Köra amazon på vintern
Köra amazon på vintern
Tjena hur undrat ett bra tag hur en amazon beter sig på vintern å hur jobbigt det är att köra runt i en sån då? och hur äre med värmen i dom?
Re: Köra amazon på vintern
En bil som är byggd i den kalla norden och för frusna nordbor är av självbevarelsedrift en varm vinterbil.
Jag hade under en period för länge sedan en Peugot 404. Den var byggd i ett land där det sällan är under 0° C. Värmereglaget bestog av en tvåläges strömställare för fläkten. Sedan var det något reglage för defroster eller inte. Och så naturligtvis en kran för varmare eller kallare. Värmen på golvet bestog av två små luckor på fläktkåpan, som för övrigt var av bakelit, vill jag minnas. Ville man ha värme till golvet, så öppnade man dessa luckor, en höger och en vänster. Då sprutade det ut varmluft på knäna!!!!!
Inte en enda värmegrad kom ner på golvet. Om man jämför med Volvo Amazon av motsvarande ålder, så hade dom t.o.m. fått värme på golvet i baksätet. Det vore nog futuristiskt och astronomiskt avlägset för Fransoser på den tiden?
Se till att du har en vintertermostat, 92° i motorn, sedan kan du köra till nordpolen om du vill, i lätt och ledig klädsel.
Om du har tillgång till författaren och journalisten Herman Lindqvist:s kåseriböcker om Fransoser och bilar, så kan du få läsa mer och häpna över deras vinterbilar och rutiner.
Det fanns även en vits om en stor konkurrent till Volvo på den här tiden. VolksWagen var som bekant luftkylda i motorn. Samma luft, måttligt uppvärmd leddes därefter in i kupén. Men den hade blivit ordentligt kyld på vägen. Då hette det: VolksWagen är bra för dom fryser inte, men passagerarna gör det!
Det var t.o.m. så att dom sista modellerna av luftkylda VolksWagen hade en fabriksmonterad Ebersprächer, för att vara någorlunda komfortabel på vintern.
Och går vi något årtionde ytterligare bakåt, 50-talet, så var värme och defroster inte självklart original på flera Engelska och Amerikanska bilar. Det monterades som extra tillbehör på dom bilar som exporterades till Sverige.
Jag hade under en period för länge sedan en Peugot 404. Den var byggd i ett land där det sällan är under 0° C. Värmereglaget bestog av en tvåläges strömställare för fläkten. Sedan var det något reglage för defroster eller inte. Och så naturligtvis en kran för varmare eller kallare. Värmen på golvet bestog av två små luckor på fläktkåpan, som för övrigt var av bakelit, vill jag minnas. Ville man ha värme till golvet, så öppnade man dessa luckor, en höger och en vänster. Då sprutade det ut varmluft på knäna!!!!!
Inte en enda värmegrad kom ner på golvet. Om man jämför med Volvo Amazon av motsvarande ålder, så hade dom t.o.m. fått värme på golvet i baksätet. Det vore nog futuristiskt och astronomiskt avlägset för Fransoser på den tiden?
Se till att du har en vintertermostat, 92° i motorn, sedan kan du köra till nordpolen om du vill, i lätt och ledig klädsel.
Om du har tillgång till författaren och journalisten Herman Lindqvist:s kåseriböcker om Fransoser och bilar, så kan du få läsa mer och häpna över deras vinterbilar och rutiner.
Det fanns även en vits om en stor konkurrent till Volvo på den här tiden. VolksWagen var som bekant luftkylda i motorn. Samma luft, måttligt uppvärmd leddes därefter in i kupén. Men den hade blivit ordentligt kyld på vägen. Då hette det: VolksWagen är bra för dom fryser inte, men passagerarna gör det!
Det var t.o.m. så att dom sista modellerna av luftkylda VolksWagen hade en fabriksmonterad Ebersprächer, för att vara någorlunda komfortabel på vintern.
