En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
einar-
Posts: 741
Joined: Fri May 16, 2008 11:38 pm
Location: Dala Järna

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by einar- »

Ja tänk att rost blir man aldrig befriad från :lol:

Janne: Nu lurar saaben runt hörnet igen. :twisted:
/Jimmy Einarsson: Medlem 5308 http://snoborg.mine.nu/
Gyllengul 65:a med vissa bruna partier
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Rosten dyker alltid upp vart man än håller på att arbete, men utan den så kanske man inte uppskatta/bli stolt över ens arbete lika mycket vid slut kanske? :roll:

Är väl också i behov av nya mattor om jag inte kan fixa till de jag har nu, såg att de dock kosta mulltum! Kan inte undgå att fråga hur ser man skillnad på mattorna mellan årsmodellerna?, har aldrig lagt märke till det faktisk.

Lite bilder kanske uppskattas :D

Som jag sa tidigare så är väl mina mattor inte i det finaste skiktet då de hade limmat på plysch på att, men ska se om man kan återgärda det. Den övre delen hade gått sönder så ska se om man kan sy ihop och dölja med mittkonsolen för tillfället ( Det vita är lim och undersidan på plyschen ) . Mattorna är väl inte de jag prioritera mest för tillfället :wink:
ImageImage

Under mattorna så fann jag något som liknar en gammal rostlagning
Image

Lite kromputs, är väl inte riktigt klar, men skillnad blev det sedan de var från början. Tror ni man kan knacka ut bucklan lite lätt på lyktringen lite försiktigt?
ImageImage

Lite bilder under helgens gång också.
ImageImage
ImageImage

Som ni kan se på den första bilden på taket så blev det inte så värst fint ( hade inte så bra verktyg ), men det andra blev jämt och fint. Är dock väldigt osäker på vilket som ger bäst slutfinish.
Om man gör bilen plåtren för att sedan lackera, eller bara rugga upp den gamla ytan och lackera på det :?:

Sedan rostlagningen blev det inte så mycket av, har sprungit runt på gården sökandes efter någon vettigt plåt. Fann ett tak till en 240 som få bli donator 8) tror att det lär gå vägen.

Var väl allt för tillfället
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Varit ute i garaget igen och som vanligt så tycker man att man borde hinna mer än vad man egentligen hinner, men hann att dokumentera lite vid intresse.

ImageImage


ImageImage

Kapade ut och bockade till en liten plåtbit som blev hyfsad, kanske lite låg kant undertill men synes förhoppningsvis bara på näranhåll :roll:
ImageImage

Kapade bort den gamla tröskeln och blästrade sedan så provmonterade min bockning, blev inte så bra resultat men ska se om jag kan komma över/låna en riktigt plåtbock.
Blev lite halvt resultat då man använde sig av dessa verktyg
ImageImageImageImage


Satt även och funderade på om det var svart dörrklädsel också när bilen var svart eller om det var beige som sätena, tänkte att det kanske blev mycket svart med ramen svartmålad och tyget också svart?
ImageImage
Blev en liten bonus på de mesta kromdelarna. :lol: ( inte polerade )

Var väll allt för denna veckan.

// Ingvar
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by hakano »

Ingvarh wrote:Satt även och funderade på om det var svart dörrklädsel också när bilen var svart eller om det var beige som sätena, tänkte att det kanske blev mycket svart med ramen svartmålad och tyget också svart?

Någon har troligen målat om dörrsidorna till svart. Dom skall vara i samma färg som sätena.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Nu har man varit ute i garaget igen under helgen, dåligt väder hela så det har inte blivit så mycket slipandes då dålig ventilation finnes. Hann dock med att bocka lite plåt och rengöra växellådan, även en liten slipning i bagageutrymmet.

Fick med några bilder:


ImageImageImage Farsan hittade en gammal PV-växelknopp, antar jag den helgråa varianten


ImageImage

Hemmagjord plåt valsare vilket min broder skapade åt mig, gjorde jobbet förvånansvärt bra.


ImageImage Projekt trösklar nr.2 :lol:

ImageImage

Men det var väl de jag hade för denna helgen/måndagen.

// Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Yuok koppling mot kardan, det känner man igen från min egen bil.
Tycker du att spaken inte känns stum nog så har det nyrenoverade lock på SVIS. Passa på att renovera lådan också så kommer den att hålla bilens resterande livstid ut.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Helgen har så gått som passerat och lite har man lyckas åstadkomma under dess gång.
QV wrote:Yuok koppling mot kardan, det känner man igen från min egen bil.
Tycker du att spaken inte känns stum nog så har det nyrenoverade lock på SVIS. Passa på att renovera lådan också så kommer den att hålla bilens resterande livstid ut.

/Janne
Tänkte ta och kolla igenom växellådan och motorn vid ett senare tillfälle, har inte så mycket utrymme och kan bli rörigt att hålla på mer massa saker samtidigt. Förhoppningsvis är det inte allt för sletna för om man kolla på milmätaren så har bilen rullat 5400mil :D Det finns lite annan information på papper som lutar åt att det kan stämma så har tummarna i kors!

