Renovering av min Amazon 1967.

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

Sålde Duett traktorn och skaffade mig en amazon 67a. Var en del jobb innan den skulle rulla. men jag fick den för en vettig peng ;)

Image

Hade stått ute flera år, så lacken var väl inte den finaste, började med bromsarna då man kunde trycka pedalen i botten och inga bromsar fanns :)

Image

Det blev lite nytt, nya backar bak. och nya belägg fram :) skivor och trummor var i mycket fint skick. När det var klart blev det bytt alla bromsrör och alla slangar. Och även en renovering av huvudbromscylindern

Image

Renovering huvudbromscylinder.
Nu är bromsarna klarar för besiktining.

Image

här står pärlan upphissad för byte av bakaxelolja, växellåds olja, motorolja+ filter.

ett rosthål ja visste i golvet ska nu ordnas till. Ursäkta bildkvaliteten, men de blir mörkt när man skruvar ute ;)

Image

Image

skurit ur plåten som var rostskadad. göra ny plåt och dit med svetsen nästa!

Image
Rosten är ny lagad och zinksprayad. kom även på lite body efteråt.

Image
andra sidan såg ut såhär innan jag började hacka med mejseln :)

Image
lika bra och byta detta oxå tror ja ;p

Image

Image
nu är rosten lagad på båda sidorna i golvet, nu är det någon balk kvar.

Image
snickrade till något som ska då bli en balk bit.

Image
balken lagad. kom på en del massa under där sedan, har tyvärr inga kort.

Image
b18 fick som sagt ny olja, filter, nån ny packning och en ventiljustering och nyinställd tänning, sen gick den som en gud :)

kollade sedan upp framvagn och alla leder. beställde besiktningstid och åkte in och besiktade. det gick jättebra, fick beröm för att den va så pass rostfri och nya bromsrör och bromsslangar satt där. blankt papper, nu blev det till att övningsköra från besiktningen till skolan :D bilen har nu som den står i det skicket och nybessad kostat mig 3500-4000kr.

Image
åkte nån vecka såhär, sen kom jag på att jag inte ville åka slö amazon :( jag funderade på trimning av b20 med webrar och dyligt. men kom på att det blir rätt dyrt. satt och tänkte lite.

Image
det stod ju faktiskt en ascona A där ute på gården med en vässad b230e motor i :)

Image
Ut och ur med den fortast möjligt! kapade upp fronten för att kunna få upp motor och låda i ett stycke, skulle bara gå så fort som möjligt

Image
Ur med b18

Image
trotjänaren är nu ur!

Image
tomt blev det

Image
och högt oxå för den delen :P

Image
ner med b230an för att de vad som behövs byggas om.

Image
tråget fick inte sitta där det ville sa framvagnsbalken :p. hade inget b20 tråg låg som jag kunde ta heller.

Image
:)

Image
tråget klart.

Image
en extra plåt oxå.

Image
någonting gjorde jag fel, så b230 pumpen ville inte passa. jag orkade inte jävlas nå mer så jag tog o byggde på detta viset och tog en oljepump av en kompis b20

Image
motorfästen byggdes i 8mm material så inte bilprovningen ska kunna klaga :)

Image
blev stabilt och bra med rejäla fästen och nya gummin. kan ju behövas om man ska gasa oxå. jag är nöjd.

Image
efter mycket om och men så satt den iallafall på plats.

Image
blev till att bygga ett nytt fäste för generatorn oxå.

Image
spöregn en dag, tog en ventilkåpa och piffade upp den lite fort.

Image
motorn på plats och generator oxå. blev även nytt fäste till b23 tändspolen och luftfilter fick knappt plats så det blev till att köpa ett sportluftis.

sen skulle det dit en kylare oxå, det var lättare sagt än gjort. provade med den som hörde till motorn men det gick inte, fick kapa en del i fronten och göra fästen och jag andvände mig av amazonkylaren så länge. ska dit en annan som inte är lika hög senare. har tyvärr ingen bild. :(

Image
gjorde iordning m45lådan lite granna med ny färg och olja, byter även ut m40lådan och detta blir då ersättaren.

