Har för mig att Volvo BM gul är i det närmaste identisk färg.Skåre wrote:Är det någon som vet mer exakt vilken gul färg det skall vara på fläktbladet. I helgen så blev den inte målad för jag visste inte vilken färg det skulle vara och fick inte till det bra. Vore mycket tacksam för hjälp. Framvagnsbalken var jag inte heller säker på riktigt hur den skulle vara, men jag har för mig att de brukar vara grå så jag körde på en ljusgrå nyans som jag tyckte funkar.
Vit/svart 58:a
Re: Vit/svart 58:a
AVG
Re: Vit/svart 58:a
Japp, jag målade min fläkt med Flüggers 1-komp BM gul och det har hållit bra och kulören stämmer tämligen bra med originalet.Arne wrote:Har för mig att Volvo BM gul är i det närmaste identisk färg.Skåre wrote:Är det någon som vet mer exakt vilken gul färg det skall vara på fläktbladet. I helgen så blev den inte målad för jag visste inte vilken färg det skulle vara och fick inte till det bra. Vore mycket tacksam för hjälp. Framvagnsbalken var jag inte heller säker på riktigt hur den skulle vara, men jag har för mig att de brukar vara grå så jag körde på en ljusgrå nyans som jag tyckte funkar.
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Vit/svart 58:a
Om jag inte är fel ute så finns det två sorters BM-gul eller kanske ännu fler? Jag var och frågade den lokala lackfirman om de kunde ordna fram lite BM-gul färg åt mig men de visste inte alls hur den skulle se ut, bara att det skulle finnas en gammal och en nyare variant. Så ni som har köpt BM-gul har ni köpt den direkt av Volvo?
Vad som hänt;
Vänstersidan fram är klar, och jag har börjat med högersidan. Den sidan var lite värre och det räckte tyvärr inte med att byta bara tvärbalken. Infästningen till den var riktigt dålig på båda sidor så jag fick skära bort och skarva plåt både i tröskeln och balken. Detta gjorde att det tog lite mer tid än vad som var tänkt och jag kunde inte få färdigt golvet, den färdiga golvplåten från VP är ditsvetsad, nu skall en bit ovanför den bytas så är höger fram också klart. Min telefon dog lagom tills jag kom dit så jag har inga bilder på hur det såg ut. Testade att punkta fast golvet ovanifrån på högersidan vilket var betydligt trevligare än att ligga på golvet under bilen och svetsa. Bakre golven är jag inte riktigt säker på hur jag skall göra med; om jag skall byta hela, delar, eller bara laga upp hålen som finns.
Jag har dessvärre inte kunnat göra något på bilen på några helger nu heller eftersom han som äger garaget var tvungen att använda det för att laga sin egen bil. Det blir helt enkelt för trångt att hålla på med två bilar samtidigt. Efter att julen är avklarad räknar jag med att kunna komma igång igen (lagom tills vi firar ett år ihop).
Vad som hänt;
Vänstersidan fram är klar, och jag har börjat med högersidan. Den sidan var lite värre och det räckte tyvärr inte med att byta bara tvärbalken. Infästningen till den var riktigt dålig på båda sidor så jag fick skära bort och skarva plåt både i tröskeln och balken. Detta gjorde att det tog lite mer tid än vad som var tänkt och jag kunde inte få färdigt golvet, den färdiga golvplåten från VP är ditsvetsad, nu skall en bit ovanför den bytas så är höger fram också klart. Min telefon dog lagom tills jag kom dit så jag har inga bilder på hur det såg ut. Testade att punkta fast golvet ovanifrån på högersidan vilket var betydligt trevligare än att ligga på golvet under bilen och svetsa. Bakre golven är jag inte riktigt säker på hur jag skall göra med; om jag skall byta hela, delar, eller bara laga upp hålen som finns.
Jag har dessvärre inte kunnat göra något på bilen på några helger nu heller eftersom han som äger garaget var tvungen att använda det för att laga sin egen bil. Det blir helt enkelt för trångt att hålla på med två bilar samtidigt. Efter att julen är avklarad räknar jag med att kunna komma igång igen (lagom tills vi firar ett år ihop).
-
- Posts: 52
- Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am
Re: Vit/svart 58:a
Fint jobb Skåre, bra motivering for mig själv om inte annat.
Jens, vad menar du med skillnad på innerskärmarna? Har du bilder?
Jens, vad menar du med skillnad på innerskärmarna? Har du bilder?
-
- Posts: 52
- Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am
Re: Vit/svart 58:a
Rolf wrote:
Jens, vad menar du med skillnad på innerskärmarna? Har du bilder?
Hej Rolf, som du ser på Skåre,s bild är inner skärm & övre del av skärm fäste 2 olika delar = framre & bakre delen av innerskärm närr bilarna blev byggd.
