trimma min b18

Moderatorer
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Glöm inte att ballansera däcken!
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

okej.

ska kika på bussningarna imorgon och så.

har nu hittat en förgasare:

En styck weber 36/36 med insug passande b20 o b18
1000:-

kan det vara något till min B18. Han säger att den fungerar bra. Måste jag byta grenrör eller bestycka den på något vis?
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Henke 12136 wrote:
Amazon_V8 wrote:Min -70 med original B20 gjorde 150-160 km/h på rak motorväg och hade fortfarande lite mer att ge men det skakade och levde så mycket så jag släppte av.Dessutom skrek motorn riktigt illa :twisted:
Den gjorde 150-160 även på små skogsvägar, men du var för feg... 8)

Kan väl tillägga en anekdot. Min automat 64:a gick 160 på mätaren på väg till lumpen någon gång ibland. 20 år senare så är den tröööög efter 120.

Black Widow: Amazonen går ganska stadigt i höga farter, typ 120-130 däremot så bullrar det rejält då. Jag tror också att du skulle kolla upp däck, bussningar etc. Verkar lite skumt.
Hehe det har du förmodligen rätt i,men min körskicklighet inbegriper inte WRC färdigheter :wink:
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Var hittar du alla saker du räknar upp :roll:

Grenrör kan du ta från en B20E eller kapa bort insugsdelen från original grenröret.
Köp ett extra på skroten för nån hundring, finns med både ett och två utbås :wink:

När du ändå är på skroten så fråga om du kan få ta lågfart och högfastsmunstyken från några förgasare. det står 125 till 155 på dom, sen är det bara att prova sig fram. Fiat, Opel, mfl har munstycken som passar. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
black_widow
Posts: 225
Joined: Sat Sep 24, 2005 6:23 pm

Post by black_widow »

hittar allt på blocket.

finns hur mycket som helst :P
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Skakar amazonen för mycket?? Min Duett går att köra i 150 utan några större problem. Toppfarten ligger en bit förbi 180sträcket på mätaren. Då däremot skakar det en hel del :). jaja man ska nog inte köra så fort med bilar som är 30-40år gamla och har (något slitet) orginal chassi.
Mvh kim
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Ung och dum som man varit har även jag kört mätaren ut på min första amazon med fel däck bla. Fort gick det men nå 180 lär det ju inte ha gått. Tror inte 180 på mätaren är 180 i verkligheten - 20 kanste?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re:

Post by Goofy »

Hasse63 wrote:Ung och dum som man varit har även jag kört mätaren ut på min första amazon med fel däck bla. Fort gick det men nå 180 lär det ju inte ha gått. Tror inte 180 på mätaren är 180 i verkligheten - 20 kanste?
rätt stor skillnad på 180 och 20 :lol: själv han jag knappt mer än få e fyran när mätaren visade max
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Vad jag menade är att mätaren visar fel vid 180km/h.
Jag tror att 180km/h är 160km/h snarare, alltså 180 - 20 = 160.
Men jag kan ha fel?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Duett Kim
Posts: 65
Joined: Wed Apr 14, 2004 11:32 am
Location: Öland
Contact:

Post by Duett Kim »

Det körde en ford sierra bakom och han hade 190km/h på sin mätare. Det var på flygrakan mellan kalmar och mönsterås. Det var dock inte jag som körde det var min farsa när han körde med bilen nån gång mellan 92-96. Att bilen har potential för den hastigheten betvivlar jag inte då motorn drar bra ända upp till 6500varv. nu är dock bakaxeln trasig men jag har fått tag i en reservdelsbil att ta delar ifrån.
Gå in på min hemsida och kolla in min Duett
http://skoljobb.kalmar.se/kagg/projekt/kr041
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Re:

Post by Goofy »

Hasse63 wrote:Vad jag menade är att mätaren visar fel vid 180km/h.
Jag tror att 180km/h är 160km/h snarare, alltså 180 - 20 = 160.
Men jag kan ha fel?
ahh du menar så :) var jag som var lite väl trött i skallen där, mjo d är ju mycket möjligt, själv toppade jag min till ca 170km/h när jag hadde en lite nyare bil liggandes bakom
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

hur får ni upp bilarna isåna hastigheter? min 142:a maxar 150 sen klipper den.. får väl inte soppa eller nått.. men men, kan kolla hatighetsmärarn istället för den står på drygt 180 då.. den stämmer inte..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Goofy
Posts: 192
Joined: Fri Mar 05, 2004 9:21 pm

Post by Goofy »

ja du rogge, d vetto f-n, själv hadde jag egen grejad topp, D-kam och en solex 40/40 samt en bakaxel med lägre utväxling, dvs varvar mer å går långsammare, MEN är betydligt starkare och är bättre acc, mätaren bottnade (180 lr vad den går till) strax efter jag lagt i 4:an, sen drog den ju hyffsat till 160-170, (mätaren visar altså rätt mycket fel, ca 20km fel redan vid 80)
men strax över 170km/h så verkade inte soppapumpen hänga med, annars hadde den kanske gått lite fortare ändå, så man undrar ju va fort den hadde gått med en bakaxel med \"rätt\" utväxling, vad jag har nu behöver ni inte fråga eftersom jag själv inte vet d, och är inte intresserad av att veta heller

det är heller inte kul att ligga på 4:an i 6500-7000 rpm å pressa heller, låter illa om inte annat
Amazon 69:a kombi mörkblå
Motorer MED sug-turbo suger :)
QV
Posts: 4980
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Var ute och mätte på ett amzingdäck 63,5 cm i diameter.
Om vi räknar med 64 cm gäller följande

Tabell med bakväxelutväxling / hastighet vid 1000 varv/min på 4:an 1:1

4,10 / 29,4
4,56 / 26,5
5,38 / 22,4

för att hålla 170 behövs följande motorvarv

4,10 / 5800
4,56 / 6400
5,38 / 7600

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Hehe hur fort körde jag då när jag varvade ca 5.000 varv med org bakaxel på min 69 snikmodell. Vet inte vad det är för utväxling på den.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Post Reply