Image
Image
med gamla fästena och fästet till gummiupphängningen så fick jag inte ihop motor och låda. så jag byggde om gummifästet.

http://forumbilder.se/Image.aspx?iid=29201034302PM8e3e
efter ombyggnad av fästet så kunde jag ja ha kvar växellådsbalken i gamla hålen där m40 lådan satt och jag fick i den i motorn oxå. kardan passade hur bra som helst.

Image
sen skulle det fram bensin till motorn oxå, byggde om med tryck och returledningar, soppapumpen sitter i skuffen och det sitter nya slangar hela vägen. tyvärr har jag ingen bild.

Image
fick ett extraktorgrenrör av en kompis när jag köpte 4 vinterdäck av honom.

Image
så nu sitter det nytt avgassystem hela vägen 2.5" med en stor simonsdämpare under baksätet. ska dit en till så småning om.

Image
dålig bild, men spakställ byggdes om och skruvades i tunneln. blev kortspak som ni ser. den kom även 30cm längre bak om jag inte minns helt fel.

Image
ny sitter motor och låda där det ska. första provstarten blev av, och bilen gick som en påse nötter, gick på 2-3 cylindrar och levde sitt egna liv. jag höll på och felsökte 2 dagar. blev lite bättre, men gick inte alls som tidigare när den satt i asconan. jag och min vän mikael åkte till en kille som håll på jätte mycket med k-jet sprut och han kollade upp det, och gjorde en grundinställning på motorn. ska dit senare igen och göra finjusteringar för att få ut dom sista hästarna. inge bråttom just nu då jag inte har körkort.

Image
För den som vill veta så är det en b230e motor från en 242 gt, 79. 140hk orginal. sitter h kam i den, portad och planad , påställt sprut och extraktor ska dit vilken dag som helst. Bilden är på min topp med h kammen i.

Image
fälgarna är JP mk 18. 17" i nyskick.

Lite helhetsbilder kommer nu efterinköp av fälgar, renovering, motor byte m.m.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Det var allt jag hade nu, nu står den ute och fryser, jag håller på med körkortet och fyller 18 6e februari. när jag får körkortet blir det åka, putsa på bilen och sen hoppas jag vi ses på nån amazon träff? gott nytt år !
19amazon70
Posts: 73
Joined: Sun Aug 23, 2009 12:01 am
Location: jamtland

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by 19amazon70 »

Stilig favorit! :wink:
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by ClassicVolvoShop »

amazon_1967 wrote: ...började med bromsarna då man kunde trycka pedalen i botten och inga bromsar fanns....
http://forumbilder.se/images/72201024918PM8853.jpg
Inga bilder i citat, ändrat till länk /Lars Bd

Hej - Vilken model kommer din bakaksel ifrån?.. Du gör ett stort arbeta med att lägga i fler hästkrafter/tunad motor - fint om det är din grej - MEN.. Bromssystemet du visar här i bilden, kan inte väre rätt för en 1967:a med 1-krets - det ser ut som en PV/Duett bakaksel (m. föra '64 bromsor) har slängts på din bil.. Om någon bare har slängt på en äldre typ bak-bromssystem på dit 1967-1-krets system - skal du verkligen akta dig för fel på broms-system!!!..

Det är jättekul att åka Amazon med nytt körkort och "för många" hästar under huven - Det är jätte död-tråkigt att missa bromssystemet just när man kommer fram til T-korsningen på skogsvägen.....

EDIT:
Är det framre broms du visar??... Då är det HELT TOTALT fel på din bil.. Någon har kanske byttat frambalk - komplett?... för-'64 och äfter-'64 bromssystem går INTE bare att mixa ihop!
Jag tyckar du skal kolla upp eksakt hur ditt bromssystem är sat ihop - och sen skal du fixa till det, så att det stämmer ihop med din motor-utbytte!
Last edited by ClassicVolvoShop on Fri Jan 01, 2010 9:22 pm, edited 1 time in total.
13134VD, 22134VD, 22244VD
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

xyz
bilden är från en duett 62a. jag hade ingen annan så jag tog den så länge :)
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

19amazon70 wrote:Stilig favorit! :wink:
tackar :D
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by ClassicVolvoShop »

amazon_1967 wrote: bilden är från en duett 62a. jag hade ingen annan så jag tog den så länge :)
Ehhh... OK.. Vil man visa vad man jobbar på med på sin Amazon - är det väl lite "fel" att visa bilder ifrån ett Duett-fix?..

