Bultar till gångjärn?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Bultar till gångjärn?

Post by sunkmaster »

är det nån som vet vilken typ av gänga det e på bultarna som håller gängjärnet i själva dörren så att säga. e det UNC eller UNF? jag tänkte byta gångjärn då mina har gett upp (glappar som fan) och jag tänkte även isåfall om man kunde byta till en insex bult istället då det e lite lättare att komma åt och dra än med vanlig skruvmejsel. nån som vet om det går att få tag i sånna insex som e koniska med tum gänga. vore tacksamt om nån visste.

mvh
QV
Posts: 4981
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bultar till gångjärn?

Post by QV »

Det finns inte många ställen på en Amazon med UNF så om man gissar UNC så har man rätt i 99% av fallen (minst)
I just detta fall blir en "gissning" på UNC 100% rätt :D

Du får en rätt liten insexstorlek på försänkta skruvar. M10 försänkt ger väll 6mm insex och det är inget vidare att försöka dra loss dessa bultar med en så klen nyckel. Om du fixar gångjärnen nu och drar fast dörren behöver du inte göra om det under resten av bilens livstid.

Angående insex i tum försänkta så skulle jag kolla upp någon site i UK som säljer bult, har dock inget förslag att ge dig.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
sunkmaster
Posts: 341
Joined: Sun Jan 11, 2009 11:13 pm

Re: Bultar till gångjärn?

Post by sunkmaster »

ok men tack sålänge iaf. vet du möjligen va det e för stigning på gängan som sitter i gångjärnet?
Harry Dahl
Posts: 58
Joined: Wed Feb 03, 2010 1:54 pm
Location: Vendelsö

Re: Bultar till gångjärn?

Post by Harry Dahl »

Post Reply