B20 med penta vevaxel
B20 med penta vevaxel
Hei
en kompis av meg hadde på 80tallet en 144 GL med en motor bygd på dette konseptet i følge opplysninger jeg fikk av han.
B20 med 93 i borring, volvo penta 90 vevaxel,C-kam,46,5-38 ventiler 48 weber bygd om til 50mm.Spesielle foringer i sylindrene pga av borringen og holdemkolvar som var svarvad ned lite.Denne motoren gikk fint på 850 omdreininger på tomgang og ble målt til 146 hester på bakhjulen etter justering på rullende landeveg i Fagerås.Motoren hadde jo sikkert en del andre ombygninger som lettad svanghjul,dobble ventilfjærer mm.
Jeg har lyst og bygge en motor på liknende konsept,men syns det hørtes lite merkelig ut med Ckam i en slik motor.Er det mulig han tok feil eller er det mulig å få ut så mye hester med bare en Ckam.Det var vel kanskje derfor den gikk så fint på tomgang pga kammen.Er det vanskelig å få tak i penta vevaxel i dag ?
mvh
Vidar
en kompis av meg hadde på 80tallet en 144 GL med en motor bygd på dette konseptet i følge opplysninger jeg fikk av han.
B20 med 93 i borring, volvo penta 90 vevaxel,C-kam,46,5-38 ventiler 48 weber bygd om til 50mm.Spesielle foringer i sylindrene pga av borringen og holdemkolvar som var svarvad ned lite.Denne motoren gikk fint på 850 omdreininger på tomgang og ble målt til 146 hester på bakhjulen etter justering på rullende landeveg i Fagerås.Motoren hadde jo sikkert en del andre ombygninger som lettad svanghjul,dobble ventilfjærer mm.
Jeg har lyst og bygge en motor på liknende konsept,men syns det hørtes lite merkelig ut med Ckam i en slik motor.Er det mulig han tok feil eller er det mulig å få ut så mye hester med bare en Ckam.Det var vel kanskje derfor den gikk så fint på tomgang pga kammen.Er det vanskelig å få tak i penta vevaxel i dag ?
mvh
Vidar
Re: B20 med penta vevaxel
C-kam är en snäll kam, kan det inte ha varit en S. Låter mer troligt.
B20 Marin motorer har samma vev/slaglängd som alla andra B20, så du få söka B21 i marina utföranden.
B20 Marin motorer har samma vev/slaglängd som alla andra B20, så du få söka B21 i marina utföranden.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 med penta vevaxel
Där fick jag svar på en undring jag haft i 25år! B21 marin alltså!? Har den lös hylsa för packboxen? Så att det går att sätta dit B20grejorna!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Re: B20 med penta vevaxel
De tidiga B21 hade lös hylsa, de senare har det inte. Det går förstås att svarva om en sen vfevaxel om man inte hittar en tidig modell.
AVG
Re: B20 med penta vevaxel
B21 marin har också samma slaglängd som vanliga B21 (och B20). Så det finns ingen vits att leta efter en sån vev.
Det är till B230 som det finns Penta-vevar med längre slag.
Det är till B230 som det finns Penta-vevar med längre slag.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Re: B20 med penta vevaxel
Dom Volvo Penta-motorer med strokad vevaxel heter AQ151. Dom har en cylindervolym på 2,5 liter och skulle således heta B250 på bilspråk. Dom bygger på B230, som TVR säger.
Re: B20 med penta vevaxel
Man lär så länge man lever
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: B20 med penta vevaxel
Då till nästa marinfråga-AQ151,är det förfasade eller sprut? Hur länge tillverkades den? Jag var nämligen till den lokala brandstationen med min son. Döm om min förvåning,när det satt en B230 som pumpmotor på tanken som dom kan ställa av lastbilen. Det ekipaget vet jag är bara några år gammalt!
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Re: B20 med penta vevaxel
Den säkraste sidan för att kolla upp detta är nog http://www.drevia.se/ och då har den ändå mer att önska av användarvänlighet och tillgänglighet. Det finns inga direktlänkar om man vill meddela här t.ex. Det länkar bara till startsidan.
Hursomhelst, Man går in på Dreva, klickar på Tips & Råd, vidare på Produktblad och Sluttillverkade motorer. Men sedan börjar det bli krångligt. På en tabell saknas uppgift om när produktionen stoppades, och på en annan uppges 1990 som senaste utgivningsår för Teknisk manual. Den kan ju ha fortsatt tillverkning några år och jag minns den nog från båtmässorna in på mitten av 90-talet (när jag var båtägare). Drevia länkar också vidare till Volvo Penta på dom här tekniska upplysningarna. Om Drevias egen sida är lite trögnavigerad så är det inget ting mot Volvos egna sidor. Det är dom mest användarovänliga sidorna jag har stött på (i sådana här sammanhang). Om man tar sig tid och stålsätter sig med ett stort tålamod kan man i alla fall få fram information även från Volvo Penta, eller Volvo i allmänhet. Dom sista åren hade AQ151 en annan (alternativ) beteckning AQ250A. Kan vara bra att känna till om man söker ett objekt på annonsmarknaden för att ta delar ifrån. Det var någon sorts "internationell standard" att modellbeteckningen skulle utgå från cylindervolymen i stället för effekten på marinmotorer.
