Dieseltrollets 65:a [RR]

Visa din original-amazon. Allt från objekt till pärla. Moderatorer
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Mera rostlagning på G!

Post by Torbo »

Bra!
Fins dette på ENV-axlar også?
Last edited by Torbo on Tue Feb 19, 2013 11:23 pm, edited 1 time in total.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Mera rostlagning på G!

Post by Dieseltroll »

Torbo: Jag har för mig att det satt ett ventilations rör på ENV-axeln också, men jag kan nog inte svära på det...

Bra tips, Gudu och Arne! Ska komma ihåg att rensa röret och montera en bit slang i förbyggande syfte! :D

Var ute en liten snabbis idag och gjorde iordning ett nytt fäste för varvräknaren och varningslampan för bromskretsarna. Innan satt de ju skruvade i radiolådan, men eftersom den ska börja röra på sig i framtiden så fick det bli en ny variant nu:
Image

Tycker nästan det här är en bättre lösning eftersom det inte är ivägen för växelspaken och ser kanske lite snyggare ut också...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Jag har klurat en del på hur jag skulle lösa radions nya montering, men det verkar som om jag kommit på en lösning som fungerar nu. Har än så länge enbart testat funktionen digitalt, så vi får väl se hur det blir...

Började iaf med att ta lite mått i bilen, så man visste hur mycket plats man hade att röra sig på. Den streckade linjen är en markering för hur högt upp den kan komma utan att ta i defrosterslangen:
Image

Sedan gjorde jag en 2D-modell av radion. Punkterna mitt i är gängade hål i huvudenheten som jag hoppades kunna använda för att fästa den i resten av ställningen med. De två punkterna över är de ledpunkter jag ville ha för själva rörelsen. Boxen längst fram och längst bak innehåller lite luft för att lämna plats till kontrollpanel och sladdar osv:
Image

Sedan var det "bara" att slå samman de båda modellerna för att ta reda på hur långa hävarmarna skulle vara och vart de övre fästpunkterna skulle sitta... Detta steg innefattade ett par timmar med matematiska modeller och knåpande i CAD för att komma fram till en vettig lösning... :roll: Så här kommer den iaf se ut när den är ute:
Image

Och när man sen fäller in radion så försvinner allt:
Image

Just nu lutar jag åt att driva den med en motor från en uppfällbar strålkastare ála sportbil, som ju redan har en inbyggd funktion för att fälla upp lampan då ljuset slås på...

Sen är jag lite osäker på om denna lösning är kompatibel med original handskfack. Bilens eget är nerplockat för många år sedan för att det skulle renoveras och har bara inte kommit tillbaka... (än)

Imorgon tänkte jag försöka hinna pröva en modell i kartong eller motsvarande för att se ifall det är kompatibelt med bilen...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Torbo »

Dette kan bli spennende!
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Nils Järnberg »

Vilken kul idé'!
har haft liknande tanke om att fälla ner stereon, men detta var ju en mycket bättre konstruktion.
Äntligen med Amazon igen!
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Vad kul att det är fler som uppskattar mitt lilla projekt! :D

Var ute en vända idag och gjorde mig en Kartong-CAD, för att se hur det ser ut irl:
Image

Såg ett par saker som ska ändras innan vi börjar "på riktigt". Bland annat så kommer batterihyllan att begränsa lyft höjden mer än jag väntat mig och lampan över handskfacket kommer behöva flyttas lite. Lutar också lite åt att vika upp plåtkanten vid stereoluckan för att ha något att fästa mojängen i och för att få lite bättre om plats...

Sen skulle vi ju byta högtalarna i dörrarna, så då fick vi plocka bort inredningen (igen!) Känns precis som om jag satte tillbaka dom...
Image

Plockade fram ett element för att se hur mycket plats som fanns i dörrarna och hur vi ska fästa dom:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Torbo »

Kartong-CAD-en ser bra ut! Dette er nok enklere enn å sette inn skyveskinner f.esk. fra IKEA?
Bøylene bør vel ha en lengde som gir en forskyvning på ca. 8-10 cm? - som er ca. mitt ønske. Det kan se ut som en slik festeanordning kan lages f.eks. av aluminiumsplater?
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by ammakillen »

blir coolt stereobygge de 8) ,blir de riktig dunka dunka när de är klart :lol:
du har pm,
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Var iväg en vända till skroten igår för att fynda lite. Kom bla över en liten lagom generator från en V40 (Endast Volvo är gott nock!) som ev. ska få landa i amazonen så småningom... 80 amp ska väl räcka till :D Måste byta remskivan för att det ska stämma, men hade en annan remskiva i gömmorna som kommer passa om man svarvar lite på den.
Image

Snubblade också över en Toyota Celica med uppfällbara strålkastare, så vi snodde en av motorerna. Vad ska original-nördarna säga nu då :shock:
Image

Ett snabbtest för att kolla att motorn fungerade och jag kunde använda den som jag ville. Notera de proffsiga kabelskarvarna :mrgreen:
Image

Så här är det då tänkt att kopplas. Tänkte sätta en återfjädrande on-off-on brytare någonstans för att köra motorn ett halvt varv åt gången och låta de inbyggda givarna stoppa motorn. Den ena bryter då radion (eller strålkastaren) är inne och den andra då den är ute, däremellan är båda slutna. Vid närmre eftertanke så kände det bättre att ha en manuell brytare, annars hade det bara varit en tidsfråga innan man glömt nått halvvägs in i radion och haft sönder fronten när man tog tändningen...
Image

