Page 1 of 2

Extraljuskoppling

Posted: Tue Mar 16, 2010 8:16 pm
by KarlMartin
Hejsan där ute
Har en liten extern dosa mellan framsätena med 3 små spakar och 1 lampa, 1 spak går till extraljusen (ej inkopplade) och 1 spak går till en extra tempmätare som sitter tillsammans med dessa spakar, tempmätare fungerade inte så jag kopplade ur den, (inkoppling av orginalet är en senare fråga) har kollat så jag har ström ut i extraljuskablarna och det är ok, nu undrar jag hur jag ska koppla in lampan, så jag kan koppla den så den lyser när extraljuset är på, vad jag kan se är det 1 + och 1 - pol under, vart kopplar jag dessa?

Lev väl

Karl-martin

Re: Extraljuskoppling

Posted: Tue Mar 16, 2010 9:07 pm
by A-masen
Så här:

Image

Vi förutsätter att plusspänngen kommer från startnyckeln eller ljusomkopplaren (helljuset).

Re: Extraljuskoppling

Posted: Tue Mar 16, 2010 10:01 pm
by Hasse63
Från batteri via en säkring till uttag 30
86 styrström från helljus/ relä
85 till jord
87 till extraljus

Re: Extraljuskoppling

Posted: Wed Mar 17, 2010 7:59 pm
by KarlMartin
tjena,
tack för svar och fin teckning! :)
jag löste det helt enkelt så att jag vidarekopplade bara switch kablarna till lampan, då fick jag ljus i lampan när jag knäppte på switchen, jag drog + på lampan till jordkabeln och minus till strömkabeln och det lyste, lustigt för jag trodde det var tvärtom, fast det spelar ju ingen roll kom jag på nu eftersom det blir en sluten krets, så + och - är egentligen irrelevanta då, rätt eller ut och cyklar igen?.
Och hasse, kan du förtydliga dina siffror lite, jag har sett det och glömt det så jag vet på ett ungefär vad du pratar om men inte helt.

Lev väl

karl-martin

Re: Extraljuskoppling

Posted: Wed Mar 17, 2010 10:05 pm
by A-masen
Egentligen talar vi inte om plus och minus här, utan det är helt enkelt matningen till extraljusen, som gör en slinga in i kupén här. Och på den slingan har du en strömbrytare. Och när strömbrytaren är "till" så flyter strömmen i slingan. Är den "från" så finns det ingen ström efter strömbrytaren, och kontrollampan är släckt. Så enkelt är det. Det kan ju då vara värt att notera att det alltid finns 12 volt före strömbrytaren när helljuset är på. Tänk på det om du håller på att koppla något mer i panelen så du inte gör kortis.

Re: Extraljuskoppling

Posted: Wed Mar 17, 2010 10:43 pm
by Hasse63
Blev osäker på min text ovan. Såg att jag hade en liknande beskrivning sparad på datorn.

Stift 86 går till jord. Ovan skrev jag 85 till jord. Vad gäller :?:

Re: Extraljuskoppling

Posted: Thu Mar 18, 2010 8:55 am
by Shift
Image

Re: Extraljuskoppling

Posted: Thu Mar 18, 2010 1:55 pm
by Hasse63
Tack :!:
Då minns jag rätt :mrgreen:

EDIT:

Då ändrar jag min sparade text till det rätta sättet.

Extraljus eller annan inkoppling av extratillbehör
Stift 30 ska gå till batteriet. Röd kabel
Stift 85 går till jord. Svart kabel
Stift 86 går till styrplus (tex helljuskabeln). Blå kabel
Stift 87 ska gå till extraljuset. mer eller mindre valfritt.

Re: Extraljuskoppling

Posted: Sat Mar 20, 2010 11:56 am
by QV
från FAQ

SWITCHING RELAY
85 Output, actuator (end of winding to ground or negative)
86 Start of winding
86a Start of winding or 1st winding
86b Winding tap or 2nd winding

´/Janne

Re: Extraljuskoppling

Posted: Thu Mar 25, 2010 9:49 pm
by daniel_sandberg
Men har jag fel om jag säger att det inte spelar någon roll hur man kopplar 85 och 86? Dom kan man byta som man vill? Och på Shifts bild så står det att ev. kontakt kopplas in på styrström. Om man säger att man har reläet i motorrummet där man oftast har det för enklaste inkoppling o kortaste kablar så brukar jag dra in jordkabeln till kupén och ha en brytare på den istället.

