pv

Moderatorer
Post Reply
starkfredrik
Posts: 68
Joined: Mon Aug 02, 2004 9:22 pm
Location: Vansbro

pv

Post by starkfredrik »

tänkte höra om någon vet hur man gör för att byta
till skivor fram på en volvo pv-62:a.
Har hört talas om att det går med amazon skivor.
Någon som vet???
Jag kör PV-62 http://www.garaget.org/starkfredrik" onclick="window.open(this.href);return false;
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Re: pv

Post by PeddaIndian »

starkfredrik wrote:tänkte höra om någon vet hur man gör för att byta
till skivor fram på en volvo pv-62:a.
Har hört talas om att det går med amazon skivor.
Någon som vet???
tror du får plocka spindlar från amazonen oxå men inte säker!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Skivorna passar rakt av du måste borra om sköldarna och borra om hålen där oken är fäst vid spindeln.Flytta stötdämparen framför spindeln, vill du vara riktigt noggrann så ska du ha en böjd nedre stötdämparinfästning så du får fullt rattutslag. Tag bort backventilen från huvudcylindern. Du behöver alltså inte byta spindeln.
AVG
PeddaIndian
Posts: 66
Joined: Sat Jul 24, 2004 10:15 pm
Location: Skeppshult
Contact:

Re:

Post by PeddaIndian »

Arne wrote:Skivorna passar rakt av du måste borra om sköldarna och borra om hålen där oken är fäst vid spindeln.Flytta stötdämparen framför spindeln, vill du vara riktigt noggrann så ska du ha en böjd nedre stötdämparinfästning så du får fullt rattutslag. Tag bort backventilen från huvudcylindern. Du behöver alltså inte byta spindeln.
inga bilder på det som förklarar? mycket enklare då :D
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Tyvärr, jag har inga bilder på detta. Sök i gamla tidningar från slutet av -60 eller början av -70 talet. I senaste numret av tidningen Retro var det ett reportage om Knaggen som trimmade PV och Amazoner. Han har kanske några bra bilder på detta.
AVG
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Skivor

Post by Blomquist »

Det finns en mycket uttömmande artikel i PV-entusiasten, tror det var ´97. Gå med i Pv-klubben om du inte redan gjort det. Det där med nedre dämparfäste skulle jag vilja påstå är ett måste. Har själv bytt på Duetten och med rakt fäste får man i alla fall hålla sig från tättbebyggt område.
En reduceringsventil till bromsarna bak är att rekomendera (kan låsa annars), dock ej besiktningskrav vad jag vet.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

skivor på PV

Post by Daggis »

En del menar att man bör byta de bakre bromsarna oxå till Amazon.
starkfredrik
Posts: 68
Joined: Mon Aug 02, 2004 9:22 pm
Location: Vansbro

Post by starkfredrik »

vart sitter backventilen på huvudcylindern? som Arne skriver att
man ska ta bort.
Jag kör PV-62 http://www.garaget.org/starkfredrik" onclick="window.open(this.href);return false;
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Backventil

Post by Blomquist »

Som sagt; gå med i PV-klubben och köp genom den den förtäffliga artikeln i ämnet. Däri kan du se hur backventilen ser ut, den sitter inuti huvudbromscylindern, om du inte tar bort den får du anliggande bromsar efter att ha bromsat en gång. Någon sa att man borde montera Amazonbromsar bak också. Nej det behöver du inte, men som jag sa tidigare, montera gärna dit reduceringsventilen till dito så slipper du låsta bakhjul vid panikbromsning.
Daggis
Posts: 109
Joined: Thu Mar 18, 2004 8:27 pm

skivbromasar på pv

Post by Daggis »

Ang om man behöver byta bakbromsarna eller inte vid skivmontering fram så bifogar jag följande inlägg från en liknande tråd i PV-klubbens gamla forum.
Magnus Hagberg, (11/15/99 9:52 pm)
Reply Amazon skivbromsar på PV spindlar

Undrar vilka modifikationer som är nödvändiga i samband med byte från trummor till skivor. Läste om en dyl operation i en PV entusiasten (kommer inte ihåg vilket nummer). Men är det inte nödvändingt att byta bromsservot till amazon också?

Bengt, (11/16/99 7:13 pm)]
Reply Skivbromsar

Hej

Jag gjorde på följande sätt. Efter demontering av trumbromsarna så svaravde jag en ring som pasade mellan spindeln och okfästet. Den hjälpte mig att centrera okfästet när jag märkte upp den nya hålbilden i okfästet. Hålbilden på spindeln är ej lika på PV och Amazon. Sedan borrade jag om hålbilden i bromsskölden. Efter att ha monterat skivor och ok på bilen plockade jag bort gummit i huvudbromscylindern som utgör backventil. Denna modifiering måste göras annars ligger bromsbeläggen på frambromsarna. För att inte bakbromsarna ska ta före frambromsarna, monterade jag en reduceringsventil från Amazon. Denna monterade jag i motorrummet, men kan även monteras under bilen. Bak behöll jag pv bromsarna. Denna uppbyggnad av bromssystemet finns på flera bilar som jag vet rullar idag. Det är alltså inget måste att montera bromservo på bilen. Volvo hade skivor på sina tävlingsbilar från 1962 utan servo,men då med amazonbromsar bak, så det går utmärkt, men kan bli lite tungtrampat.

