B20 motorporr! (posta fräna bilder här!)
ganska coolt med gengas tycker jag. lite kontrast mot alla högeffekts motorer som visats här för denna motor är förmodligen ganska mycket svagare än orginalmotorn om den inte är trimmad.
fler bilder och information om bilen och motorn
http://www.gengas.nu/bilder/bernds.shtml
fler bilder och information om bilen och motorn
http://www.gengas.nu/bilder/bernds.shtml
Megasquirt på både bruksbil och hobbybilar!
Re:
Tycker att det står B30 på motorn, eller ser jag fel? Men jag ser iaf att det inte är en B30Stoffe wrote:åh ytterligare en 16 ventils topp på B20. detta är Denzel toppen, vet inte så mycket om den.
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
Re:
synd att den rasade, hoppas att du kommer ut på strippen något i sommar. blir det nåra uppdateringar när du gör iårdning nya motorn? Det är kul att se att det är fler som bygger värsting B20 motorer. lindqvists topp ser otrolig ut har du nåra flödes data? Det skulle va grymt att möta någon B20 på strippen i sommar (B20 uppgörelse?), själv ska jag köra i sunsvall och kanse någon tävling mot huvudstaden till.vin o sprit race team. wrote:hej,lite info om motorn i föregående bilder. MOTOR:B20,BORRAD TILL 2,1L VEV FRÅN -76 B21,VEVSTAKAR OCH KOLVAR FRÅN B21ET,LÄTTAT SVÄNGHJUL MED SINTER LAMELL,GJUTJÄRNS OLJEPUMP,TOPPLOCK: VEDBOPORTAT,BORRADE HÅL FÖR SPRIDARE,45/40VENTILER,DUBBLA VENTILFJÄDRAR,RULLVIPPOR,FÖRSTÄRKT VIPPARMSBRYGGA,KAMAXEL: 300 GRADERS LYFT11,5 NOCKVINKEL IN 111 UT 116 GRADER,GRÖVRE STÖTSTÄNGER I CROMMOLY,HEMBYGGT GRENRÖR OCH INSUG,INSPRUT FRÅN SAAB TURBO K-JETRONIC+ELEKTRONISKT TILLÄGG,TURBO HOLSET?INTERCOOLER FRÅN SCANIA NEDKAPAD.
har tyvärr kört ras på motorn nyligen,ventilknastren gick sönder på 4:ans cyl ventilen ramla ner i cyl :cry så de blev slut på det mesta.håller på och panikskruvar ihop en ny motor,men de tar tid o göra iordning en ny topp.Dan
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
-
- Posts: 24
- Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
- Location: gagnef
- Contact:
hej jens.just nu satsar jag bara på och få ihop något så jag får åka nåt race i sommar,får bygga seriösare motor i vinter,ska prova köra med f-kam tror att den kommer funka skapligt om man justerar med trappstegskil.har kört med gik 004,men kammen blev förstörd vid raset.toppen blir portat me 44-40 ventiler o rullvippor.ja de vore kul me en b20 uppgörelse!!har tänkt o köra nån tävling i mellansvenska cupen.
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
Re:
jo värderna på F cammen och gik 004 är ju inte så olik, men sen skulle du haft en lite vassare cam (ev har jag min 10.95 cam till salu efter sessongen om jag får ett vettigt bud) vad har du för turbo på din motor storlek in/ut , tryck tex? vad har du haft för 60fots tider när du körde 11.3 repan? hur långt upp går tävlingarna i mellan svenska cuppen, sunsvall?vin o sprit race team. wrote:hej jens.just nu satsar jag bara på och få ihop något så jag får åka nåt race i sommar,får bygga seriösare motor i vinter,ska prova köra med f-kam tror att den kommer funka skapligt om man justerar med trappstegskil.har kört med gik 004,men kammen blev förstörd vid raset.toppen blir portat me 44-40 ventiler o rullvippor.ja de vore kul me en b20 uppgörelse!!har tänkt o köra nån tävling i mellansvenska cupen.
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
-
- Posts: 24
- Joined: Sun Jul 25, 2004 4:46 pm
- Location: gagnef
- Contact:
hej jens.jo när jag körde 11-48s repan hade jag 60fot 1,817s.kör med fulltung bil, kanske börjar de bli dags o kasta ut baksätet .har skaffat nytt aggregat till nästa sommar 63mm in,70mm ut.140 avgashus,kör med ett lite mindre nu.tycker gik 004 har funkat förvånansvärt bra inga problem o varva ur,jag laddar ca 1,6-1,7bar.vad har du för värden på din kam?mellansvenska går i orsa24/6,idre 9/7,borlänge23/7,vansbro27/8.har du provat f-kammen?va kör du me för laddtryck.hur mycket väger 140ian?
Ännu fler bilder har kommit från Stefan Lindqvist, förutom bilder skrev han även motordata! mycket trevligt!
Jag har bilderna i ännu större upplösning, så om någon tycker att något är lite litet på dessa bilder så hör av er!
Kanske dags för en \"projekt\" avdelning på forumet snart, vore kanske lämpligt att lägga ut visa bilder från den här tråden i separata trådar?
-------
Hej! Några bilder till och lite info.
B20, 2497 cc.Borr 94 mm, slag 90 mm. Blocket betongfyllt med Rock Block upp till 35 mm från blockplanet. 6-bultad strokervevaxel, ursprungligen 85,75 mm slag. Excenterslipad till 90,0 mm slaglängd, 49 mm vevtapp.