Sen är dette väl knappast rätt tråd under "original" och "renovering" ?.. :)
13134VD, 22134VD, 22244VD
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

xyz
det är en bild på bromsarna, spelar det någon roll? och vart ska jag annars lägga tråden?
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by hakano »

xyz
Tja, visar man en bild som är "fel" är det ju lätt att vilseleda andra som ser bilden och läser texten och som sedan tror att det är så det skall se ut eftersom man har sett det på "Amazonforumet". Det viktiga är väl inte att visa en bild på bromsar...utan faktiskt dina egna bromsar du håller på med på din bil. Har man ingen bild kan ju avstå en bild just där.
En tråd på en ombyggd bil kan ju lämpligen ligga i "Custom Showroom" i stället för i "Original Showroom".



amazon_1967 wrote:.
http://forumbilder.se/images/0e201035501PM4778.jpg
För den som vill veta så är det en b230e motor från en 242 gt, 79. 140hk orginal. sitter h kam i den, portad och planad , påställt sprut och extraktor ska dit vilken dag som helst. Bilden är på min topp med h kammen i.
Inga bilder i citat, ändrat till länk av Lars Bd

En originalmotor till en 242 GT 1979 heter väl B23E och inte B230E? Har du tagit motorn där så är den utbytt sedan tidigare.
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by fretchi »

Fin amazon. Lite synd bara att du häver i en ny spis bara. B18/20 har så harmonisk gång tycker i alla fall jag. Det ser inte ut som en B23E. Toppen är i alla fall en 530/531, men det spelar ju ingen större roll visserligen.
Hur har du gjort svetsningen förresten? Är det punktat med överlapp? Isåfall vill jag bara varna för att det lätt kan börja rosta igen. Se åtminstone till att rostskydda ordentligt.

Lycka till!
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

xyz
punktat med överlapp på 2cm , lätt att det kommer in fukt?
gullberg86
Posts: 96
Joined: Thu Oct 22, 2009 11:56 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by gullberg86 »

Förstår de som blir lite oroliga när du visar en duett 1-krets-frambroms.. Det va faktiskt en nisse här som körde ihjäl sig med sin renoverade amazon pga bromsbortfall..
67:an har tvåkretssystem har ja förmig.. men när du endå är å pular så se till att alla bromsslangar och sånt är i mintcondition.

Har själv en 64:a i vinterdvala.. fast om jag inte kommer direkt trimma den med ny spis å så.. så är det bromsarna jag först kommer ge mig på så fort våren kommer.. Men då har jag ju skrivit på min egna dödsdom om jag skiter i att byta bromsslangarna å så.. eftersom det är 1-krets..


Nu när du har jobbat dig med att trycka ner en sån spis med ombyggda motorfästen.. så hade det inte suttit fel att inom snart slänga i en b230FT och regga den som lättryck.. sen bara ställa upp laddet så du får runt 200hk..
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

xyz
den går inte igenom med en lätttryckare, för mkt nm sa dom på bes
fretchi
Posts: 110
Joined: Mon Feb 23, 2004 9:16 pm
Location: Jokkmokk
Contact:

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by fretchi »

amazon_1967 wrote:punktat med överlapp på 2cm , lätt att det kommer in fukt?
Förr eller senare så kommer det alltid in fukt mellan två plåtar. Därför bör man åtminstone täta med karosserikitt där två plåtar ligger omlott. När jag svetsar så helsvetsar jag alltid kant i kant för att minimera sådana ställen, förutom där det original ligger omlott.
amazon_1967
Posts: 51
Joined: Wed Dec 30, 2009 6:07 pm

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by amazon_1967 »

xyz

jo det är sant, jag hade karosserikitt, zinkspray o massa uppepå de.
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: Renovering av min Amazon 1967.

Post by Shift »

Du får mycket kritik här tycker jag. Men man lär sig av sina egna misstag helt enkelt. Okej, inte alla! Killen jag delar garage med höll på med en SAAB V4a hela förra vintern. Nu är rosten tillbaka, men han fortsätter ändå att slarva med rostlagningen.

Sen är det så att alla inte gillar att laga rost till en förbannelse, och man gör som man vill. Lycka till med projektet, och återkom med många bilder!
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Post Reply