Svetsa

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Svetsa

Post by salomon »

Ska försöka mig på att laga rosten på min gamla Amazon. Har inga förkunskaper och skulle gärna få lite tips på vart man kan lära sig grundera i svetsning och rostlagning. Hittade Gunde Svans svetsskola på Youtube, det var ju nästan roligt att se - men frågan är om det var bästa tipsen?

Funderat på att köpa en svets själv för detta ändamål ovh undrar om ESAB Mig-C141 funkar till detta?
http://www.jula.se/mig-svets-c141-125353

Kanske någon som känner till någon Hobby-svetsare som vill tjäna en slant i närheten av Umeå och kan hjälpa mig med sparklådor och underrede i första hand?
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Svetsa

Post by 123GT »

Hej !

Jag kan inte säga om svetsen du länkar till håller bra kvalite eller ej, men åk in till JULA och förklara vilken tjocklek på karosserplåt du tänker svetsa i och be dem rekommendera utrustning.

Sök på internet kring där du bor efter bilverkstad och försäljning av svets och fråga om lämplig utrustning för dig.

Men jag hade börjat hos en bilverkstad eller mekanisk firma.
Stanna till vid en bilverkstad eller mekanisk firma och fråga om det finns någon som vill visa dig lite grunder och tips på hur du skall göra och tips på en bra hobby svets. Alternativt plockar du fram din modiga sida :) och ringer någon lärare i mekanik/fordon eller liknande och ber om tips.

...eller köpa en svets och börja träna själv...den hård vägen. :D
Lycka till !
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Svetsa

Post by A-masen »

För er som liksom jag, blev nyfiken på Gunde Svans Svetsskola, så är länken här: http://www.youtube.com/watch?v=Ovsok8aj ... re=related
Det är många år sedan jag svetsade, och jag skall nog inte försöka "fjädra" mig i ämnet på den här forumsidan, men mitt råd är så här: Man kan läsa hyllmeter med läroböcker och se timtal med instruktionsfilmer, men egen träning där du själv håller grejorna i din egen hand ger dig den bästa kunskapen genom övning. Gärna följa dom råd som ges om teknik mm. Men det är ditt handarbete som ger resultatet.
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Svetsa

Post by OddSverre »

Har ESAB C-141 selv, og den er hur bra som helst til plåt-sveising.
ESAB er et meget bra merke, og det er lett å skaffe reservedeler.
Legg litt penger i ei god sveisemaske, det vil du ikke angre på.
Ellers er det bra å ha et utvalg ulike sveisetenger.
Og som A-masen sier; sveising handler om öving. Man må ha det i fingrene.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Svetsa

Post by granfot »

Jula har en liten bok om just kaross-svetsning som jag köpte samtidigt som jag köpte min svets. (Billigare variant på Jula, Meec nånting.) Boken är ok med lite småtips, men jag känner mest att jag lärt mig genom att prova. Samtidigt kommer jag strax starta en tråd här med frågor om mina svetsproblem, så man kanske inte ska lyssna för mycket på mig. :P
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Re: Svetsa

Post by salomon »

OddSverre wrote:Har ESAB C-141 selv, og den er hur bra som helst til plåt-sveising.
ESAB er et meget bra merke, og det er lett å skaffe reservedeler.
Legg litt penger i ei god sveisemaske, det vil du ikke angre på.
Ellers er det bra å ha et utvalg ulike sveisetenger.
Og som A-masen sier; sveising handler om öving. Man må ha det i fingrene.
Så du rekomenderar denna svets till såväl underrede som skärmkanter etc? Har som sagt ingen kunskap alls, men har läst mig till att ESAB är ett bra märke och denna var ett helt okej pris på tycker jag. Och MIG svets gör det enklare har jag förstått.
Kör du med flushtråd eller gasflaska? Vad rekomenderas?

Tänkt öva och lära mig hårda vägen. Ska kolla tipset på boken från Jula.
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Svetsa

Post by OddSverre »

[quote="salomon
Så du rekomenderar denna svets till såväl underrede som skärmkanter etc? Har som sagt ingen kunskap alls, men har läst mig till att ESAB är ett bra märke och denna var ett helt okej pris på tycker jag. Och MIG svets gör det enklare har jag förstått.
Kör du med flushtråd eller gasflaska? Vad rekomenderas?

Tänkt öva och lära mig hårda vägen. Ska kolla tipset på boken från Jula.[/quote]

Ja, C-141 er en ypperlig all-round sveis til hobbybruk. Bruk vanlig sveisetråd og gass, flusstråd er kass.
Vil du ha ett mer fleksibelt apparat går du for C-151.
Jeg valgte ESAB fordi det er et av de beste på markedet (og svensk), C-141 er et basic apparat med få funksjoner, men kvaliteten på sveisen er topp. Man kan få billigere apparater med flere funksjoner, men kvaliteten og tilgangen på reservedeler er ikke alltid like god. Øverst på ønskelisten min står et bra TIG-apparat.
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
j.o.
Posts: 112
Joined: Wed Apr 16, 2008 11:59 am
Location: Norge/Italien

Re: Svetsa

Post by j.o. »

OddSverre wrote:Jeg valgte ESAB fordi det er et av de beste på markedet (og svensk)
Jag har läst att Italienska svetsar skall vara mycket bra, är det någon som kan tipsa om hvilka märken som är bäst?