Och går vi något årtionde ytterligare bakåt, 50-talet, så var värme och defroster inte självklart original på flera Engelska och Amerikanska bilar. Det monterades som extra tillbehör på dom bilar som exporterades till Sverige.
Re: Köra amazon på vintern
Du har ju bla vår vän i Schtaan, Robert! Han kör året runt i sin Amazon Sport har jag för mig?!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=4822
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=4822
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Re: Köra amazon på vintern
På den tiden när även jag körde året runt med amazon fick jag uppleva den otroliga värmen. Visst, min bil hade en kran under huven, på/av för värmen så jag kunde inte stänga av den, otroligt varmt blev det....
det enda jag irriterade mig på var att vindrutan lätt immade igen vid kallstart, men det var ju bara tillfälligt.
det enda jag irriterade mig på var att vindrutan lätt immade igen vid kallstart, men det var ju bara tillfälligt.
Amazon 4dr -61 B16, M30, 6V. Patina!
Re: Köra amazon på vintern
Tycker Amazon är en utmärkt vinterbil, både värmemässigt och körmässigt.
Enda egentliga nackdelen är att det lätt immar på alla rutor utom vindrutan, men det har man ju smårutorna fram till Amazonen är lite för tät helt enkelt.
Enda egentliga nackdelen är att det lätt immar på alla rutor utom vindrutan, men det har man ju smårutorna fram till Amazonen är lite för tät helt enkelt.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Re: Köra amazon på vintern
tack för alla svar.. funderar ifall man inte ska behöva vänta tills sommarn innan man skaffar en amazon, fast med min extremt låga inkomst så har jag väll inte råd förrns då heller hehe
Re: Köra amazon på vintern
Hugger69 wrote:Du har ju bla vår vän i Schtaan, Robert! Han kör året runt i sin Amazon Sport har jag för mig?!
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =13&t=4822
det va när jag såg hans vinterbilder jag vart extra sugen såg så mysigt ut gillar ju båda amazoner å snö så
Re: Köra amazon på vintern
bättre vinterbil finns inte enligt mig ..
vore de inte för de jäkla saltet skulle ja gärna köra amazon även på vintern.
/Ronny
vore de inte för de jäkla saltet skulle ja gärna köra amazon även på vintern.
/Ronny
Re: Köra amazon på vintern
Visst går det bra att köra den på vintern.
Om jag skulle vara tvungen att pendla någon längre sträcka så skulle jag ändå välja nyare bil.
Men som pendlarbil till ett någorlunda närliggande jobb eller bara för att snurra lite runt stadens gator så är det riktigt trevligt.
Värmen är faktiskt inte den bästa i min bil. Har bytt värmeventilen men tycker motorna har lite svårt/tar lång tid på sej
att gå upp i temp när man kör full värme i kupen och det är kallt ute.
Ska prova med att täcka för kylaren denna vintern... Annars får det bli termostatbyte.
Nu har jag det så pass bekvämt så jag har varmgarage hemma. Det gör ju att man slipper imma och kall bil de flesta gångerna.
Upplever att om man är mer än sej själv i bilen så har det lust att imma på rutorna. Brukar ha en liten springa öppen på sidorutan. Funkar helt ok.
Sen är det inte helt fel med ett par fårskinnsfällar på framstolarna. Vinylen har en tendens att bli väldigt kall på vintern. Och så känns det
mera ombonat och mysfaktorn stiger ännu mer.
Motorvärmaren tycker jag fungerar fantastiskt bra. Bilen går då upp i temp och varmluft kommer från fläkten nästan
omgående även om det är minusgrader ute.
Ett par retroextraljus kan ju oxå sitta fint i vintermörkret.
Planerad körning är en annan konsekvens av entusiastbilskörande på vintern. Försöker i möjligaste mån undvika de ”saltaste” vägarna...
Så om du ser till att ha fungerande motor/kupevärmare, fårskinnsfällar och fräscht batteri så kan du åka med stil hela vintern!
Skulle vara ännu roligare att ratta omkring i en P1800 på vintern...
Om jag skulle vara tvungen att pendla någon längre sträcka så skulle jag ändå välja nyare bil.