Närr bilarna har renoverats svetser alla in såne aftermarket / repro delar som inte har denne skärven / samling.
inner skärmen har ochså 2 hål for runda gummi proppar (m Volvo & del nummer ingjuten) inte ens dessa blir borrat, och återmonterat
vet inte om dessa 2 ochså satt på tidiga B16 bilar ? men alla B18 & 20 modeller hadde dom.
Min bil har tyvärr ochså såna aftermarket inner skärmar (monterat 1978) men jeg fundera på att återställe dette, efter som bilen ser MYCKETT mera original & korrekt ut m skärven på plats.
Härr ses en original bil/innerskärmar m org skärv/samling, och dom 2 hål for gummi propparna =
Jens Christian
Re: Vit/svart 58:a
...Min första tanke var att byta skärmbalkarna (så som alla andra gör) överdelen på dem har lagats någon gång för länge sen och är skarvad på i 1,5 decimeter långa bitar så den är inte så fin. Efter att ha funderat så ändrade jag mig och kom fram till att inte göra det. Rundningen inne i motorrummet kommer jag aldrig mer få till på samma sätt om jag svetsar och inte heller skarven som du nämner. Förutom översidan är de dessutom ganska så bra, det är bara lite rost där huvfjädern tryckt mot skärmen och någon tidigare ägare nöjde sig med att skarva över lite ny plåt över det rostiga. Så istället skall jag slipa ner fogarna och försöka snygga till dem.
Samma sak tänker jag om innertrösklarna, det finns nya trösklar att köpa men inte med de stora öppningarna i som jag har i mina. De jag har är på gränsen, kanske lite för dåliga egentligen men de får vara kvar. Jag har gjort mitt bästa för att laga dem så osynligt som möjligt men det är mycket plåt i dem som är riktigt dålig och svår att svetsa i. Överlag så vill jag ju inte byta det som inte måste bytas och jag lägger hellre ner extra tid på att renovera än bara slänga bort. Golven var dock så dåliga fram att de var nödvändiga att byta för att få till bra och där kapade jag hela vägen bak till stolsfästena för att få samma på båda sidor.
Tack för berömmet, jag har aldrig renoverat någon gammal bil förut så beröm från er som har det känns extra roligt...
Samma sak tänker jag om innertrösklarna, det finns nya trösklar att köpa men inte med de stora öppningarna i som jag har i mina. De jag har är på gränsen, kanske lite för dåliga egentligen men de får vara kvar. Jag har gjort mitt bästa för att laga dem så osynligt som möjligt men det är mycket plåt i dem som är riktigt dålig och svår att svetsa i. Överlag så vill jag ju inte byta det som inte måste bytas och jag lägger hellre ner extra tid på att renovera än bara slänga bort. Golven var dock så dåliga fram att de var nödvändiga att byta för att få till bra och där kapade jag hela vägen bak till stolsfästena för att få samma på båda sidor.
Tack för berömmet, jag har aldrig renoverat någon gammal bil förut så beröm från er som har det känns extra roligt...
Re: Vit/svart 58:a
Tack Jens för bra beskrivning, nu hänger jag med. Intressant.
-
- Posts: 52
- Joined: Tue Oct 29, 2013 12:59 am
Re: Vit/svart 58:a
Rolf wrote:Tack Jens för bra beskrivning, nu hänger jag med. Intressant.
Hej Rolf, det var så lite. Har altid undrats över at folk som gör SÅÅ fina renoveringar misser dessa 2 vigtiga detaljor.
Många kaper av innerskärmar som LÄTT kunne ha fixats.
Volvo sållde både övre delen som skärman fästnas i, och nedre/bakre balken som res del.
På andra bil forums kaper folk rask sönder nya plåt delar, och svetser in org avkapade delar, om det e nån detalj på den nya delen som inte är korrekt.
Jens Christian
Re: Vit/svart 58:a
I mellandagarna blev det lite tid att ägna sig åt amazonen igen. Båda golven fram är nu utbytta mot nya.
Bakre golven var ganska dåliga.
Även höger tröskel var bedrövlig, vänstersidan däremot är i princip felfri och kommer klara sig med lite ny färg.
För att inte byta ut saker i onödan och bevara så mycket som går på bilen valde jag att laga balken inne i tröskeln på högersidan, glömde visst ta kort på det. Även golvet bak lagades istället för att byta ut hela golvpanelerna. Det visade sig att bitar som jag kapat bort från främre golvpanelerna fungerade att laga de bakre med.
Den "nya" tröskeln som skulle på bilen hade legat väldigt länge på lager så innan den kunde monteras fick den slipas ren från ytrost och grundas.
Lite inpassning, svetsning och slipning senare så satt den nya tröskeln på plats, den bilden verkar av någon anledning inte vilja laddas upp...
Bakre golven var ganska dåliga.
Även höger tröskel var bedrövlig, vänstersidan däremot är i princip felfri och kommer klara sig med lite ny färg.
