Amazon Coupé besiktad och klar

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Pälle »

Kul projekt. Snyggt med 57a-stuk på fronten. Fick du sargerna att passa ihop med modernare lyktsargar?

Förresten, var bor du? Tycker omgivningarna ser väldigt Västernorrländska ut :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Thorre »

Pälle wrote:Kul projekt. Snyggt med 57a-stuk på fronten. Fick du sargerna att passa ihop med modernare lyktsargar?

Förresten, var bor du? Tycker omgivningarna ser väldigt Västernorrländska ut :D
Hej! Roligt att du tycker det :) Hur menar du med sargerna? 57a sargarna behövs justeras litegran, inte perfekt pass form just nu. Jag bor i västernorrland ja :) Övik
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Pälle »

Thorre wrote:
Pälle wrote:Kul projekt. Snyggt med 57a-stuk på fronten. Fick du sargerna att passa ihop med modernare lyktsargar?

Förresten, var bor du? Tycker omgivningarna ser väldigt Västernorrländska ut :D
Hej! Roligt att du tycker det :) Hur menar du med sargerna? 57a sargarna behövs justeras litegran, inte perfekt pass form just nu. Jag bor i västernorrland ja :) Övik

Ja sargerna ja. Är det samma infästningar som till de nyare sargarna?

Öviksområdet alltså, samma här. :) Jag tänkte först Nätratrakterna när jag såg dina bilder men blev osäker.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Thorre »

Nja inte riktigt, de funkar ju men jag tror egentligen man ska ha 57a lyktpottor, men det funkar bra även utan dessa
wicke
Posts: 14
Joined: Wed Dec 14, 2011 5:28 pm
Location: Härnösand

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by wicke »

Jag moste beröma bygget. Helt klart toppen snyggt bygge. Ska bli kul att se på vägarna.
mvh Wicke.
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Thorre »

Tack så mycket!! Kul och höra :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Hasse63 »

Sjukt snyggt med alla gamla fina delar som kommer på 8)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Thorre »

Jajamänsan! Ögongodis :)
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Pälle »

Thorre wrote:Nja inte riktigt, de funkar ju men jag tror egentligen man ska ha 57a lyktpottor, men det funkar bra även utan dessa
Ja det var det jag funderade på, såg nu att jag skrev fel när jag frågade om monteringen. Gamla sargar ihop med nyare pottor, det var det jag funderade kring.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Thorre »

Ja det funkar, som nämt tidigare kan det krävas lite justering på lyktpottorna, jag har plast och vet inte riktigt om pass formen på dessa är 100%
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé UPDATE MED SJUKT MYCKET BILDER sid2 15/2 -

Post by Thorre »

Har varit otroligt dålig på uppdatera på sistonde men det har ändå hänt en massa. Detta är ''äldre'' bilder och hade tänkt ta tag i fotandet och uppdatera en större update ikväll.

Bagage handtagen, har modifierat in reflex där istället för bakljus som det är original i dessa.
Image

Hade ena vänsterpackningen, dock var det så svårt att få tag i den högra elr i en likadan packning ihuvudtaget så farsan tillverkade en till höger sida, blev jävligt bra.
Image

Lackerat främre vindrute listorna
Image

Har kortat ner den andre dörrsidan, sträck vinylen, satt fast vinylen, ska bara dit med röda pariet och listen nu. Detta är en äldre bild dock, här är den bara utmätt. men ena dörrsidan är strax klar.
Image

Lackerat avgassystemet i värmetålig svart lack, som sagt är det monterat redan.
Image

Grenrör innan.
Image

Grenrör efter.
Image

Nya bakre mellan axeln lackerad i svart, även den är monterad.
Image

Motorn innan, tänk allt jobb innan man fick motorn så pass ren också, var ju dyngig nå jävulskt.
Image

Motor efter, målad med volvo's original motorfärg röd.
Image

Grenrör monterad på motorn, äldre bild, nu sitter även förgasarn monterad och den är upputsad också.
Image

Nytt innertak har inköpts ( Monterat vid det här laget också), vilket medförde att jag lackade dessa stänger vit, som håller upp taket.
Image

luftfilter burken, målad!
Image

Kommer update ikväll.
metalheart
Posts: 85
Joined: Tue Nov 14, 2006 9:41 pm
Location: kristianstad

Re: Amazon Coupé Update 15/4 - 2012 Större update ikväll. si

Post by metalheart »

Roligt bygge och det blir riktigt snyggt :D
Amazon custom - 70, Duett - 68 , Amazon - 67, Amazon - 66, Cadillac Fleetwood - 59

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =18&t=9044
Thorre
Posts: 41
Joined: Sat Apr 03, 2010 9:48 pm

Re: Amazon Coupé Update 15/4 - 2012 Större update ikväll. si

Post by Thorre »

Update!

