Amazon -60 Sport
Re: Amazon -60 Sport
Behövde du verkligen byta kardantunnel?
Jag har själv haft en M31 låda dvs 3växlad med överväxel och 6volt solenoid som gick vidare till Rolf på SVIS som renoverar lådor och jag tror han renoverat den, kan ju vara värt att kolla om den finns kvar ?
Har en kompis Chris i USA som just nu håller på och konverterar en 60:a med B18 och OD,
Det fanns även en trevlig artikel i Nostalgia om en sen B16 Amazon som blev konverterad med 68 komponenter, dvs ny framvagn med skivor och bakvagn, växellåda, elsystem mm..
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... B16#p99876
Jag har själv haft en M31 låda dvs 3växlad med överväxel och 6volt solenoid som gick vidare till Rolf på SVIS som renoverar lådor och jag tror han renoverat den, kan ju vara värt att kolla om den finns kvar ?
Har en kompis Chris i USA som just nu håller på och konverterar en 60:a med B18 och OD,
Det fanns även en trevlig artikel i Nostalgia om en sen B16 Amazon som blev konverterad med 68 komponenter, dvs ny framvagn med skivor och bakvagn, växellåda, elsystem mm..
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... B16#p99876
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Amazon -60 Sport
Tack Rasmuss för tipset om tidningen, jag har beställt den nu.
Kardantunneln jag har är extremt trång, min M4-låda får precis plats. Din kompis Chris har enligt chassinumret 80465 en årsmodell -61, med den större kardantunneln. Vilken årsmodell/chassinummer hade du med din M31-låda? Skulle vara kul med en 6-volts solenoid.
Och byter man kardantunnel kan jag ju köpa nya mattor också, en klar förbättring mot nu med mina gummifragment till matta.
Men först ska jag laga rost i tröskel och skärmkant, får se om jag byter kardantunneln till våren. Behöver göra nya fästen till växellådsbalken också. Intressant också med nyare framvagn, jag har en balk från en -65:a, samma bil som bakaxeln och kardantunneln kommer ifrån
//Jörgen
Kardantunneln jag har är extremt trång, min M4-låda får precis plats. Din kompis Chris har enligt chassinumret 80465 en årsmodell -61, med den större kardantunneln. Vilken årsmodell/chassinummer hade du med din M31-låda? Skulle vara kul med en 6-volts solenoid.
Och byter man kardantunnel kan jag ju köpa nya mattor också, en klar förbättring mot nu med mina gummifragment till matta.
Men först ska jag laga rost i tröskel och skärmkant, får se om jag byter kardantunneln till våren. Behöver göra nya fästen till växellådsbalken också. Intressant också med nyare framvagn, jag har en balk från en -65:a, samma bil som bakaxeln och kardantunneln kommer ifrån
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Re: Amazon -60 Sport
Jo den Chris håller på med är en senare..
M31 lådan köpte jag löst och den såg i princip ut som en vanlig M41 då den saknade sprängkåpan..
Vissa M30 lådor har visst dubbla bulthål för B18 respektive B16 sprängkåpor.
Så det var först den kom till Rolf som vi såg att det var en M31 och inte en M41.
Jo det är nog så att du har den äldre tunneln och då lär det ju inte gå att få dit en M31 heller utan lite ombyggnad.
Samtidigt får du väl avväga om att bygga om en tidig sport, dom är ju rätt sällsynta.
Kanske bättre att originalrenovera och sälja och sedan skaffa något annat..
Men det är ett fritt land..
M31 lådan köpte jag löst och den såg i princip ut som en vanlig M41 då den saknade sprängkåpan..
Vissa M30 lådor har visst dubbla bulthål för B18 respektive B16 sprängkåpor.
Så det var först den kom till Rolf som vi såg att det var en M31 och inte en M41.
Jo det är nog så att du har den äldre tunneln och då lär det ju inte gå att få dit en M31 heller utan lite ombyggnad.