För att inte byta ut saker i onödan och bevara så mycket som går på bilen valde jag att laga balken inne i tröskeln på högersidan, glömde visst ta kort på det. Även golvet bak lagades istället för att byta ut hela golvpanelerna. Det visade sig att bitar som jag kapat bort från främre golvpanelerna fungerade att laga de bakre med.
Den "nya" tröskeln som skulle på bilen hade legat väldigt länge på lager så innan den kunde monteras fick den slipas ren från ytrost och grundas.
Lite inpassning, svetsning och slipning senare så satt den nya tröskeln på plats, den bilden verkar av någon anledning inte vilja laddas upp...
Re: Vit/svart 58:a
Bilderna syns finfint i mobilen iallafall.
Härligt att du fått ordning på golven Nu är den på väg att bli en bil igen!
Härligt att du fått ordning på golven Nu är den på väg att bli en bil igen!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Vit/svart 58:a
Nu är den definitivt på gång ja, i helgen blev det lite mer gjort på den. Först en bild på den färdiga tröskeln, från förra helgen.
I helgen skulle jag bara byta lite plåt i bakskärmen, men som vanligt så hittades lite mer som måste åtgärdas. På bilden ser den betydligt bättre ut än den är men sandplåten var sönderrostad i botten och ovanför hade det rostat hål i plåten.
Så det blev till att kapa ur lite, både i hjulhuset, golvet och skärmen. Hjulhuset såg ganska bra ut ända tills man skrapade i tectylen då visade det sig att plåten var lagad med ny plåt över gammal rostig, tyvärr ser det likadant ut på andra sidan och i framkanten av hjulhuset.
En nytillverkad plåt inpassad.
Hela bakskärmen ihopsvetsad, det blev kant i kant och punktad med någon centimeters mellanrum, kommer tennspackla fogen senare, den är inte färdigslipad på bilden.
Jag svetsade även upp och slipade in plåten nedanför lyktan som även den hade rostat sönder.
Och det var allt som jag hann med den här helgen, men alla fogarna är slipade och ännu ett hörn av bilen är färdigt.
Torpedplåtarna har jag sparat till sist eftersom det kommer bli svårt att få till allt rätt med plåten under rutan, A-stolparna och skärmbalkarna. Skärmbalkarna skall jag behålla men under rutan hade det samlat sig vatten som rostat sönder plåten som är både svår att komma åt och besvärlig att få till. Bäst att samla på sig lite mer svetserfarenhet innan man ger sig på det...Jag tror åtminstone jag är halvvägs med svetsningen nu.
Då har jag inte ens börjat med motorn, men med tre motorblock och två nästan kompletta motorer borde det gå att få ihop en fungerande motor.
I helgen skulle jag bara byta lite plåt i bakskärmen, men som vanligt så hittades lite mer som måste åtgärdas. På bilden ser den betydligt bättre ut än den är men sandplåten var sönderrostad i botten och ovanför hade det rostat hål i plåten.
Så det blev till att kapa ur lite, både i hjulhuset, golvet och skärmen. Hjulhuset såg ganska bra ut ända tills man skrapade i tectylen då visade det sig att plåten var lagad med ny plåt över gammal rostig, tyvärr ser det likadant ut på andra sidan och i framkanten av hjulhuset.
En nytillverkad plåt inpassad.
Hela bakskärmen ihopsvetsad, det blev kant i kant och punktad med någon centimeters mellanrum, kommer tennspackla fogen senare, den är inte färdigslipad på bilden.
Jag svetsade även upp och slipade in plåten nedanför lyktan som även den hade rostat sönder.
Och det var allt som jag hann med den här helgen, men alla fogarna är slipade och ännu ett hörn av bilen är färdigt.
Torpedplåtarna har jag sparat till sist eftersom det kommer bli svårt att få till allt rätt med plåten under rutan, A-stolparna och skärmbalkarna. Skärmbalkarna skall jag behålla men under rutan hade det samlat sig vatten som rostat sönder plåten som är både svår att komma åt och besvärlig att få till. Bäst att samla på sig lite mer svetserfarenhet innan man ger sig på det...Jag tror åtminstone jag är halvvägs med svetsningen nu.
Då har jag inte ens börjat med motorn, men med tre motorblock och två nästan kompletta motorer borde det gå att få ihop en fungerande motor.
Re: Vit/svart 58:a
Skåre, vilken tur att bilen hamnade hos dig
Det här blir ju jättebra!!
Det här blir ju jättebra!!
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Re: Vit/svart 58:a
Tack Pälle, jag gör mitt bästa och med lite tur och mycket flit kanske den kan vara körbar redan innan sommaren är slut. Planen är att vara klar med plåten innan utgången av Mars, får se hur det går med den planen...men varje dag jag inte har möjlighet att fixa på bilen så känner jag sug efter nästa gång jag kommer ner och får göra det. Skall se om jag kan få låna lackboxen någon helg framigenom så att jag kan måla upp lite mer grejer att lägga undan i väntan på monteringen.