Men som pendlarbil till ett någorlunda närliggande jobb eller bara för att snurra lite runt stadens gator så är det riktigt trevligt.
Värmen är faktiskt inte den bästa i min bil. Har bytt värmeventilen men tycker motorna har lite svårt/tar lång tid på sej
att gå upp i temp när man kör full värme i kupen och det är kallt ute.
Ska prova med att täcka för kylaren denna vintern... Annars får det bli termostatbyte.
Nu har jag det så pass bekvämt så jag har varmgarage hemma. Det gör ju att man slipper imma och kall bil de flesta gångerna.
Upplever att om man är mer än sej själv i bilen så har det lust att imma på rutorna. Brukar ha en liten springa öppen på sidorutan. Funkar helt ok.
Sen är det inte helt fel med ett par fårskinnsfällar på framstolarna. Vinylen har en tendens att bli väldigt kall på vintern. Och så känns det
mera ombonat och mysfaktorn stiger ännu mer.
Motorvärmaren tycker jag fungerar fantastiskt bra. Bilen går då upp i temp och varmluft kommer från fläkten nästan
omgående även om det är minusgrader ute.
Ett par retroextraljus kan ju oxå sitta fint i vintermörkret.
Planerad körning är en annan konsekvens av entusiastbilskörande på vintern. Försöker i möjligaste mån undvika de ”saltaste” vägarna...
Så om du ser till att ha fungerande motor/kupevärmare, fårskinnsfällar och fräscht batteri så kan du åka med stil hela vintern!
Skulle vara ännu roligare att ratta omkring i en P1800 på vintern...
Re: Köra amazon på vintern
jag kör ju ena aman året om. värme finns jag får slå av fläkten å öppna fönstret lite för det blir varmt som f-n i bilen ibland kommer jag på mig själv när jag öppnar fönstret pga värmen, att jag glömt sätta på fläkten, men visst lite imma blir de ju baktill...det hör liksom till.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
amazon limousine 60 (brick bay)
Re: Köra amazon på vintern
Imma?
Först lite värme sedan på med A/C i några minuter och vipps - ingen imma (eller 90% borta).
/Janne
Förvisso en fläkt i bakrutan också men mycket fukt försvinner med hjälp av A/C
Man undrar ibland hur kroppen reagerar, varmt om fötterna och kallt om huvudet....
Först lite värme sedan på med A/C i några minuter och vipps - ingen imma (eller 90% borta).
/Janne
Förvisso en fläkt i bakrutan också men mycket fukt försvinner med hjälp av A/C
Man undrar ibland hur kroppen reagerar, varmt om fötterna och kallt om huvudet....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Re: Köra amazon på vintern
låter ju kanske inte helt fel å ha en amazon på vintern, ska försöka fixa jetta min å sälja den så har man en början på en amazon måste ju hitta en i dugligt pris som är besiktad oxå. men hade tänkt å fixat upp en golf 3a som vi har här hemma som är morsans å ha den sammtidigt då en amazon är billig att äga , sen kan det vara skönt å åka en halvny bil ibland med servo och allt
Re: Köra amazon på vintern
Rena rutor immar inte igen lika lätt som skitiga, så pusta upp dom så ser ni skilnad.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Köra amazon på vintern
....funkar verkligen A/C:n då det är under 2+ ute...! I den riktiga delen av Sverige är det ju minusgrader på vintern!QV wrote:Imma?
Först lite värme sedan på med A/C i några minuter och vipps - ingen imma (eller 90% borta).
/Janne
Förvisso en fläkt i bakrutan också men mycket fukt försvinner med hjälp av A/C
Man undrar ibland hur kroppen reagerar, varmt om fötterna och kallt om huvudet....
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
Re: Köra amazon på vintern
Exakt vilken temp det var ute vet jag inte men A/C går på tempen i kupen. Att köldmediat skall frysa i kompressorn tror jag inte. Men nu har jag köpt vinterbil så det blir nog inte så mycket mer åka av i år.
/Janne
/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.