Samtidigt får du väl avväga om att bygga om en tidig sport, dom är ju rätt sällsynta.
Kanske bättre att originalrenovera och sälja och sedan skaffa något annat..
Men det är ett fritt land..
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Amazon -60 Sport
Hej igen!
Nu har jag gjort lite på bilen efter all julmat.
Jag började med att ta bort den yttre tröskeln.
Det såg likadant ut som på andra sidan, en massa lösa rostfragment och en dålig inre tröskel. Nederbiten av den inre tröskeln kommer att bytas.
Sedan tog jag bort den främre tvärbalken, den var inte speciellt rostig men hade en ful buckla.
En bit av inre tröskeln framför domkraftsfästet byttes samt en liten bit av golvet. Golvet var inte rostigt utan förstördes när jag tog bort balken under.
Efter grundmålning och svetsprimer så svetsades golvbiten och balken dit. Efter slipning blev resultatet så här.
Näst på tur står nederdelen på inre tröskeln.
//Jörgen
Nu har jag gjort lite på bilen efter all julmat.
Jag började med att ta bort den yttre tröskeln.
Det såg likadant ut som på andra sidan, en massa lösa rostfragment och en dålig inre tröskel. Nederbiten av den inre tröskeln kommer att bytas.
Sedan tog jag bort den främre tvärbalken, den var inte speciellt rostig men hade en ful buckla.
En bit av inre tröskeln framför domkraftsfästet byttes samt en liten bit av golvet. Golvet var inte rostigt utan förstördes när jag tog bort balken under.
Efter grundmålning och svetsprimer så svetsades golvbiten och balken dit. Efter slipning blev resultatet så här.
Näst på tur står nederdelen på inre tröskeln.
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Re: Amazon -60 Sport
Snyggt resultat, Jörgen! (tröttnar inte på renoveringsbilder)
/sven
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Re: Amazon -60 Sport
Ja man sitter ju här och blir andlös. Fattar inte hur du lyckas pillra bort
det gamla utan att paja mer än vad du gör.
det gamla utan att paja mer än vad du gör.
210 -64, 223 -68
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Amazon -60 Sport
Tack Sven och Blomquist! Det värmer med uppmuntrande kommentarer.
För att få bort små plåtbitar använder jag mig av dessa tryckluftsverktyg.
Favoriten är den lilla sticksågen. Jag har precis köpt nya sågblad till den, svindyra kvalitetsblad ("svenskt" märke med orange färg). Men vilken skillnad på sågningen det blev. Tänderna på det första bladet sitter fortfarande kvar. Rekommenderas starkt!
Sedan har vi ju den vanliga vinkelslipen förstås, en lite mer dyrare sak som inte vibrerar så mycket, prisklass 800kr och uppåt med tunna 125mm skivor.
Gott nytt år på er!
//Jörgen
För att få bort små plåtbitar använder jag mig av dessa tryckluftsverktyg.
Favoriten är den lilla sticksågen. Jag har precis köpt nya sågblad till den, svindyra kvalitetsblad ("svenskt" märke med orange färg). Men vilken skillnad på sågningen det blev. Tänderna på det första bladet sitter fortfarande kvar. Rekommenderas starkt!
Sedan har vi ju den vanliga vinkelslipen förstås, en lite mer dyrare sak som inte vibrerar så mycket, prisklass 800kr och uppåt med tunna 125mm skivor.
Gott nytt år på er!
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Amazon -60 Sport
Hej igen.
Nu har jag gjort lite på bilen igen. Den inre tröskeln är lagad och på plats.
Bakre delen av innertröskeln var inte så bra.
En ny plåt svetsades dit.
Här är hela nedre biten klar
Här har jag svetsat dit förstärkningarna för domkraftsfästena.
Inpassning efter diverse grundmålning och svetsprimer.
Färdigsvetsat.
Och färdigslipat.
