Hisingens bil AB

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Hisingens bil AB

Post by amazonx5 »

Gott nytt amazon år vill jag börja med att säga :)
Är det någon som har bild/bilder på när Hisingens bil AB låg på Wieselgrensplatsen?
Enligt en bekant till mig så låg denna bilhandel (som vad jag vet sålde mest Volvo) i gamla LL´s livs lokaler numera Willy´s lokaler....just på Wieselgrensplatsen.
En liten kul grej hände mig förra året...för att göra en enormt lång historia kort så var det så att jag och min fru köpte ett hus för att renovera och sälja.
Huset är byggt 1941/42, tillbyggt 1959 och skulle nu renoveras upp till ett hyfsat modernt bygge därför så fick en del av interiören rivas och väggar flyttas vilket också gjordes.
Hus som byggdes förr i tiden var ju inte som idag isolerade med roxull och frigolit utan man tog vad man hade och i detta fallet tog man tidningar/sågspån.
Efter mycket rivande och bökande så har jag väl en si så där 20-talet hela och fina tidningar b la Göteborgs-posten i mina händer.
Eftersom jag gillar historia och allt som hände förr så började jag frenetiskt att bläddra i en av dom....och vad är det första jag får upp...... :lol: jag som är en relativt ung amazon fantast får upp i denna historiskt avstannade tidning, en fin trevlig och härlig volvo amazon annons ifrån Hisingens bil AB som annonserar ut att dom har fina nya amazoner till salu och provkörning :lol:
Annonsen är numera inramad och kommer snart att pryda en av mina väggar :)
Det var bättre förr :)
Någon som har bilder?
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Hisingens bil AB

Post by hakano »

Har inga bilder. Men var det verkligen bilförsäljning där också? Verkstad skulle jag kunna tänka mig i bottenplanet där livsmedelsbutiken håller till nu. Men det kanske var bilförsäljning där också, skall låta det vara osagt.

Men ovanför bottenplanet fanns det i alla fall en Bil & Truck reservdelsbutik med ingång som låg in mot affärsgatan s.a.s.
1978 bytte min far en framskärm på sin 122 Sport 63:a och vi åkte dit för att köpa ett nytt skärmemblem. Allt sånt fanns ju hemma på hyllorna på den tiden så expediten försvann in i hyllorna och hämtade fram ett emblem. Men han tog fram sportemblemet som hörde hemma på 1965-70. Tillbaka in igen bland hyllorna också kom han ut med rätt emblem, det långa emblemet i skrivstil.
Det var bara det att det kostade 35 kr...det ansåg min far var mycket för ett emblem. Nån måtta får det ju vara på vad man kan ta betalt! Så vi åkte hem igen också fixade han till lite med det gamla emblemet och satte fast det med två små skruvar i stället.
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Hisingens bil AB

Post by amazonx5 »

ahh, låg det en reservdelsbutik där också...trevligt...
Jo enligt annonsen framgår det tydligt att det var bilförsäljning där.
Jag har fixat till min scanner om några dagar då skall jag lägga upp en bild på annonsen :)
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Hisingens bil AB

Post by hakano »

amazonx5 wrote:ahh, låg det en reservdelsbutik där också...trevligt...
Ja, det är väl där Apoteket huserar i dag ungefär. Men lokalerna kan ju säkert vara ombyggda flera gånger sedan dess.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Hisingens bil AB

Post by hakano »

När Bil & Truck lämnade Wieselgrensplatsen så byggdes det nya fina lokaler på Deltavägen vid Backaplan. Både bilförsäljning, verkstad och reservdelsbutik. Kan väl ha varit i början av 80-talet kanske eller i skarven 70-80 nånting.

Detta är i sin tur nerlagt sedan ett antal år tillbaka. Allt skall ju samordnas och centraliseras och bli stort och flådigt numera. Då får det småskaliga och tillgänglighet stryka på foten.
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Hisingens bil AB

Post by amazonx5 »

Det var bättre förr :lol:
Hade varit kul att se några gamla bilder på Hisingens Bil AB....
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Hisingens bil AB

Post by Ragge »

har förvisso ingen bild på just Hisingens bil AB, men en annan gammal bild från gbg kan jag bjussa på ...

Image
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: Hisingens bil AB

Post by hakano »

amazonx5 wrote:Jag har fixat till min scanner om några dagar då skall jag lägga upp en bild på annonsen :)

Inget är ju som väntans tider heter det ju...men visst hade det varit roligt att få se lite också. :wink:
amazonx5
Posts: 154
Joined: Sat Aug 15, 2009 5:54 pm

Re: Hisingens bil AB

Post by amazonx5 »

Ursäkta dröjsmålet men typ 10000000 saker kom i mellan sen glömde jag :oops:
Men här kommer annonsen i varje fall....den kommer ifrån GP 1959..
Jag har försökt att ringa numret men dom svarar inte :x jag VILL ju köpa en NY Volvo :lol:
/Jonas


Image
3 Juli 1970...dagen som världen borde sörja
Post Reply