MVH Bengt
Anders Borg, (11/17/99 1:35 pm)]
Reply bromsar

Hej

Amazon med skivbromsar fram, sport 1962-1966 och 121 1965-1967, var utan servo. Servo kom 1967 på sporten och 1968 på 121. Det går altså utmärkt utan servo om man inte har väldigt svaga benmuskler. Tidiga Amazon med skivor hade inte reduceringsventil heller utan det kom först 1966. För övrigt har jag samma lösning på min PV som Bengt.

Anders
Jann, (2/26/00 7:35 pm)
Reply Amazon skivbromsar på PV spindlar

Skulle vilja komplettera med ett par saker.
1. Bromsar bak MÅSTE BYTAS då det är helt olika egenskaper på trummor/skivor. Duobromsen på trummor är sjävbromsande och ökar bromskraften vid ökat tryck medans skivbroms/bak är mera linjära.
Man skall helst ta hela bromssystemet från samma årsmodell fram och bak (Amazonens) Om man väljer den senare så är det pga egenskaperna som servot tillkom. Själv har jag föredragit att ha stora cylindrar bak och ingen reducering.
Fördelen är stummare broms och mindre risk att bromsen tar före bak. Dock bör det påpekas att det är viktigt att ha rätt belägg! Rätt belägg är fel i dag! (Asbest)Jag tror inte att det går att få tag i Sverige längre.(Finns öster ut) Volvo orignal absolut bäst (-67/6 Skillnaden är stor.

2. Okfästet ena bulthål stämmer ganska bra, övriga går att fyll med svets och borra om. Bultarna till okplattan SKALL vara säkrade! G:a bultarna är för korta och måste bytas. Slarva inte med kvaliten.
andersborg (3/5/00 6:39 pm)
Reply Re: Amazon skivbromsar på PV spindlar

Hej

Duoservo bromsarna är ju avsedda att arbeta med ett förtryck i systemet. När man sätter på skivor fram med PV huvudcylinder så måste ju den modifieras så att förtrycket försvinner, annars ligger ju frambromsarna (skivbromsar)på.

När man då ej har förtryck så blir bakbromsarna betydligt mer passiva. Därför fungerar det i praktiken bra med skivor fram, mofierad PV huvudcylinder samt duoservo bak. Jag har inte haft några problem med låsande bakbromsar före frambromsarna, jag jag oxå reduceringsventil.

Föresten så tycker jag att Jann tappat lite trovärdighet när han på fullt allvar avråder från att åka med fem ån halvor,pga fara för drivaxlarna!!!!!!

Anders
JANN (3/7/00 12:56 am)
Reply Amazon skivbromsar på PV spindlar.

Ursäkta!
Jag menade inte att verka trovärdig eller så. Jag trodde i min enfald att jag kunde dela med mig av mina 30 års erfarenhet därav 10år i skogen med kutrygg. Om ni inte vill ta en varning på allvar så är det var och ens sak! Men att säga att man inte skall varna eller är löjlig visar endast brist på erfarenhet. Jag kan bara tala om egen erfarenhet, där jag och bekanta varit tacksamma att drivaxelbrotten inträffat på lämpliga platser (Åkte aldrig med mer än 4,5\").

En olycka pga dåliga bromsar och drivaxlar skadar all form av hobbymek! Trots att man åker på gatan är delarna över 35 år gamla och ingen vet om vad dessa varit med om! Angående bromsar är \"min erfarehet\" att dessa inte var tillräckliga utan jag bytte från hjälpservot till 142:ans huvudcyl. med eskortvackum och 2 kretsar.

Tyvärr blev ombyggnaden omfattande och värmepaketet fick offras.
Vanliga bromsar klarar endast några få inbromsningar innan fadening (min erfarenhet) Det var inga problem vid normal körning men efter div. händelser var enkrets, stående pedaler, odelad rattstång och dåliga bromsar inte värda att riskera livet för. (Krock m.m.)
PS. om någon är intresserad av dessa återkommer jag.
Tomas (3/9/00 9:52 am)
Reply Cylinderstorlek

Låter konstigt att du får stummare pedal och mindre risk för låsning med \"stora\" cylindrar bak. Stora hjulcylindrar ger lägre pedaltryck och större risk för låsning av bakhjulen än små cylindrar.
starkfredrik
Posts: 68
Joined: Mon Aug 02, 2004 9:22 pm
Location: Vansbro

Post by starkfredrik »

Kan nån visa vart backventilen på huvudcylindern sitter genom denna länk.

http://www.gcp.se/catalog/PV544/Section_05_page_019.gif
Jag kör PV-62 http://www.garaget.org/starkfredrik" onclick="window.open(this.href);return false;
starkfredrik
Posts: 68
Joined: Mon Aug 02, 2004 9:22 pm
Location: Vansbro

Post by starkfredrik »

Ingen som vet eller?
Jag kör PV-62 http://www.garaget.org/starkfredrik" onclick="window.open(this.href);return false;
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Den sitter fram på kolven en rund plåt med små gälar på.
AVG
Post Reply