Fördelare
Fördelare
Jag har en 62:a som jag försöker få igång. När jag öppnade fördelaren så märkte jag att axeln som rotorn sitter på glappar ungefär 5-10 mm. Dvs. den går att vrida utan att \"motorn\" rör sig. Det kan väl inte vara normalt? Vad ska jag göra, byta hela fördelaren?
-
- Posts: 401
- Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
- Location: tromsø ,norge
Nej, det är en orginalmotor och några andra planer finns inte heller
Jag hade lite svårt att tolka ett av inläggen min norska(?) är inte vad den borde...
Ska det finnas ett glapp i fördelaren?
Det är inte upp/ned eller i \"sidled\" det glappar utan i fördelarens rotationsriktning, ungefär 5mm. Ska det vara så?
Kan tillägga att bilen gick dåligt innan den ställdes undan för ett antal år sedan...
Jag hade lite svårt att tolka ett av inläggen min norska(?) är inte vad den borde...
Ska det finnas ett glapp i fördelaren?
Det är inte upp/ned eller i \"sidled\" det glappar utan i fördelarens rotationsriktning, ungefär 5mm. Ska det vara så?
Kan tillägga att bilen gick dåligt innan den ställdes undan för ett antal år sedan...
Jag hade problem med en sådan fördelare. Bilen hostade till och gick riktigt dåligt för att sedan inte gå alls. efter många timmars huvudkliande upptäcktes att rotorn inte riktigt hängde med. Det gick att vrida runt motorn lite och samtidigt hålla still rotorn. Följden blir ju att tändningen ställer om sig själv och motorn går mer eller mindre dåligt, min gick inte alls. Jag \"lånade\" en fördelare från en bil som fungerar och vips så gick den som en dröm igen. Kolla efter små spån i fördelaren för det upptäcktes i min.
Amazon kombi -64 svart
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
Amazon kombi -66 ljusgrön
Amazon 4-d -62 dimgrön
Amazon 4-d till salu -61 blå-gråbiege
Amazon 4-d automatic -65 ljusblå
Jag håller med hakano.
Allra enklast är ju dock att ta ur fördelaren ur bilen och plocka isär den helt och hållet med verkstadshandboken som stöd. Där finns en tydlig beskrivning för hur mycket spel det får vara och hur man undersöker ifall fördelaren är i bra skick eller ej. Det är ingenting svårskruvat nere i en fördelare, kom bara ihåg hur allting satt eller ta hjälp av en sprängskiss.
Jag har plockat ned ett par fördelare, blästrat husen och sprutmålat dem in/utvändigt. Polerat aluminiumfoten osv. Det kan vara bra att byta ut fjädrarna som håller vikterna på plats samt smörja de rörliga delarna osv. Det finns även div. lager som kan bytas ifall den skulle rotera dåligt eller vara glapp. Axeln kan även bytas osv. Tror att VP har de flesta delarna.
Vill man ha den renoverad men inte orkar göra det själv kan man kontakta Ronwill Speedshop, ligger numera på Gotland, så gör han en helrenovering som innefattar allt jag nämnde ovan samt lite till.
Allra enklast är ju dock att ta ur fördelaren ur bilen och plocka isär den helt och hållet med verkstadshandboken som stöd. Där finns en tydlig beskrivning för hur mycket spel det får vara och hur man undersöker ifall fördelaren är i bra skick eller ej. Det är ingenting svårskruvat nere i en fördelare, kom bara ihåg hur allting satt eller ta hjälp av en sprängskiss.
Jag har plockat ned ett par fördelare, blästrat husen och sprutmålat dem in/utvändigt. Polerat aluminiumfoten osv. Det kan vara bra att byta ut fjädrarna som håller vikterna på plats samt smörja de rörliga delarna osv. Det finns även div. lager som kan bytas ifall den skulle rotera dåligt eller vara glapp. Axeln kan även bytas osv. Tror att VP har de flesta delarna.
Vill man ha den renoverad men inte orkar göra det själv kan man kontakta Ronwill Speedshop, ligger numera på Gotland, så gör han en helrenovering som innefattar allt jag nämnde ovan samt lite till.