(jag bor i italien, tror jag kan få en kvalitetssvets billigare här)
OddSverre
Posts: 86
Joined: Tue Apr 06, 2010 12:22 pm
Location: Akershus, Norge

Re: Svetsa

Post by OddSverre »

Har ikke hørt om italienske sveiser. Italenerene er jo noen jævler på karrosserimaking, så jeg vil tro de hr noen brukbare TIG-maskiner.
Jeg jobber ved et mekanisk verksted for marine og offshore med en proff sveiseavdeling. Og til MIG/MAG bruker vi kun ESAB og Kemppi (jeg jobber ikke som sveiser, er kun en glad hobbysveiser).
13134 VD
Gyllengul (84)
414-247
50233
cruisingphill
Posts: 219
Joined: Sun Feb 03, 2008 2:29 pm
Location: Lund, Skåne / Kalmar, Småland

Re: Svetsa

Post by cruisingphill »

Jag kan varmt rekommendera HELVI svetsarna som säljs av DUAB Huset i Mönsterås, jag köpte mig deras 183A modell förra sommaren och har svetsat väldigt mycket bilplåt samt byggt en hel del i grövre material, funkar perfekt och till ett bra pris.
Dessa svetsar är tillverkade i Italien men skall inte förväxlas med märket Telwin som tydligen (enligt säljare på DUAB) är en sämre "kopia" på HELVI tillverkade i grannbyn.


Vad gäller att lära sig att svetsa så är det bara att köpa hem ett par skivor plåt av 0,7-2.0mm och öva, öva öva. Man bör också skaffa sig en bra tryck/flödesmätare så att man inte slösar gas i onödan. Vad gäller tråden så kör jag 0,8mm till både tunnplåt och 5mm stål med bra resultat.

Länk: http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=362
___________________________________________
Amazon 1968, Buick Riviera 1963, 740TIC 1988
Garageobjekt_______Glidarbil_________Bruksbil
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Svetsa

Post by Blomquist »

Hade Telwin en del år och förstod vilket mörker jag levt i då jag köpte min ESAB.
Öppna upp och studera mekaniken och du ser direkt vilken skillnad det är vad gäller
dimensioner och materialval.
Jag kör med 0,8 tråd och kolsyra och tycker att det fungerar bäst i Amazonsammanhang.
Kolsyran är enligt min mening bättre än blandgas på smårostig plåt (porer).
Håller med föregående talare angående flusstråd. Hade ju varit trevligt om det funkade,
men det gör det inte.
Mask med speedglas är en annan grej jag varmt vill rekommendera, har sjunkit ordentligt
i pris under senare år och är helt underbart.
210 -64, 223 -68
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Re: Svetsa

Post by salomon »

Blomquist wrote:Hade Telwin en del år och förstod vilket mörker jag levt i då jag köpte min ESAB.
Blomquist: Vilken modell har du? Tror du en c-141 räcker till för att i huvudsak svetsa i Amazonen?
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Svetsa

Post by Blomquist »

Jag har en industrimaskin av herrejösses-format, skulle tippa att
den är sådär en trettio år gammal eller så. Men den funkar grymt bra.
Vad gäller den ESAB du frågar om så är den tvåfas vilket jag tycker
är lite tveksamt. Köp en begagnad trefas tycker jag, bättre andrahandsvärde
på en sådan också, ifall att du ruttnar på att svetsa.
Det finns firmor som säljer servade svetsar med garanti, kan kanske vara
en idé att gå efter något sådant. Har hört en del historier om folk som blivit
pålurade defekta maskiner = dyr reparation.
210 -64, 223 -68
salomon
Posts: 11
Joined: Sat Aug 07, 2010 11:37 am
Location: Ytterboda, Sävar (Umeå)
Contact:

Re: Svetsa

Post by salomon »

Nu äntligen har jag fått hopp om min Amazon!

Var förbi en kille idag och tittade på den som ska svetsa sparklådan och de två främre balkarna åt mig. Och till rätt pris tyckte jag iallafall. Billigare än att köpa en svets och garanterat bättre resultat. Sedan får jag se hur det blir med resten av ytrosten. Kommer förmodligen bara blästra, spackla och fixa eftersom det inte är några hål.

Tips på hur jag ska göra det. Blästra först, sedan rostskyddsfärg och efter det spackel? Sedan grundfärg och lack. Eller någon form av roststoppare också? Rätt ordning?
Nybliven ägare till morfars gamla ljusblåa Amazon från 1965
Utan förkunskap, men med mycket vilja och endel hjälp ska den bli som ny igen...
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Re: Svetsa

Post by horgalaten »

Det var ju synd. Nu missade du ju chansen att lära dig att svetsa.

Jag har nyligen kommit över lite metallskrot som jag ska ha för att lära min sambo att svetsa. Hon ska skriva sitt nam på ren plåtyta. Och när fogen är "JÄMN" genom hela namnet, då ska vi svetsa ihop två plåtar. Det ska bli kul.......

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Post Reply