Ryckig gång

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Ryckig gång

Post by Hasse63 »

Tog bilen på en \"långfärd\" idag och upptäckte ganska snart att den rycker
oavsett hastighet, 50 som 110. Har nyligen gått igenom (att) bytte då membran. Co:n var vid besikningen 2.5.

vad är orsaken? Snålställd?

Ni som inte vet: Amazon B20 69. Orginal setup! :wink:

EDIT: Ryckningarna försvinner vid minsta gaspådrag eller uppförbacke
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
motsonfreak
Posts: 8
Joined: Thu Jun 17, 2004 8:31 pm

Post by motsonfreak »

Det är troligen frågan om nånslags elfel, tändkablarna?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ok, har en uppsättning tändkablar till så jag ska testa.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kondensatorn till fördelaren skulle det väl kunna tänkas vara.

Har du kollat hur tändkurvan ser ut? Om du försiktigt varvar bilen på tomgång, är kurvan stabil då?
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hm hur menar du, tändkurva? Har inga instrument
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Om du kopplar in stroblampan och ser hur tändförställningen sker samtidigt som du varvar motorn. Testar att hålla den vid konstant varvtal för att se om tändningen är stabil eller om den \"velar\".

Kondningen skall väl dock släcka ut oönskad gnistbildning. Trasig kondning brukar resultera i att bilen går väldigt illa, om den öht. startar.

För du har inte ett läckande insug eller liknande? Kollat med startgas?
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Jag har haft samma problem på ganska många bilar och första gången det hände mig på en B20 så byte jag fördelarlock,rotor,tändstift,tändkablar men den gick inte bättre för det så jag byte kondensatorn men han gick som en döende häst i alla fall och då pang!! :idea: kom jag på det jag hade glömt att kolla på brytarspetsarna jag plockade bort fördelar lock och rotor och ställde in brytarna och då gick han som en \"DRÖM\" igen.
VOLVO 142-72 2.3L B20
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Om du inte vet så ska mellanrummet mellan brytarna vara 0,40 mm.

Men det vet du säkert.

Jag har funderat och det kan även vara att du behöver rensa gångarna i Förgasarhuset. En rengöring där brukar va gött för bilen.

Jag har även nu på min nya bil slängt i 1 flaska K-Akut och 1 K-sprit det rensa upp i bränslesytemet och det blev en renare gång.

Litta tips bara.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Har precis tagit en sväng med bilen efter att jag bytt fördelare för den som satt i bilen var lite glapp.
Den \"nya\" tog jag isär för att se om någon fjäder lossnat i fördelaren, monterade ny konding och stälde in brytarna. Hade andra tändkablar som jag satt dit. men ryckningara kvarstår.

Tror det är förgasaren som spökar, för det är bara på slät väg den rycker.
Drar jag ut chocken lite så försvinner ryckningarna= snålstäld?
Har testat lite och kommit fram till att den drar över litern (1.3) , men då på blandad körning.

Förgasaren är nu en Stromberg med co skrunen i botten av flotörhuset.
Kolven går lätt, nytt membran, co stäld till 2.5.

Har fundreringar att sätta på en nyare b20 stromberg och testa
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Problem med ryckig gång kan ha att göra med glappande spjällaxel. Fick detta fenomen med min -65:a förut. Tätade spjällaxeln och fick motorn att gå kanon samt dra runt 0,7-0,8.....

Har även hört här på forumet någonstans att ventilspelen kan ha med gången att göra. Prova å justera! Blir ju inte sämre i alla fall.... :lol:
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hej hopp!
Tackar för alla tips. Jag trodde jag kollat allt, men tydligen så är det lätt att missa även ett enkelt fel. Stod mitt framför bilen och lutade mig fram för att gasa lite, jag kommer då åt med armen servoslangen med ett Pssss som följd. Tog och tejpade slangen och nu går den kalas igen.

Den nuvarande slangen är stenhård och måste bytas.
Var hittar man en slang som man kan använda som vakumslang.
OK/Q8 har inte.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Minielk
Posts: 149
Joined: Sat May 27, 2006 5:43 pm
Location: Lund, men Övik är hemma

Re:

Post by Minielk »

stoffe_74 wrote:Problem med ryckig gång kan ha att göra med glappande spjällaxel. Fick detta fenomen med min -65:a förut. Tätade spjällaxeln och fick motorn att gå kanon samt dra runt 0,7-0,8.....
Tätade spjällaxeln? Hur då och med vad? Har nämligen problem med glapp axel och vet inte om jag klarar av att byta den själv..
P13134, 1964, skifferblå.

Volvo Amazon - En fröjd för ögat och balsam för själen. Musik för örat och värk för högerhälen.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Antingen renoverar du spjällaxlarna (nya) eller monterar o-ringar som tätar spjällaxeln mot huset.
AVG
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Post by Amazonsport »

Hej, Arne, hur menar du med att täta med o-ringar? Skulle vara fint med en enkel lösning som funkar..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Danne_Sthlm
Posts: 184
Joined: Thu Jun 08, 2006 4:00 pm
Location: Stockholm/Söderort

Re:

Post by Danne_Sthlm »

Hasse63 wrote:Hej hopp!
Tackar för alla tips. Jag trodde jag kollat allt, men tydligen så är det lätt att missa även ett enkelt fel. Stod mitt framför bilen och lutade mig fram för att gasa lite, jag kommer då åt med armen servoslangen med ett Pssss som följd. Tog och tejpade slangen och nu går den kalas igen.

Den nuvarande slangen är stenhård och måste bytas.
Var hittar man en slang som man kan använda som vakumslang.
OK/Q8 har inte.

Bara slangen har tjocka väggar/armerade väggar och kanske oljebeständig så ska det nog funka. fråga på en detalj handel dom kanske vet vad du kan ha som vakuum slang. För så stort vakuum är det nog inte så slangen"kollapsar" eller?
Mvh Danne
Vadå går inte? Ge mig min 5-56 och 5 minuter så e den borta!
Post Reply