Blev att fixa dörren så man kunde slutföra den ena sidan på amazonen.
Image
Image
Image


Uppsamlingssystem av blästersand
Image
Image

Mina förmågor med plåtslageri är inte de största men försöker lära mig :wink:
Image
Image

Sedan blev det att åka iväg för ett kolla runt på en veteranutställning i närheten av en, självklart så glömde man kameran i bilen :oops: Men såg 3 st Amazoner varav en utav de hade Amazonklubbens märke i rutan. Var även en liten marknad utanför där jag försökte fynda lite saker till bilen. Var en säljare där som hade lite smått och gott till en amazon. Olyckligtvis inget till en -62 ( Grill eller bakluckhandtag ) vilket jag var ibehov av. Dock fann jag detta för en billig summa.
Image

Blev hem och slita och riva då jag ska ha ett reflexhus hemma liggandes någonstans men kan inte hitta det än :x Så det blev att åtegå till rostlagningen.
Image

Lite isolering som man kan ge till katten och leka med? Såg lite små komiskt ut när man drog ut det
Image

Började skrapa bort alla massa i bagadeutrymmet och fann några småhål, rost, min dolda passion...
Image

Hoppade vidare till den andra sidan tröskeln och började arbeta lite där.
Blästrat och härjat
Image
Image

Mitt uppe i att kolla hur det ser ut från de flesta viklarna så finner jag detta på passagerarsidan,
Image
Image

Så kapade bort en bit och sedan fick det vara för den helgen. Så får ta och finjustera lite svetsning och inpassning imorgon ihop att man inte behöver göra allt för mycket annat på ens lediga dag 8)

Var väl allt för nu // Ingvar
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by cruisingphill »

Ska du ha bilen i röd 46 sedan eller vad blir det? Är precis som du i tagen att plocka ner det mesta på en och samma gång och laga efterhand som man också gör bilen klar för lack. Fasen vad tid det tar, du verkar dock ha ett något bättre tempo än en annan :) Fortsätt så, så jag har en måttstock att jobba mot :wink:
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

cruisingphill wrote:Ska du ha bilen i röd 46 sedan eller vad blir det? Är precis som du i tagen att plocka ner det mesta på en och samma gång och laga efterhand som man också gör bilen klar för lack. Fasen vad tid det tar, du verkar dock ha ett något bättre tempo än en annan :) Fortsätt så, så jag har en måttstock att jobba mot :wink:
Den ska bli svart 19, var det original och så ser det rätt så läckert ut tycker jag också :twisted:. Mjo man försöker jobba på, är i behov av en bruksbil då körkortet är runt hörnet ,förhoppningsvis. Har sneglat in på din renovering också, blev inspirerad av din polering/tvättning av förgasaren och alla lister.

Sitter själv och småsneglar på Peter Widells (även andra självklart) renovering så man har ett "facit" att går efter :roll:

Bjuder på en bonus bild på något som bli ett litet projekt på Amazonen framöver
Image

Ska se om det går att tillverka en sådan, fast i mer vitare kulör. Få tacka kompisen som hjälpte till och framställa den, jag som har pysslat lite med färgen som gör att det inte ser så fint ut :D

// Ingvar
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

Helgen har gått och som vanligt så har man spenderat den tiden i garaget :) Även då lördagen gick bort för att spendera på ett bröllop så har man fixat lite små saker.

Fixade till ratten på småtimmarna under veckan.
ImageImage
Slutresultat: ska nog lägga på något lager klarlack också.
Image

Slipat lite och funnit mer rosthål. mumma! Finnes även ett litet hål på förasidan, glömde att fota det dock.
ImageImage

Dock så lagas det hål på andra ställen.
ImageImage
ImageImage

Blev slipa dörrarna och skärmarna. Blir att punktblästra nertill och runt listhålen
ImageImage
ImageImage

Körde slut på slippapper så det blir att inhandla under veckan, ska se om man kan få ventilkåpan att skina igen.
Image

Har även en liten fundering, det saknas nycklar till tändningslåset och då det är placerat på rattstången så är det inte original om jag förstått det rätt, finnes det något sätt att kunna beställa via något nummer eller måste man byta ut hela :?:
Så det var väl de för denna veckan/helgen/måndagen :D

//Ingvar
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Blädrade runt lite i tråden och fann en bild på objektet innan renoveringen. Bilen har dragkrok. Då skall man (om du vill ha kroken kvar) ha en förstärkningsplåt i reservhjulsbaljan. Du ser säker hur den skall sitta och storlek på plåten i den rostiga baljan.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

QV wrote:Blädrade runt lite i tråden och fann en bild på objektet innan renoveringen. Bilen har dragkrok. Då skall man (om du vill ha kroken kvar) ha en förstärkningsplåt i reservhjulsbaljan. Du ser säker hur den skall sitta och storlek på plåten i den rostiga baljan.

