Rotisserie/Fordonsvagga
Posted: Tue May 25, 2010 7:30 pm
Jag har idag varit hos Stena Stål och köpt på mig lite förnödenheter (18m fyrkantsprofil och 6m plattjärn), jag har nämligen länge gått i funderingarna att skaffa mig en så kallad " rotisserie", eller fordonsvagga som man kanske kallar de på svenska?
Jag har sett i ett par trådar ett andra användare har byggt egna med varierande konstruktioner och jag tänkte ge mig på något liknande. Dessvärre verkar det som om folk har fått tag på stål alldeles gratis eller har haft liggande varpå deras kostnader för bygget inte redovisas rättvist. Vem som helst som är i renoveringstagen ser ju fördelarna med en sån här konstruktion och jag är i tagen att bygga mig en sådan som sagt. Jag har hittat en förebild http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... serie.html, dock kommer jag att ha en annan typ av infästning på fordonet.
Jag kommer givetvis att tillse att anordningen är hjulburen så att bilen kan dras ut/in i garaget men också för att kunna lastas av/på släp den dagen det blir att åka till lackeraren. Där dyker det dock upp ett par frågor som jag hoppas att ni andra kan hjälpa till med, vad väger ett amazonchassie tomt, det ända som är monterat är dörrar samt bagagelucka då bilen kommer att sitta i vaggan. I mitt regbevis så står det att bilen väger 1170kg, motor, låda, avgassystem, kardan, inredning, front, skärmar och motorhuv är i dagsläget avplockat och detta tillsammans bedömer jag väga omkring 300kg, och sedan uppskattar jag hejvilt att bakaxel och framvagn tillsammans väger 100kg, då jag har fått ner chassiet inkl. dörrar och bagagelucka till uppskattningsvis 750kg, är detta en rimlig gissning? Anledningen till att jag behöver veta är för att jag vill ha hjul på vaggan som klarar vikten utan att bli allt för svårrullad, just nu lutar det åt hjul som klarar 200kg/st, så med 6st sådana borde jag ha ryggen fri?
Bilder och mer detaljinfo kommer givetvis när konstruktionen tagit form, leverans av material sker i dagarna hem till gården, tills dess, spåna gärna vitt och brett om tips och ideer, gärna med bilder på era egna konstruktioner och patentlösningar, ni som kan får gärna mäta upp vad det är för infästningshöjd som krävs för att få markfrigång vid 360graders rotering, samt höjd till pivå från marken.
//Phille, Leg. Mångsysslare
Jag har sett i ett par trådar ett andra användare har byggt egna med varierande konstruktioner och jag tänkte ge mig på något liknande. Dessvärre verkar det som om folk har fått tag på stål alldeles gratis eller har haft liggande varpå deras kostnader för bygget inte redovisas rättvist. Vem som helst som är i renoveringstagen ser ju fördelarna med en sån här konstruktion och jag är i tagen att bygga mig en sådan som sagt. Jag har hittat en förebild http://forums.pelicanparts.com/porsche- ... serie.html, dock kommer jag att ha en annan typ av infästning på fordonet.
Jag kommer givetvis att tillse att anordningen är hjulburen så att bilen kan dras ut/in i garaget men också för att kunna lastas av/på släp den dagen det blir att åka till lackeraren. Där dyker det dock upp ett par frågor som jag hoppas att ni andra kan hjälpa till med, vad väger ett amazonchassie tomt, det ända som är monterat är dörrar samt bagagelucka då bilen kommer att sitta i vaggan. I mitt regbevis så står det att bilen väger 1170kg, motor, låda, avgassystem, kardan, inredning, front, skärmar och motorhuv är i dagsläget avplockat och detta tillsammans bedömer jag väga omkring 300kg, och sedan uppskattar jag hejvilt att bakaxel och framvagn tillsammans väger 100kg, då jag har fått ner chassiet inkl. dörrar och bagagelucka till uppskattningsvis 750kg, är detta en rimlig gissning? Anledningen till att jag behöver veta är för att jag vill ha hjul på vaggan som klarar vikten utan att bli allt för svårrullad, just nu lutar det åt hjul som klarar 200kg/st, så med 6st sådana borde jag ha ryggen fri?
Bilder och mer detaljinfo kommer givetvis när konstruktionen tagit form, leverans av material sker i dagarna hem till gården, tills dess, spåna gärna vitt och brett om tips och ideer, gärna med bilder på era egna konstruktioner och patentlösningar, ni som kan får gärna mäta upp vad det är för infästningshöjd som krävs för att få markfrigång vid 360graders rotering, samt höjd till pivå från marken.
//Phille, Leg. Mångsysslare