Så nu får ni rätta mig om detta är galet =)

Re: Extraljuskoppling

Posted: Mon Apr 19, 2010 12:19 pm
by Fredrik Lofter
Finns det något bra relä i "retrostil" med dessa anslutningar (30 85 86 87) att få tag på? Vilka anslutningar har t.ex. Volvos stegrelä 1307991? Finns det något annat relä som funkar och som ser ut ungefär som de andra i motorrummet på en Amazon?

Mvh,

Fredrik

Re: Extraljuskoppling

Posted: Mon Apr 19, 2010 6:36 pm
by QV
Ja det finns det. Har ett som liknar relät som används till backljus/OD fast med 4 anslutningar under. Även reläna på GT (de extra) har fyra anslutningar under. Om utseendet är av absolut krav så är moderna reläer mindre än äldre.... hur du skall utnytja detta faktum får du själv lista ut :)

/Janne

vad relät jag använde heter vet jag inte på rak arm med det finns några i beg relälådan på SVIS för 10:- eller om det var 25:- st

Re: Extraljuskoppling

Posted: Tue Apr 20, 2010 8:12 am
by Fredrik Lofter
QV wrote:Ja det finns det. Har ett som liknar relät som används till backljus/OD fast med 4 anslutningar under. Även reläna på GT (de extra) har fyra anslutningar under. Om utseendet är av absolut krav så är moderna reläer mindre än äldre.... hur du skall utnytja detta faktum får du själv lista ut :)
Ja, jo... Att krafsa ut innehållet i ett standardrelä för t.ex. backljusen och mula in väsentligheterna i Biltemas extraljusrelä är något jag tidigt provade men det är lättare sagt än gjort och relän speciella för 123GT är svåra att få tag på (om man är detaljnummersfetischist). Vad jag var ute efter var något lättåtkomligt (typ ring VP och beställ) standardrelä med rätt anslutningar och med rätt utseende, kanske från någon annan samtida Volvo (P1800, 140). CVI har t.ex. ett "taxirelä" till 140-serien, men det framgår inte vilka anslutningarna är. SVIS är kanonbra på alla sätt och vis men jag kan liksom inte motivera att sätta mig och köra 30 mil t.o.r. för ett relä för 10kr (även om man tenderar att spendera mer än så där). Jag tänkte mer "beställ relä X och koppla så här så funkar det"... Men jag är kanske för optimistisk... =))

Mvh,

Fredrik

Re: Extraljuskoppling

Posted: Tue Apr 20, 2010 2:30 pm
by hakano
X55858 wrote:Finns det något bra relä i "retrostil" med dessa anslutningar (30 85 86 87) att få tag på? Vilka anslutningar har t.ex. Volvos stegrelä 1307991? Finns det något annat relä som funkar och som ser ut ungefär som de andra i motorrummet på en Amazon?

Nu vet jag inte om det är dessa anslutningar på det här reläet men ett som inte är så svårt att få tag är ju 669102. Finns bl.a. på Motoroldies. Men dyker upp då och då på Tradera både som begagnat och nytt.

Re: Extraljuskoppling

Posted: Wed Apr 21, 2010 9:25 am
by Fredrik Lofter
hakano wrote:Nu vet jag inte om det är dessa anslutningar på det här reläet men ett som inte är så svårt att få tag är ju 669102. Finns bl.a. på Motoroldies. Men dyker upp då och då på Tradera både som begagnat och nytt.
Tack! Det skulle nästan funka. Det är tre anslutningar på det reläet (vilket alltså är samma som för back- och helljus) och i princip skulle det gå att koppla nolla mot 85 (med eller utan brytare), fas mot 30/51 (med eller utan brytare innan säkring) och extraljusen mot 87. Det borde funka. Problemet är att lamporna i extraljus typiskt är på 55W medan reläet (669102) klarar max 100W. 123GT har iofs ett relä per extraljus, men för mig räcker det med ett.

Mvh,

Fredrik