Jo pärlan har en eftermonterad overdrive låda... visar runt 100 på mätaren då man kör 60-70 så skall det bli någon ordning måste jag hitta ett nytt drev och få dit det..
fråga 1 vart hittar jag ett korrekt drev och hur vet jag vilket jag skall ha?
måste lådan tas isär eller hur gör man om jag hittar ett drev?
steffe
Eftermonterad overdrive
Eftermonterad overdrive
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Man work, woman shop
Re: Eftermonterad overdrive
Du skriver inte vart du har för typ av överväxel eller för utväxling i bakaxeln.
För att byta hastighetsmätardrev så lossar man vajern på vxl-lådan och lossar skruven som håller den gängade delen som hastighetsmätarvajern satt på och drar ut den så följer drevet med ut.
Om du har överväxel typ D så sitter solinoiden på höger sida.
Om du har 4:56 utväxling i bakaxeln så ska drevet vara blått 18 kugg.
Om du har 4:30 utväxling i bakaxeln så ska drevet vara grönt 17 kugg.
Om du har 4:10 utväxling i bakaxeln så ska drevet vara gult 16 kugg.
När det gäller dreven så är dom likadana i M30, M40, M31d och M41d förutom kuggantalet.
Jag misstänker att du har 4:10 utväxling i bakaxeln, och om du har en M41d överväxel så är det bara att ta ett gult hastighetsmätardrev från en 4-växlad låda.
För att byta hastighetsmätardrev så lossar man vajern på vxl-lådan och lossar skruven som håller den gängade delen som hastighetsmätarvajern satt på och drar ut den så följer drevet med ut.
Om du har överväxel typ D så sitter solinoiden på höger sida.
Om du har 4:56 utväxling i bakaxeln så ska drevet vara blått 18 kugg.
Om du har 4:30 utväxling i bakaxeln så ska drevet vara grönt 17 kugg.
Om du har 4:10 utväxling i bakaxeln så ska drevet vara gult 16 kugg.
När det gäller dreven så är dom likadana i M30, M40, M31d och M41d förutom kuggantalet.
Jag misstänker att du har 4:10 utväxling i bakaxeln, och om du har en M41d överväxel så är det bara att ta ett gult hastighetsmätardrev från en 4-växlad låda.
Re: Eftermonterad overdrive
Du ska ha drevet från originallådan om M41:an är en D-typ (B18). Har du en J-typ (B20 69-) kan det bli besvärligare då de även finns med 6 kugg på växellådans utgående axel mot Amazons 5 kugg.
Felet på visningen vid fel givardrev brukar inte bli så stort som du anger utan 10-15% så troligen har fjädern i mätarreturen tappat stinget med åren och även med rätt drev kommer mätaren att visa fel. Det är därför inte säkert att fel drev sitter monterat. Jämför gärna trippmätarens körsträcka med hastighetsvisningen. 100km/h i 6 minuter bör bli 10000 meter och värdena ska inte avvika mer än några enstaka % om själva mätaren är riktig. Testet kan utföras med borrmaskin på vajern och stillastående bil så slipper man koncentrera sig på hastighetsmätaren samtidigt som trafiken vilket kan orsaka en olycka.
Felet på visningen vid fel givardrev brukar inte bli så stort som du anger utan 10-15% så troligen har fjädern i mätarreturen tappat stinget med åren och även med rätt drev kommer mätaren att visa fel. Det är därför inte säkert att fel drev sitter monterat. Jämför gärna trippmätarens körsträcka med hastighetsvisningen. 100km/h i 6 minuter bör bli 10000 meter och värdena ska inte avvika mer än några enstaka % om själva mätaren är riktig. Testet kan utföras med borrmaskin på vajern och stillastående bil så slipper man koncentrera sig på hastighetsmätaren samtidigt som trafiken vilket kan orsaka en olycka.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.