Amazon_60 wrote:Jag vill ha de lika lågt som Petter Ershags gråa (bild 25 i klubbgalleriet).
Nu börjar sommaren närma sig och det är dags för en sänkning.
Tänkte ha den ungefär som hans gråa amazon.
Någon som vet hur mycket som är kapat lr om han har gjort något mer vid bilen?
Mvh
Nu har jag sänkt min 1,5 varv fram + jag monterat upp spindelleden på länkarmen.
Org bak fast när vi åkte ett par i den i helgen så slog kardanen i.
Misstänker att den kommer göra så när jag sänker den med.
Hur ska man åtgärda detta felet?
Amazon_60 wrote:Jag vill ha de lika lågt som Petter Ershags gråa (bild 25 i klubbgalleriet).
Nu börjar sommaren närma sig och det är dags för en sänkning.
Tänkte ha den ungefär som hans gråa amazon.
Någon som vet hur mycket som är kapat lr om han har gjort något mer vid bilen?
Mvh
Nu har jag sänkt min 1,5 varv fram + jag monterat upp spindelleden på länkarmen.
Org bak fast när vi åkte ett par i den i helgen så slog kardanen i.
Misstänker att den kommer göra så när jag sänker den med.
Hur ska man åtgärda detta felet?
Jag har höjt bakre delen tunneln på min sänkta amazon, men de harvar i lite ändå när man skjutsar å när man gasar riktigt hårt.. Men de beror mest på att flera bussningar är dåliga så axeln vrider sej en hel del när man gasar å då vinklar den ju upp mellanaxeln mot tunneln...
Amazon_60 wrote:Jag vill ha de lika lågt som Petter Ershags gråa (bild 25 i klubbgalleriet).
Nu börjar sommaren närma sig och det är dags för en sänkning.
Tänkte ha den ungefär som hans gråa amazon.
Någon som vet hur mycket som är kapat lr om han har gjort något mer vid bilen?
Mvh
Nu har jag sänkt min 1,5 varv fram + jag monterat upp spindelleden på länkarmen.
Org bak fast när vi åkte ett par i den i helgen så slog kardanen i.
Misstänker att den kommer göra så när jag sänker den med.
Hur ska man åtgärda detta felet?
Alltså flyttat upp hela tunnlen? är ju klart inte så möet problem. eller räcker kanske i bakkant?
Jag har höjt bakre delen tunneln på min sänkta amazon, men de harvar i lite ändå när man skjutsar å när man gasar riktigt hårt.. Men de beror mest på att flera bussningar är dåliga så axeln vrider sej en hel del när man gasar å då vinklar den ju upp mellanaxeln mot tunneln...
Det räcker att höja bakre delen då? hur möet höjde du?
Last edited by Amazon_60 on Wed Jun 01, 2005 10:41 am, edited 1 time in total.
jag monterade sänkningsfjädrar 35 mm sänkning. märket var ventura.
jag tog ur orginalfjädern och ställde den brevid sänkningsfjädern och dom var exakt lika långa och hade samma trådtjocklek för den som undrar. det som skilljde fjädrarna åt var att sänkningsfjädern var lindad annorlunda, det var tätare mellan varven i ena änden och glesare på mitten. jag har testat att köra amazon med kapade fjädrar, orginal och med sänkningsfjädrar. personligen tycker jag fjädringen och bilen uppför sig lite märkligt med kapade fjädrar. den blir liksom sladdrig ibland, svårt att förklara för det var ett par år sen nu. själv så kör jag sänkningsfjädrar och 5.5\" däck samt nya monroe dämpare vilket är seriösa prylar som ger betydligt mycket bättre väghållning än orginal. märker just ingen skillnad får jag lov att säga när jag lastar takräckena fulla med surfprylar åh grejor. jag har aldrig lastat så mycket som 150 kg men den borde ju kränga lite mer men det ända jag märkt är att den tar något mer vind när man möter långtradare med prylar på taket. jo en gång föresten så körde jag en tresists soffa på mitt enorma hembyggda takräcke! då blev den något vingligare men långt ifrån orginal. men ett par nya orginalfjädrar skulle nog oxå ge bättre väghållning än ett par som tappat härdningen lite och suttit på en bil i 30 år.. tror inte ni det oxå?
jag monterade sänkningsfjädrar 35 mm sänkning. märket var ventura.
jag tog ur orginalfjädern och ställde den brevid sänkningsfjädern och dom var exakt lika långa och hade samma trådtjocklek för den som undrar. det som skilljde fjädrarna åt var att sänkningsfjädern var lindad annorlunda, det var tätare mellan varven i ena änden och glesare på mitten. jag har testat att köra amazon med kapade fjädrar, orginal och med sänkningsfjädrar. personligen tycker jag fjädringen och bilen uppför sig lite märkligt med kapade fjädrar. den blir liksom sladdrig ibland, svårt att förklara för det var ett par år sen nu. själv så kör jag sänkningsfjädrar och 5.5" däck samt nya monroe dämpare vilket är seriösa prylar som ger betydligt mycket bättre väghållning än orginal. märker just ingen skillnad får jag lov att säga när jag lastar takräckena fulla med surfprylar åh grejor. jag har aldrig lastat så mycket som 150 kg men den borde ju kränga lite mer men det ända jag märkt är att den tar något mer vind när man möter långtradare med prylar på taket. jo en gång föresten så körde jag en tresists soffa på mitt enorma hembyggda takräcke! då blev den något vingligare men långt ifrån orginal. men ett par nya orginalfjädrar skulle nog oxå ge bättre väghållning än ett par som tappat härdningen lite och suttit på en bil i 30 år.. tror inte ni det oxå?
Joda det tror jag säkert.
Men det är ju det låga man vill åt=) hehe
Stoffe wrote:... när jag lastar takräckena fulla med surfprylar åh grejor. jag har aldrig lastat så mycket som 150 kg ...
Inte 150kg på takräcket hoppas jag. Jag såg en amazon med takräcke som lastades med gipsskivor på K-Rauta. En skiva, och sen en till och så en till osv. osv. När jag kom ut från kassan senare hade taket säckat ihop TOTALT. Bilen var okördbar och där låg säkert 20-30 gipsskivor på taket.
Taksänkning.
Angående sänkningsfjädrar skulle jag inte vilja köra runt med kapade fjädrar med mycket folk i bilen eller vid "hårdkörning". Okej om man skall glida ner till lokala korvmojjen på fredag-kvällen och gasa lite. Men om bilen skall användas seriöst så bör nog också sänkningen ske seriöst.
jag monterade sänkningsfjädrar 35 mm sänkning. märket var ventura. själv så kör jag sänkningsfjädrar och 5.5" däck samt nya monroe dämpare vilket är seriösa prylar som ger betydligt mycket bättre väghållning än orginal.
var hittar man monroe dämapre då?
för det blir nog nya dämpare efter ett tag på min kombi, ska köpa sänkningsfjädrar först, dämparna ser ju friska ut iaf, samma med fjädrarna men den är för hög!
Satt det inte sänkningsfjädrar på din kombi redan Rogge? Det såg ut som Lesjöfors röda till Amazon som sänker 30mm (beroende på bussningar mm).
Monroe-dämparna kan du väl köpa hos Mekonomen tex. Annars finns ju KONI och Bilstein också. Stötdämparverkstan i Sthlm har nog de felsta märken/modeller i sina kataloger.
Ta en bild om du tar loss dem någon gång framöver så är det lätt att se. De sänker inte jättemycket, men de är styvare och ger bra väghållning ihop med bättre dämpare, krängningshämmare och hjul.