märke i stoppning på instrumentbrädan

Moderatorer
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Ragge »

Tjena alla här ! har kanske ett litet "löjligt problem" men på min sista 123 GT har varvräknaren suttit snett, eller vriden... det har med åren i det läget blivit intryckt i stoppningen och nu har jag tänkt att montera den rakt, fast då lär märket synas utanför foten... så hur får man ordning på detta ? har funderingar på att värma försiktigt med värmepistol och försöka få till det, men rådfrågar ändå här först. bifogar ett foto så man ser avrycket efter foten och att det pekar åt "fel håll"

mvh Ragge

Image
Shift
Posts: 974
Joined: Sat May 20, 2006 12:23 am
Location: Borlänge / Uppsala

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Shift »

Min farsa värmde bort märken från ett baksäte, men gott resultat. Fast det kan ha varit ett annat material visserligen.
Det som inte går att laga går att skruva sönder
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Ragge »

ja jag värmde en gång en instrumentstoppning som hade krymt mot vänstersidan och över hastighetsmätaren, den värmde jag och sträckte på den och limmade fast. men denna är hel och till GT... blir orolig då.
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by pvfreak »

Jag skulle nog montera varvräknaren rätt och värma f ö r s i k t i g t .
Ett varmluftspistol blir j-ligt varm. ( men det visste du ju redan :wink: )

Edit: Kanske bättre att värma lite UTAN varvräknaren monterad, och "sträcka"
vinylen från monteringshålet. Och ta det i omgångar och låta det "vila" lite i mellan.
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Ragge »

tjena igen pvfreak ! jodå man får ta det varligt, men på min combi sport provade jag då den krymt och halkat "upp på" hastighetsmätaren. den brädan var ju lite sprucken innan och då var jag inte så rädd för att göra en "malör" som nu .
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by pvfreak »

Det värsta som kan hända är ju att du bränner hål. Var bara försiktig med
värmen så går det nog bra. Har du ingen gammal sprucken stoppning att träna på först?
Bara så du får in känslan.
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Ragge »

tja, inte här i lidköping tyvärr... men "hemma" i munkedal finns det ju ... men får smyga mig på försiktigt någon dag, såvida annan inte kommer in med bättre tips.
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by pvfreak »

Ta det inte söndag morgon bara, om du var på stadshotellet kvällen innan. :lol:
Lycka till!
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Ragge »

hahaha, nejdå det är ingen risk ! det där slutade jag nyttja 2002 så jag kan ju inte skylla på det om jag strular till det.
pvfreak
Posts: 285
Joined: Sun Aug 31, 2008 8:43 pm
Location: Sätila

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by pvfreak »

Det låter betryggande :wink: Då behöver jag inte vara orolig. :lol:
Medlem 6561 i Svenska Volvo Amazonklubben
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Ragge »

njae inte för det, men jag är för instrumentstoppningen ... huua, den är ju sprickfri !
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Ola O »

Jag undrar om det inte räcker med att montera varvräknaren som du vill ha den och därefter låta bilen stå i solen men en varm instumentpanel som följd.

Har du tur återgår stoppningen till sitt normalläge.

Jag har aldrig provat men det kan vara värt ett försök.
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by RD 350 »

Hejsan! Försök få tag på en värmepistol som du kan ställa värmen på. 100 grader tål panelen. De flesta plåtverkstäder har en sådan, eller mattläggare. Har själv värmt ut stora "hack" i tex 940 paneler. Men över 100 grader kan vara vanskligt på en så gammal panel. Ett annat tips för den som har en bruksbil med sprucken panel är att skära ut från en annan panel och foga i med kemsvets som används till plastmattor. Lagade sambons 69a för fem år sen håller än. Ha det bra alla.
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by hakano »

Man skulle ju kunna leka med tanken också att sätta tillbaka varvräknaren som den en gång monterats från början. "Fel" kanske...men det är ju ändå något som hör till just den här bilen och dess historia. Allt var ju inte perfekt på bilarna då de var nya.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: märke i stoppning på instrumentbrädan

Post by Ragge »

tjena H ! njae fel är det väl inte, men tycker bara det ser så "skevt" ut när foten pekar mot pass sätet och varvräknaren riktad mot föraren. Jag vet ju inte om den varit så från början, för själva varvräknaren var borta och endast foten och fästet satt kvar. jag fick gräva fram en i samlingen för att komplettera, och fick bara för mig att det såg dumt ut ... Har kollat på alla tänkbara 123 GT bilder jag har (och det är inte få) och ingen pekar så mkt åt höger.
Post Reply