/Janne
Mjo, har hört det angående förstärkningsplåten men kom inte det 63-? ( har för mig att jag har läst det någonstans, kan fått det om bakfoten ) Men sitter i tankar på att demontera bort den, känns inte som att man inte kommer nyttja den alltför mycket men få se med tiden, kanske ändra mig. :wink:

Ingen som vet hur det är angående tändningslåset? :roll:

// IngvarH
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by A-masen »

I värsta fall kan du naturligtvis ta hela rattstången med dig till en låssmed. Det finns låssmeder som har "certifikat" och kunskap att jobba med lås som vanliga "nyckel- och klackservice" inte klarar av. Du kan ju höra dig för muntligen innan du börjar bära stan runt med en rattstång. I en färsk tråd berättas det hur du tar loss knäckskruvarna, som går att köpa nya.
Till äldre Amazon fanns rattlåset att köpa som "extra reservdel" som GDS, men bara på Volvo. Så om man vill, kan man ändå säga att det är original.
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by QV »

Det är riktigt att plåten kom standardmonterad 63 på alla bilar, men eftersom du har monterad krok så krävde besiktningen att denna skall vara monterad så därför borde den finnas i din gamla balja. Det gäller förövrigt plåtarna runt övre fjäderfäste bak. Tar du bort kroken så kan du inte dra en gammal husvagn efter bilen längre..... jag skulle behålla den.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ingvarh
Posts: 35
Joined: Wed Sep 10, 2008 6:25 pm

Re: En -62 ser ljuset igen efter 15år i en Lada

Post by Ingvarh »

QV wrote:Det är riktigt att plåten kom standardmonterad 63 på alla bilar, men eftersom du har monterad krok så krävde besiktningen att denna skall vara monterad så därför borde den finnas i din gamla balja. Det gäller förövrigt plåtarna runt övre fjäderfäste bak. Tar du bort kroken så kan du inte dra en gammal husvagn efter bilen längre..... jag skulle behålla den.

/Janne
Har varit ute sökte, tyvärr så har jag misslyckas med ett av dina råd du gav mig, "Släng inget" den gamla plåten har försvunnit, dock så var den nerstyckad i smådelar. Men jag kröp under och tog ett foto se om jag är i närheten, jag ligger under bakaxlen och fota, är inte riktigt med hur förstärkningsplåten ska sitta, kan ju alltid vara bra att har plåten där ifall att vid slutet av renovering kanske montera dragkroken. En gammal SMV hade faktisk varit kul att ha ( dock på äldre dagar ) Ser nu att lagningen inte så allt för fin ut, få slipa till svetsfogarna och smeta på med body :roll:

Image

Har även fixat och donat med slipning och svetsning så lite uppdatering.

Image

Hålet på förarsidan fixat.
Image



Tröskel ihop satt och reda för hela spackling/lackerings procedur.
Image

Kollade så det stämde med dörren och allt, tyckte det passade bra. Fick dock inget blästrat på den då munstycket började spöka :x
Image

Hittade lite småhål som jag fixade till, tog visst ingen slutbild när allt var klart.
Image

Image
Image
Image

Fixar ut ojämnheterna i taket, dock så låter jag de nära droplisten vara då jag ska tennspackla så tar de vid ett senare tillfälle.
Image
Image

Medans jag gjorde ena A-stolpen redo för tennspackling så hjälpte min bror till att börja med motorutrymmet.
Image

Blir veckas projekt under småtimmarna.
Image
15år gammal soppa.
Image

Kunde inte undgå att borsta lite på stryväxlen 8) Funderade på om man skulle behålla den i denna färg.
Image


Kännes skönt att det börja minskas lite med saker i förrådet och fler plåtdelar bli fixade.
Image

De andra framsätena var fina under överdraget. Såg att det var en som annonserade ut såna framsäten jag skulle ha, dock i Malmö, rätt så bra sträcka att åka.
Image

Hann även att slipa rent det mesta på övriga delar på karossen, har lite kvar inne i bilen med ljudmattor och bli av med.

Har några småfunderinga kvar dock bara.

Milmätaren står i kilometer på dessa, för då ska bilen rullat 5474,8 mil :?: Verkar stämma övrens (skapligt iallfall) med dokumentationen på bilen.
Image

Tog även en bild på typplåten, de 4sisa på den långa sifferkoden är chassinumret egentligt PV-Garantin, Men vad står 10 för :?: :?
Image

Sedan klara ventilerna i motorn den blyfria bensinen eller fickman lov att byta dessa :?: Känns som man borde kunna veta sådant, haha :oops:

Var nog allt för denna helgen, ska väl in till sjukhuset imorgon och kolla ögat. Har tydligen fått ett flisa i ögat. Även köpa svetsgas, körde slut så han inte slutföra motorummet.

// Ingvar
Post Reply