Bilder
Bilder
Jag lägger inte in några bilder här, men vill ni se lite gamla Volvo så finns denna lite amatörmässiga hemsida.
http://web.telia.com/~u15014338/
http://web.telia.com/~u15014338/
Du har en helläcker amazon!! Vet du hur många mil den har lagt bakom sig, vilket datum den är uthämtad osv? Bilens årsmodell framgick nog inte av hemsidan. Är det en 60:a eller en tidig 61:a?
E riktigt avis på den där bilen. Tidigare var jag impad av skiffergråa 2d skiffergråa 61/62:or med B18 osv. Nu e jag dock mer sugen en tidigare med b16. Skiffergrå förblir dock lika cool som förut.
E riktigt avis på den där bilen. Tidigare var jag impad av skiffergråa 2d skiffergråa 61/62:or med B18 osv. Nu e jag dock mer sugen en tidigare med b16. Skiffergrå förblir dock lika cool som förut.
Last edited by D59471 on Sat Mar 11, 2006 11:15 am, edited 1 time in total.
P12133vd
Hejsan
De uppgifter jag fått från Volvo säger att det är en 61:a vilket är santstämma, då modellen inte fans som 1960 års modell. Här är uppgifterna om bilen.
Typ 133
Färg 67
Distrikt 309 = Katrineholm
färdig rapp 11/1-61
Leveransdat 12/1-61
Mvh
De uppgifter jag fått från Volvo säger att det är en 61:a vilket är santstämma, då modellen inte fans som 1960 års modell. Här är uppgifterna om bilen.
Typ 133
Färg 67
Distrikt 309 = Katrineholm
färdig rapp 11/1-61
Leveransdat 12/1-61
Mvh
Tack för infon. Lite intressant att bilen hämtades ut i december 1961. Det gick ju att få en Volvo Amazon med B18 motor och diverse andra moderniteter (ny grill och en massa annat skoj) i december 1961 (sk. 61/62:a).
Intressant bil, helt klart. Jag hoppas att vi ses på nån träff i sommar så att man får titta närmare på den.
Intressant bil, helt klart. Jag hoppas att vi ses på nån träff i sommar så att man får titta närmare på den.
Re: P12133vd
Vad menas med typ 133 (2 dörrar och b motor)??p12133vd wrote: Typ 133
Mvh
För övrigt är det fel att prata om 61/62 då det är en 62:a för en bil kan inte vara av två årsmodeller, 61/62 är vägverkets tokerier.
Lars BD
I detta fall står siffrorna för följande.
P= Personvagn
1= Personbil(sedan)
2= Amazon 4dörrars
1= B16A
3= Specialutförande ( det normala utförandet för svenska vagnar)
3= M31 låda (3vxl helsynkroniserad´med OD)
V= Vänsterstyrd
D= Årsmodell 1961
Vagnen är givetvis av årsmodell 1961 även om den är felkodad av Vägverket till 60 årsmodell.
P= Personvagn
1= Personbil(sedan)
2= Amazon 4dörrars
1= B16A
3= Specialutförande ( det normala utförandet för svenska vagnar)
3= M31 låda (3vxl helsynkroniserad´med OD)
V= Vänsterstyrd
D= Årsmodell 1961
Vagnen är givetvis av årsmodell 1961 även om den är felkodad av Vägverket till 60 årsmodell.
Re: P12133vd
Naturligtvis. Det är ju självklart så att det är 1962:or det är frågan om. 61/62 är mycket riktigt något som myntades av vägverket, vilket är helt felaktigt. Det jag syftade på var snarare begreppet 61/62, inte att årsmodellen skulle vara sådan.Lars Bd wrote:För övrigt är det fel att prata om 61/62 då det är en 62:a för en bil kan inte vara av två årsmodeller, 61/62 är vägverkets tokerier.
Det roliga var väl snarare att bilen hämtades ut i december 1961. Då fanns även 1962 års modell tillgänglig. Som exempel kan jag berätta att min egen 1964:a hämtades ut i början av november 1963.
Det var väl kanske bara bra att en udda 3-växlad 61:a med overdrive hämtades ut istället för en tidig 1962:a som ju egentligen inte är särskilt ovanlig även om den innehöll många roliga nyheter.