Sen var det ju högtalarna, tänkte skruva fast en rejäl träskiva i dörrplåten för att fästa högtalaren i och sedan bara ha gallret fastsatt i inrednigen:
Image

Gjorde en papp-mall för att passa in mot hålet och vecken i plåten:
Image

Som snabbt fördes över i 16 mm björk plywood:
Image

Sen kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att kolla hur det ser ut med baslådan i skuffen. Tyckte det var lite plats där sedan innan men nu är det min själ obefintligt! :shock:
Image

Nya tag imorgon! Stay tuned!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Blev en lite snabbis idag också, borrade lite hål i A-stolpen för att dra igenom den nya högtalarkabeln:
Image

...Och skruvade fast baffelskivan:
Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by gudu »

En fundering om baslådan i kofferten. Ginge det inte att göra den så att den är integrerad och passar ovanpå bakaxelförhöjningen och främre väggen med elementen, den enda, sluter tätt upp mot hatthyllans bakre del och ut åt sidorna. Plåten mot ryggstödet skulle bli baslådans främre vägg. Baselementen hamnar alltså ungefär rakt under luckans främre kant. Koffertens plana golv blir opåverkat men det "obrukbara" området ovan bakaxeln blir baslåda. Svårt att förklara med ord hoppas det var förståeligt.

Sedan är det ju roligt med en höj och sänkbar hylla men är det inte modernare med en blåtandskoppling mellan telefonen och någon dold enhet? Eller är modärn ett fult ord här på formumet :lol: Det finns alltid något annat fiffigt att ha dolt på hyllan ...
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by rolwig »

En liten fråga varför du väljer att göra hål i dörrstoppningen? Jag har alltid tagit bort dörrfickan och satt högtalaren där för att slippa att förstöra dörrstoppningen och sedan är det lätt att sätta dit en dörrficka när man inte vill ha högtalare i dörren.
/Roland/
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

Gudu:Blåtant? vad är det? Jag har för gammal telefon för såna moderniteter (nån mer än jag som fortf kör på tegelsten? :roll: ). Hade jag kommit över en enhet med fjärrkontroll kunde man kanske funderat på andra alternativ för monteringen... Sen har jag hört att värmeutvecklingen skulle vara ett problem (även om man inte tävlar i dB-Drag) så det kan vara ett problem att bygga in enheten för mycket, typ under stolar och sånt...

Har faktiskt funderat på att bygga om lådan lite, vill nog inte bygga fast den helt i bilen, men har iaf funderat på att bygga en skräddarsydd låda just för att den ska komma upp på humpen över bakaxeln... Det är ju som sagt mer eller mindre dödutrymme ändå...

Rolwig:Det var inte jag som gjorde hål i stoppningen. Det har suttit nån 80-tals historia i dörrarna så länge jag ägt bilen, syns lite tydligare på dessa bilderna. Planen har alltid varit att gömma de nya högtalarna bakom retro gallren. Men det var ett bra tips för framtiden! :D

// M
Last edited by Dieseltroll on Thu Jan 02, 2014 11:54 pm, edited 1 time in total.
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by gudu »

Det är inte farbror blås otäcka faster.

Själv har jag blivit så gammal att jag nästan slutat lyssna på musik utom när jag arbetar men jag känner :roll: en som spelar musiken från mobilen och skickar den till en förstärkargrunka. Himla smidigt att flera kan koppla upp sig. Du kanske också känner, eller vet om, någon som har sådana nymodigheter. En fördel är att man slipper bygga in något gränssnitt som är gammalmodigt eller har omoderna färger om något år.
Image

Notera de grå tinningarnas charm, han har släpat på den länge och ändå ser han nöjd ut.
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Dieseltrollets 65:a [RR] Vårservice!

Post by Dieseltroll »

gudu wrote:...gammalmodigt eller har omoderna färger om något år.

Skulle inte amazonen vara gammalmodig då? Hade jag brytt mig om mode eller vad som var modernt hade jag nog haft en betydligt modernare bruksbil än amazon :lol:

Jag försöker hålla mig långt från allt vad elektronik heter, iaf så länge jag ska mecka med det själv. Tycker det är modernt att få CD-spelare när bilen endast (!) har kunnat spela kassettband de senast 10 åren, det ni! :mrgreen:

Började dagen med att sätta en bit spolarslang på ventilationen till bakaxeln. Fanns en hel del gojs i det röret...
Image

Sen fick förardörren samma behandling som sin avlägsna kusin på högersidan, baffelskiva och kabeldragning:
Image

Image

Sen vad det ju huvudenheten, började bygga en modell i CAD med motor och radio för att se vart man skulle få plats med alltihopa. Efter många timmar av klurande på olika lösningar av varierande komplexitet kunde jag enbart komma fram till en slutsats: Skiten får inte plats! :( Hur man än försöker så finns det inte tillräckligt mycket ledigt utrymme under instrumentbrädan för att man ska kunna flytta radion upp & ner som jag hade tänkt mig... Lösningen fick bli att smida ihop något att hänga radion i så länge så kan man fortsätta och klura på en lösning på problemet under sommaren... Suget att få ut amazonen i det fina vårvädret kan också ha bidragit till beslutet... :mrgreen:

Ett par timmar i verkstan gav detta:
Image

Med radio:
Image

Och så här kommer det se ut monterat:
Image

Image

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply