uppskatta tips om hur man enklast finner källan till missljud av detta slag. Förslag?
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
UKRUSE
Posts: 128
Joined: Fri Apr 27, 2007 8:12 am

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by UKRUSE »

Har du kollat knutkorsen på kardan ?
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by Shift »

Ja det låter som att det skulle vara något knutkors. Då kan det smälla och härja fan under bilen.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by Amazonsport »

Ett vanligt problem är främre infästningen av länkarmarna bak, hålen i fästplåten förstoras och blir ovala sen studsar länkarmen upp o ner där. Kolla om det kan vara det du hör.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by _426_HEMI_ »

Onödigt citat borttaget av Lars Bd, för information läs http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =12&t=1733


Har redan kollat knutkorsen. Får kolla upp infästningen sen. Tack för tipset.
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by brorsan »

Jag hade ett konstigt smällande ljud på min bruksbil (en framhjulsdriven cittra) och det visade sig vara planethjulen i diffen som gått åt hellskotta. Det gav verkligen ett smällande ljud, och mot slutet kändes det i hela bilen när tänderna "Kuggade över"...

Jag har haft ovala hål i mina länkarmasinfästningar på min Amazon och det var mer ett klonkande ljud som kom vid gassläpp och gasspådrag...

Är det ett kraftigt ljud eller ett mer diskret klonk?
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by _426_HEMI_ »

Det du beskrev med länkarmsinfästningen stämmer bra överrens med det missljud som fanns när jag köpte den. Men det kan jag leva med.
Det är ett ganska diskret ljud. Inte malande, men ljud av "grovmetall". Så det är ju bevisligen något där det finns grövre delar.
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by brorsan »

Det kan nog vara en bra idé att inspektera bakaxeln... provat att tappa ur oljan ur bakaxeln och se om det är fullt med metallspån i. Är det det så får du ta bort locket på axeln och kolla vad som skavt.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by _426_HEMI_ »

Får väl göra det. Och hoppas på mindre metallbitar än när jag gjorde det på 245an..:I
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by brorsan »

Hoppas går ju... ;) Men annars finns det gott om beg-axlar att köpa och om man verkligen vill så går det att köpa nya planethjul och tryckbrickor från t.ex. CVI om det skulle vara dom som fallerat :)
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by _426_HEMI_ »

Var hittar man beggade axlar i sådana fall? Eftersom jag mest hållt på med 240 och 140 innan så är jag inte så inne på det där med Amazondelar. Så om det finns tips om ställen där man kan få hem reservdelar snabbt och enkelt så skulle det ju uppskattas. Jag beställde för en månad sedan gummin till stödlagerhållaren på Ahlberg bil i Ljungby. De har ännu inte dykt upp, så jag handlade av en lokal volvoentusiast istället. Men ska det verkligen ta så lång tid bara för att bilen är äldre?
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by brorsan »

Du kan ju handla reservdelar från din lokala Volvo-ÅF. Då kommer delarna från GCP. Tyvärr kan det bli problem med leveranstiderna, en del beror på hur pass service-inriktade reservdelspersonalen är. Normalt beställs delar från GCP via Volvohandelns beställningssystem och då är det omöjligt att få exakt leveransdatum. Ringer däremot reservdelspersonalen till GCP själv så går det oftast skaka fram grejorna snabbare eller i alla fall få ett någorlunda exakt datum. Där jag jobbar försöker vi alltid lösa det på något sätt om kunden säger det är bråttom! Alla Volvo-ÅF (eller distrikt som det kallas) kan se alla andra distrikts lagersaldon, så ibland kan man gå den vägen om det ligger på hylla hos någon annan. Vi kollar helt enkelt om det finns i saldo någonstans i Sverige och ringer i så fall upp det distriktet och frågar om vi får köpa delen av dom.

Finns grejorna på hyllan hos GCP ska dom komma hem på ett par dagar, annars kan det dröjja flera månader om har otur, vilket verkar skett för dig.

Annars rekommenderar jag CVI som har en webshop som visar om grejorna finns hemma eller inte.

Vad gäller beggat så finns ju blocket, bildelsbasen mm. Och de lokala skrotarna. Jag fick fram två bakaxlar förra sommarn utan att anstränga mig speciellt mycket.. :) En var gratis och riktigt fräsch, den andra betalade jag en femhundring för och visade sig vara svetsdiffad :evil: Nitar går man på ibland.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
cheva_power
Posts: 13
Joined: Wed Dec 08, 2004 3:42 am
Location: olofström

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by cheva_power »

bakaxlar har ja josse
kör just nu amazon-67
_426_HEMI_
Posts: 172
Joined: Tue Sep 22, 2009 8:00 pm
Location: Karlshamn

Re: Missljud, metalliskt smällande

Post by _426_HEMI_ »

Vad tusan ska du ha allt som jag vill ha för?? :cry:
Volvo 142 DL -73 (Såld)
Volvo 121 -66(Såld)
Volvo 142 -68 (Såld)
Volvo 121 -69 (Såld)
Volvo 122 S -65 (Såld)
Volvo 121 -64
Josefin - Forsbacka
Post Reply