Devil frågar i alla fall om AQ151 var en förgasarmotor? Ja, den kom aldrig som insprutningsmotor. Det är först dom senaste 6 - 7 åren som det har funnits insprutning på Volvo Pentas marinmotorer. Och i bensinfallet så är ju det V6-or och V8-or* som har detta. T.o.m lambdasond och katalysator. Det finns mer att säga om detta, men det kan vi ta en annan gång.
Däremot finns det en händig man som själv har satt på ett K-jet insprut på en AQ145 (motsvarar B23). Han är mycket nöjd med resultatet. Läs mer här: http://ockelbo.plars.org/ Han har för övrigt pågående planer på att sätta en strokad vevaxel från en AQ151 på en AQ171 (16-ventilsmotorn), så han har egentligen lite handgriplig erfarenhet av just den vevaxeln som tråden handlar om.
Det skall väl tilläggas att Plars är inte ensam om insprut på marinmotorer. Men om man skall utgå från olika båtforum, så är det han som har inspirerat dom flesta. Han är någon sorts pionjär på området. Att han valde K-jet har han förklarat med att det är förhållandevis enkelt i jämförelse med dagens mer moderna system.
*Dom motorerna kommer från GM och marinkonverteras av Volvo Penta.
Hursomhelst, Man går in på Dreva, klickar på Tips & Råd, vidare på Produktblad och Sluttillverkade motorer. Men sedan börjar det bli krångligt. På en tabell saknas uppgift om när produktionen stoppades, och på en annan uppges 1990 som senaste utgivningsår för Teknisk manual. Den kan ju ha fortsatt tillverkning några år och jag minns den nog från båtmässorna in på mitten av 90-talet (när jag var båtägare). Drevia länkar också vidare till Volvo Penta på dom här tekniska upplysningarna. Om Drevias egen sida är lite trögnavigerad så är det inget ting mot Volvos egna sidor. Det är dom mest användarovänliga sidorna jag har stött på (i sådana här sammanhang). Om man tar sig tid och stålsätter sig med ett stort tålamod kan man i alla fall få fram information även från Volvo Penta, eller Volvo i allmänhet. Dom sista åren hade AQ151 en annan (alternativ) beteckning AQ250A. Kan vara bra att känna till om man söker ett objekt på annonsmarknaden för att ta delar ifrån. Det var någon sorts "internationell standard" att modellbeteckningen skulle utgå från cylindervolymen i stället för effekten på marinmotorer.
Devil frågar i alla fall om AQ151 var en förgasarmotor? Ja, den kom aldrig som insprutningsmotor. Det är först dom senaste 6 - 7 åren som det har funnits insprutning på Volvo Pentas marinmotorer. Och i bensinfallet så är ju det V6-or och V8-or* som har detta. T.o.m lambdasond och katalysator. Det finns mer att säga om detta, men det kan vi ta en annan gång.
Däremot finns det en händig man som själv har satt på ett K-jet insprut på en AQ145 (motsvarar B23). Han är mycket nöjd med resultatet. Läs mer här: http://ockelbo.plars.org/ Han har för övrigt pågående planer på att sätta en strokad vevaxel från en AQ151 på en AQ171 (16-ventilsmotorn), så han har egentligen lite handgriplig erfarenhet av just den vevaxeln som tråden handlar om.
Det skall väl tilläggas att Plars är inte ensam om insprut på marinmotorer. Men om man skall utgå från olika båtforum, så är det han som har inspirerat dom flesta. Han är någon sorts pionjär på området. Att han valde K-jet har han förklarat med att det är förhållandevis enkelt i jämförelse med dagens mer moderna system.
*Dom motorerna kommer från GM och marinkonverteras av Volvo Penta.
Re: B20 med penta vevaxel
Tack för infon! K-Jetronic har man ju mekat en del med! Monterade det på den taksänkta amzingen jag hade en gång i tiden,ganska enkelt system,men känsligt för läckande spridare o bränslehuvud.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Re: B20 med penta vevaxel
Min polare hade en b230fk med marinvev (pentavev) och påställd bränslepump och annat chip, halvtaskig portad topp. Det var ca 170-180hk i den och bra vrid Och sen en dag hann han knappt lämna gatan förräns motorns rassla till och dog.
Volvo Amazon 13134 VF 1966. En styck b20A
Re: B20 med penta vevaxel
Gjordes det någon obduktion?
Det kanske var så att hela motorn i sig själv hade sett sina bästa dagar? Om man då transplanterar begagnade delar och annat okänt gods så kanske utgången är förutsägbar.
Det kanske var så att hela motorn i sig själv hade sett sina bästa dagar? Om man då transplanterar begagnade delar och annat okänt gods så kanske utgången är förutsägbar.
Re: B20 med penta vevaxel
vevlagrena var helt slut. Han bytte motorn mot 3par uppsättningar hjul då han gillar att svartmåla
Volvo Amazon 13134 VF 1966. En styck b20A