B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
Hm, ett annat recept på en turbo motor
Vad är det för slang som går från ventilkåpan, vevhusventilation?
Vad är det för slang som går från ventilkåpan, vevhusventilation?
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Jag fick ett mail från Stefan Lindqvist, signaturen \"Lindqvist Racing\" här på forumet.
I mailet stod det:
-------
Hej! Här är en bild på mitt senaste toppbygge.Mer bilder finns på andra delar till motorn om så önskas.....
mvh Lindqvist Racing
-------
Ojojoj, det här var B20porr!
Det är väl klart vi vill se omgivningen till en sådan fräck topp, eller hur?
Stefan skriver det inte, men jag tror det är en R-Sporttopp han modifierat, alternativt en standardtopp från 76. Sedan sitter det en TG-Motor vipparmsbrygga med ?KG?-rullvippor på den.
Kanske Stefan kan kommentera lite själv, är effektmålet över 250Hk med denna topp månne??
I mailet stod det:
-------
Hej! Här är en bild på mitt senaste toppbygge.Mer bilder finns på andra delar till motorn om så önskas.....
mvh Lindqvist Racing
-------
Ojojoj, det här var B20porr!
Det är väl klart vi vill se omgivningen till en sådan fräck topp, eller hur?
Stefan skriver det inte, men jag tror det är en R-Sporttopp han modifierat, alternativt en standardtopp från 76. Sedan sitter det en TG-Motor vipparmsbrygga med ?KG?-rullvippor på den.
Kanske Stefan kan kommentera lite själv, är effektmålet över 250Hk med denna topp månne??
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Porrigt värre, det är så man får fräs
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nu är det dags att Lindqvist träder fram och berättar lite om delarna.
Vi börjar med kåpan. Fräst ur ett stycke? Eller gjuten och sedan maskinbearbetad? NC ? CAD -> bearbetningsoperationer?
Insuget. Är det vakuum-uttag på 2:an och 3:an ? Har du använt rören från befintligt insug eller hur har de bearbetats till den formen?
Någon packning mellan insugsförhöjningen (alubiten) och topplocket? Ser så tunnt ut men du kanske använt kemisk?
Något mer att nämna om portning osv.?
Vi börjar med kåpan. Fräst ur ett stycke? Eller gjuten och sedan maskinbearbetad? NC ? CAD -> bearbetningsoperationer?
Insuget. Är det vakuum-uttag på 2:an och 3:an ? Har du använt rören från befintligt insug eller hur har de bearbetats till den formen?
Någon packning mellan insugsförhöjningen (alubiten) och topplocket? Ser så tunnt ut men du kanske använt kemisk?
Något mer att nämna om portning osv.?
-
- Posts: 128
- Joined: Wed Apr 07, 2004 8:02 pm
-
- Posts: 132
- Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm
Kåpan är byggd av 3 delar. Lock och packningsyta i 8 mm alu. sida i 3 mm aluplåt. En kompis fixade fräsningen.
Insugen är byggda av lösa plattor, rörkrökar och svarvade konor.
Ingen packning mellan topp och överstycke (som ej är alu).
Kammen är en TG 984 stålkam med lite ökad nockvinkel.
Jag kör med Weber 50.
Insugen är byggda av lösa plattor, rörkrökar och svarvade konor.
Ingen packning mellan topp och överstycke (som ej är alu).
Kammen är en TG 984 stålkam med lite ökad nockvinkel.
Jag kör med Weber 50.
Oj, senaste veckan har det börjat rasa in lite mail!
Här kommer det senaste, från Dan Sandin. Efter en av bilderna _TROR_ jag han kallar sig \"vin o sprit race team\" på forumet!
Tyvärr är det ju ingen som skriver info om bilderna, utan skickar bara in dem, så vi får hoppas på en kommentar
Här kommer det senaste, från Dan Sandin. Efter en av bilderna _TROR_ jag han kallar sig \"vin o sprit race team\" på forumet!
Tyvärr är det ju ingen som skriver info om bilderna, utan skickar bara in dem, så vi får hoppas på en kommentar
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 24
- Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
- Location: gagnef
- Contact:
hej,lite info om motorn i föregående bilder. MOTOR:B20,BORRAD TILL 2,1L VEV FRÅN -76 B21,VEVSTAKAR OCH KOLVAR FRÅN B21ET,LÄTTAT SVÄNGHJUL MED SINTER LAMELL,GJUTJÄRNS OLJEPUMP,TOPPLOCK: VEDBOPORTAT,BORRADE HÅL FÖR SPRIDARE,45/40VENTILER,DUBBLA VENTILFJÄDRAR,RULLVIPPOR,FÖRSTÄRKT VIPPARMSBRYGGA,KAMAXEL: 300 GRADERS LYFT11,5 NOCKVINKEL IN 111 UT 116 GRADER,GRÖVRE STÖTSTÄNGER I CROMMOLY,HEMBYGGT GRENRÖR OCH INSUG,INSPRUT FRÅN SAAB TURBO K-JETRONIC+ELEKTRONISKT TILLÄGG,TURBO HOLSET?INTERCOOLER FRÅN SCANIA NEDKAPAD.
har tyvärr kört ras på motorn nyligen,ventilknastren gick sönder på 4:ans cyl ventilen ramla ner i cyl :cry så de blev slut på det mesta.håller på och panikskruvar ihop en ny motor,men de tar tid o göra iordning en ny topp.Dan
har tyvärr kört ras på motorn nyligen,ventilknastren gick sönder på 4:ans cyl ventilen ramla ner i cyl :cry så de blev slut på det mesta.håller på och panikskruvar ihop en ny motor,men de tar tid o göra iordning en ny topp.Dan
-
- Posts: 154
- Joined: Tue May 03, 2005 7:19 pm
- Location: Robertsfors
Re:
JE Jr wrote:Jag fick ett mail från Stefan Lindqvist, signaturen "Lindqvist Racing" här på forumet.
I mailet stod det:
-------
Hej! Här är en bild på mitt senaste toppbygge.Mer bilder finns på andra delar till motorn om så önskas.....
mvh Lindqvist Racing
-------
Ojojoj, det här var B20porr!
Det är väl klart vi vill se omgivningen till en sådan fräck topp, eller hur?
Stefan skriver det inte, men jag tror det är en R-Sporttopp han modifierat, alternativt en standardtopp från 76. Sedan sitter det en TG-Motor vipparmsbrygga med ?KG?-rullvippor på den.
Kanske Stefan kan kommentera lite själv, är effektmålet över 250Hk med denna topp månne??
Vad är toppen svetsad med?? syftar på dom delvis igenlagda insugsportarna.. Funderar nämligen på att göra en egen topp med resta insugskanaler...