B230 vevstakar. Smidda Mahle 94 mm VW-kolvar. Klämspalt 0,8 mm. Svänghjul ca 5,5 kg, stiftat mot vev. Audi 228 mm tryckplatta, Volvolamell. 100 mm remskiva. TG 984 stålkamaxel , något lättade lyftare.Kamdrev i stål. 8 mm crommoly stötstänger.
Topp byggd på -76 stomme.Upphöjda och uträtade insugskanaler. Avgaskanalens golv höjt 5 mm, ingen svetsning i toppen. Manley rostfria ventiler, 46-38 mm. Bronsstyrningar.Dubbla ventilfjädrar, alubrickor.Kompressionsförhållande 12,4:1. TG vipparmsbrygga med M10 bult. Rullvippor med 1,6 :1 utväxling.
Eget insug anpassat till toppen. Weber 50 förgasare. Eget grenrör, 4-1 av stepup typ. Prospark fördelarlöst tändsystem.Egen ventilkåpa som krona på verket....
Lindqvist Racing
------
EDIT: Jag var tvungen att fråga hur kilarna för kanalhöjningarna var ditsatta, och de är ditskruvade/pressade. Man kan ju se skruvarna till avgaskanalernas kilar på bilden som visar förbränningsrummen.
Och sist, men inte minst...
Jag har bilderna i ännu större upplösning, så om någon tycker att något är lite litet på dessa bilder så hör av er!
Kanske dags för en \"projekt\" avdelning på forumet snart, vore kanske lämpligt att lägga ut visa bilder från den här tråden i separata trådar?
-------
Hej! Några bilder till och lite info.
B20, 2497 cc.Borr 94 mm, slag 90 mm. Blocket betongfyllt med Rock Block upp till 35 mm från blockplanet. 6-bultad strokervevaxel, ursprungligen 85,75 mm slag. Excenterslipad till 90,0 mm slaglängd, 49 mm vevtapp.
B230 vevstakar. Smidda Mahle 94 mm VW-kolvar. Klämspalt 0,8 mm. Svänghjul ca 5,5 kg, stiftat mot vev. Audi 228 mm tryckplatta, Volvolamell. 100 mm remskiva. TG 984 stålkamaxel , något lättade lyftare.Kamdrev i stål. 8 mm crommoly stötstänger.
Topp byggd på -76 stomme.Upphöjda och uträtade insugskanaler. Avgaskanalens golv höjt 5 mm, ingen svetsning i toppen. Manley rostfria ventiler, 46-38 mm. Bronsstyrningar.Dubbla ventilfjädrar, alubrickor.Kompressionsförhållande 12,4:1. TG vipparmsbrygga med M10 bult. Rullvippor med 1,6 :1 utväxling.
Eget insug anpassat till toppen. Weber 50 förgasare. Eget grenrör, 4-1 av stepup typ. Prospark fördelarlöst tändsystem.Egen ventilkåpa som krona på verket....
Lindqvist Racing
------
EDIT: Jag var tvungen att fråga hur kilarna för kanalhöjningarna var ditsatta, och de är ditskruvade/pressade. Man kan ju se skruvarna till avgaskanalernas kilar på bilden som visar förbränningsrummen.
Och sist, men inte minst...
//Johan Eriksson
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
Svart bil: 142DL '68
Gul bil: 142GL '72 (70-tals rally-wannabe)
-
- Posts: 113
- Joined: Wed Mar 03, 2004 12:16 pm
- Location: sävar/umeå
- Contact:
Re:
min 10.95 cam har ca 320grader/ventispel och 270grader/0.05tum och 108nock (2adv) 8.55 lyft, KG5 heter nocken. cammae jag har i år är en boa 5 in ca 318grader/ventispel och 260/0.05" lyft 8.5. ut är det en boa 6 med ca 316/v-spel och 266/0.05" nock är 116grader (2 grader adv) lyft 8.7mm vi har provat F cammen på nåra bilar i sävar med bra resultat men den är ingen "race" cam mer vass gat cam. dur ca 240grader/0.05" gik004 hadde ca 248grader/0.05" och lite mer lyft( är du intreserad så kan jag kola i min "B20 performens perm" på mer exakta värden) 142 min vägde ca 1090kg race vikt när jag körde 10.95 annars väger den ca 100kg mer på gatan med blyvikter för bättre fäste+mer bensin .vin o sprit race team. wrote:hej jens.jo när jag körde 11-48s repan hade jag 60fot 1,817s.kör med fulltung bil, kanske börjar de bli dags o kasta ut baksätet .har skaffat nytt aggregat till nästa sommar 63mm in,70mm ut.140 avgashus,kör med ett lite mindre nu.tycker gik 004 har funkat förvånansvärt bra inga problem o varva ur,jag laddar ca 1,6-1,7bar.vad har du för värden på din kam?mellansvenska går i orsa24/6,idre 9/7,borlänge23/7,vansbro27/8.har du provat f-kammen?va kör du me för laddtryck.hur mycket väger 140ian?
B20 STREET TURBO 10.61/402m /1.7bar
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
(506WHP/2.2bar csp)
B20 vega race bil 9.73/220km/t på 402 och 6.06/183km/t på 201m
jens@savarturbo.se
Hm vad blir vinsten i att ha omgjorda insugskanaler (uträtade) gämfört med \"vanliga\" och i övrigt samma setup vrid, hk.
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/