Vem är det som har lackerat bilen?
Det är möjligt att det är så det ligger till. Det tyder ju i så fall på att tiden mellan tillverkning/försäljning var högre för din bil än för de allra första B18 amazonerna som volvo givetvis ville ha ut i handeln illa kvickt. Inget som jag ser någon anledning i att fördjupa sig i. Mest intressant att ha i åtanke att denna udda bil valdes istället för en mer alldaglig B18 amazon.p12133vd wrote:Brytpunkten till B18 kom väl i och med chassienummer 84300 Den här bilen har ett nummer på runt 66000.
12/1 alltså 12 januari 1961
Den hämtades ut i Januari 1961, den 12/1 61, då fanns inga B18.
Ojojoj! Nu stoppar jag huvudet i sanden.
Jag har läst fel från ditt första inlägg med datumet! Trodde hela tiden att det rörde sig om 1:a december 1961. Jisses!
Tar genast tillbaks alla dumma inlägg ovan ang. 61/62:or och annat! Får väl trösta mig med att min första gissning på årsmodell stämmer bättre överens mot 1:a Januari 1961.
Jag har läst fel från ditt första inlägg med datumet! Trodde hela tiden att det rörde sig om 1:a december 1961. Jisses!
Tar genast tillbaks alla dumma inlägg ovan ang. 61/62:or och annat! Får väl trösta mig med att min första gissning på årsmodell stämmer bättre överens mot 1:a Januari 1961.
p12133
Det är lätt att missa. Jag såg du hade lite andra frågor. När det gäller miltalet så är det väl ca 15000 mil som bilen rullat. Lackeringen har utförts av en lokal lackerare för ca 10 år sen om jag fått rätt information (innan jag köpte bilen). Det är väl ingen superlack, men helt ok.
Det som jag tycker är intressant är varför Volvo valde att montera OD på en treväxlad bil. Den fyrväxlade lådan fanns ju redan och sedemera så hamnade ju OD:N på den. Enligt supplementet som följer med instruktionsbiken så ska OD:n fungera på både tvåan och trean, vilket ska vara bra i backar. Jag tycker att utväxlingen blir rätt lika om man kör tvåan med OD eller trean utan.
Vad jag förstått så har B18 bilarna med OD endast OD på den högsta växeln. Hur det var med de ca 200 B16 sportar med M41 som tillverkades vet jag inte, kanske någon annan som vet?
Mvh
Det som jag tycker är intressant är varför Volvo valde att montera OD på en treväxlad bil. Den fyrväxlade lådan fanns ju redan och sedemera så hamnade ju OD:N på den. Enligt supplementet som följer med instruktionsbiken så ska OD:n fungera på både tvåan och trean, vilket ska vara bra i backar. Jag tycker att utväxlingen blir rätt lika om man kör tvåan med OD eller trean utan.
Vad jag förstått så har B18 bilarna med OD endast OD på den högsta växeln. Hur det var med de ca 200 B16 sportar med M41 som tillverkades vet jag inte, kanske någon annan som vet?
Mvh
Re: Lars BD
Typ 133 du avser alltså de tre sista siffrorna i typkoden, normalt sett så anges början av typkoden, 133 blir då en tvådörrars vagn med b-motor.p12133vd wrote:I detta fall står siffrorna för följande.
Lars Bd
Korrekt det var ett utdrag ur Volvos leveransböcker, och med deras uppbyggnad så blir typen 133, eller 134 för en fyrväxlad bil, men uppbyggnaden av Volvos leveransböcker är inget att fördjupa sig i här.
Som framgår av bilden är vagnen fyrdörrars, något annat hade varit en sensation, vad jag vet hitills vet finns inga tvådörrars B16 Amazoner, men säker kan man ju aldrig vara.
Mer fakta om modellkoder finns i Amazonklubbens matrikel.
Mvh
Som framgår av bilden är vagnen fyrdörrars, något annat hade varit en sensation, vad jag vet hitills vet finns inga tvådörrars B16 Amazoner, men säker kan man ju aldrig vara.
Mer fakta om modellkoder finns i Amazonklubbens matrikel.
Mvh
M31
M 31 lådorna fick od på både 2:an och 3:an bara för att på så sätt fick även den treväxlade odlådan 5 växlar.