Fått tag i en fälg, som skall användas som reservfälg i bagaget, skall snart lackeras upp och montera navkapsel, snobbring och nya balanserad däck.
Image

Backlampan :) Monterades externt på kofångaren.
Image

Plåtarna till bakre stänklapps fäste.
Image

Innertak monterat, solskydd osv. Eftersom vi kortat ner taket så blev formen på innertaket inte likadant, extremt svårt att få till det utan skrynkel och väck utan att special sy ett tak, men blev nöjd iallafulla fall.
Image

Image

Målat upp andra sidan utav motorn, börjat polera ventilkåpan osv, bytt bränslepump och beställt en massa delar som jag tar i slutet utav updaten.
Image

Så här ser det ut när jag jobbar... hehe, har lagt ny asfalt matta i bagaget och börjat grejja med masonit skivan som ska kläs med svart ''bilgolv tyg''. Även hit har jag beställt sido masonit skivorna så bagaget blir klart.
Image

Handtagen monterad med inkopplade lysen och packningar samt monterad regskylt ( även monterad fram )
Image

Backlampan monteras, sved i blodet och borra hål i kofångaren.
Image

Inredning, och här monteras bälten ( sitter monterad nu ).
Image

Image

Hatthylla, klädsel detalj, avslutet på innertaket löstes så här. Lite modifikation på b-stolpen också, ser OK ut tycker jag.
Image

Rut-ramen målad vit, samma färg som taket. Nu sitter även lill fönstret och fönstret där monterad.
Image

Backspeglar monterad, far hjälpte mig med att passa in dom, tillverkade nya packningar, eftersom dessa inte är till volvo amazon så blev det lite jox. Någon som vet vad dessa backspeglar är från för bil? Kommer fler bilder på dem.
Image

Image

Image

Image
Notera packningen.

Image

Dörrsida fattas här, dock klart snart.
Image

Målat de plåtrena ytorna under bagageluckan, skall göras en masonit skiva hit sedan. Får hålla upp bakluckan med en byggplast rulle för tillfället hehe pga två kolvar från en saab 9000 orkade tydligen inte hålla upp bagageluckan, så blir dubbla saab 9000 kolvar på vardera sida, kanske har glömt och nämna med har även elekrisk bagagelås ''öppning''.
Image

bagagelampan monterad med gummipackning under och överifrån och silikon på vardera sida.
Image

Image

Helhets bilder.
Image

Helhets bilder.
Image

Helhets bilder.
Image

Helhets bilder.
Image

Hade inte detta järn, så far tillverkade ett till mig, så nu sitter dragkroken ordentligt i karossen på två ställen samt i kofångaren fästena.
Image

Det var de mesta bilderna ja knäppt, har även monterat fast tanken ordentligt och tätat med svar silikon runt om tanken och lite på fler ställen, svarta tygmattor istället för gummimattor, blev snyggt!
Drog iväg en ordentligt beställning på delar i veckan här också på dörr gummilister, emblem, stänkskydd, tändsystems kit (inkl. massa saker), bagage skivor, luftfilter osv osv.
Far min har även hjälpt mig med att justera lyktsargarna, har säkert glömt lite små saker men det här är det mesta. Hade besiktningstid egentligen igår ( 10/5 ) men flyttade den till 17/5, så fick jag ett samtal om att strejken med bilprovningen drabbade oss, så vi fick beställa ny tid 22/5 och vet ändå om inte strejken är över då, lär och hoppas vara det men. Detta var allt för nu! Kommentera är ni snälla :)
lynex
Posts: 6
Joined: Thu Apr 14, 2011 7:01 am

Re: Amazon Coupé ordentlig update 5/11 titta gärna in! sid3

Post by lynex »

Hej å grattis, den blir skithäftig
940
Posts: 104
Joined: Tue Dec 01, 2009 3:36 pm
Location: varberg

Re: Amazon Coupé ordentlig update 5/11 titta gärna in! sid3

Post by 940 »

jättefin bil o bra jobbat väntar också ut bilbesiktningen här nere i varberg
Post Reply