Nästa del att laga på bilen blir skärmkanten. På denna sidan har bara en liten bit längst ner blivit bytt. Får se hur det ser ut innanför innan jag bestämmer hur mycket jag ska byta.
Det var allt för idag! Ha det bra.
//Jörgen
Nu har jag gjort lite på bilen igen. Den inre tröskeln är lagad och på plats.
Bakre delen av innertröskeln var inte så bra.
En ny plåt svetsades dit.
Här är hela nedre biten klar
Här har jag svetsat dit förstärkningarna för domkraftsfästena.
Inpassning efter diverse grundmålning och svetsprimer.
Färdigsvetsat.
Och färdigslipat.
Nästa del att laga på bilen blir skärmkanten. På denna sidan har bara en liten bit längst ner blivit bytt. Får se hur det ser ut innanför innan jag bestämmer hur mycket jag ska byta.
Det var allt för idag! Ha det bra.
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Re: Amazon -60 Sport
Hatten av för dina suveräna plåtarbeten, vilken inspiration du ger!!
//Gravis
//Gravis
Re: Amazon -60 Sport
Seriöst och snyggt plåtarbete !, och kul att du renoverar en del i taget, och bara lackar om där det behövs,
istället för att riva ner "allt".
Det blir nog mer körning på det viset.
istället för att riva ner "allt".
Det blir nog mer körning på det viset.
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Re: Amazon -60 Sport
Har en fråga om din tanke att byta till skivbromsar. Funkar det att köra med dom gamla "stängda" fälgarna då? Antar att hålen i fälgarna som kom i samband med bytet till skivbromsar har nån form av kylande funktion för skivorna? Funderar på att ha stängda fälgar på min amazon ifall det funkar med skivbromsar.
Re: Amazon -60 Sport
Att ha öppna fälgar tillsammans med trummor är att föredra då trummbrommsar har en tendens att tappa bromeffekten då de blir heta. jag tro säkert det funkar andra vägen oxå, fast det är att föredra öppna. Beror också hur man kör.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re: Amazon -60 Sport
Om jag inte har fel så var B18 sport från början utrustade med skivbromsar, det hade den -62 jag hade som jag körde rally med och hål fälgen kom med -65 års modell.
Så det är nog inga problem att köra med den täta fälgen.
/Roland/
Så det är nog inga problem att köra med den täta fälgen.
/Roland/
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Amazon -60 Sport
Hej igen.
Jag har en uppsättning KPZ-fälgar också, gjorda -69.
Lite jobb är det med dom, men dom kan nog bli fina.
Men jag tror att dom gamla fälgarna passar bättre till min bil, och jag kommer inte köra som en galning så bromsarna lär nog inte överhettas.
//Jörgen
Jag har en uppsättning KPZ-fälgar också, gjorda -69.
Lite jobb är det med dom, men dom kan nog bli fina.
Men jag tror att dom gamla fälgarna passar bättre till min bil, och jag kommer inte köra som en galning så bromsarna lär nog inte överhettas.
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
- Jugge-1960
- Posts: 110
- Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
- Location: Västervik
Re: Amazon -60 Sport
Nu har jag skrapat och kapat bort främre delen på skärmkanten. Denna sidan var bättre än högra sidan, dock var det dubbelplåt även här.
Efter renkapning och slipning ser det inte så illa ut.
Frestande att sätta dit dom här medans bakaxeln är borta och man kommer åt på alla ställen. Gick betydligt bättre att skrapa bort underredsmassa när bakaxeln var borta.
Förstärkningarna kommer från donatorbilen, en -65:a.
//Jörgen
Efter renkapning och slipning ser det inte så illa ut.
Frestande att sätta dit dom här medans bakaxeln är borta och man kommer åt på alla ställen. Gick betydligt bättre att skrapa bort underredsmassa när bakaxeln var borta.
Förstärkningarna kommer från donatorbilen, en -65:a.
//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.