Han byggde också en "kopia" av Salt & Peppar amazonen,,, Ja han ville åtminstone slå dess legendariska rekord och det gjorde han också. Alla har vi våra minnen från från Stefan Lindqvist som hastigt gick bort fär en tid sedan.
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... &start=345" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej Hasse.
Att förbränningsrummen på min topp med höjda kanaler ser lite annorlunda ut har att göra med just ventilstorleken,
men även motorvolym/borrning. Det finns många sätt att utforma ett f-rum på. En bra tumregel är att ha ett avstånd
(därså är möjligt) mellan ventil och f-rumskant motsvarande f-rummets djup, då ventilen öppnat till packningsplanet.
Enkelt förklarat kan du göra så här :
Vändpå toppen, lägg på en toppackning. Stoppa i ett par bult så den ligger i läge. Ritsa av runt f-rummen.
Utanför denna linje ska du alltså inte slipa. Om du först färgar med tuschpenna så syns ritsen bättre.
Stoppa i ett par ventiler. Mät f-rummets djup. Låt oss anta att det är 12 mm.
Öppna ventilen tills ventiltallriken är i höjd med packningsplanet. Ritsa en linje 12 mm utanför tallrikskanten,
ej utanför tidigare linje. Gör detta på båda ventiler och på båda sidor. Du har nu fyra streck. Slipa efter dessa,
koniskt ner till botten av f-rummet. Runda av alla kanter och övergångar. Mät volym.
Plana tills du får rätt kompförhållande. Runda av de kanter på f-rummen som kommer att befinna sig inne i cylindern.
Ang.portningen så kan du öka hålet under avgasventilen till 30 mm. Slipa bort knölen,
kapaen jämn sväng i ytterradien. Runda till innerradien. Den raka delen av kanalen ut mot packningen behöver ej vidgas.
mvh Stefan Lindqvist.