Tomgången på en sug turbo?

Moderatorer
Post Reply
DuettTurbo
Posts: 17
Joined: Wed Oct 19, 2005 7:15 pm

Tomgången på en sug turbo?

Post by DuettTurbo »

ja ghadde tänkt bygga en sug turbo, med en enkel su förgasare. men som kom jag på att, finn det någon tomgång när man inte gasar för det blir ju vakum å skit så den suger ju inte? nån som har nått bra svar!? tack på förhand!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Vakuum

Post by J.LUNDIN »

Jodå, det är tomgång både på motor och aggregat. Turbons kompressorhjul utsätts ju för ett partitiellt vakuum då förgasarspjället är stängt vilket gör att turbons tomgångsvarv går upp, den utsätts ju inte för något luftmotstånd. Så du kan vara lugn, aggregatet snurrar rejält då spjället är stängt. Se bara till att förvärma insugsröret mellan förgasare och turbo annars kan du få problem då kylan sätter in. :D
DuettTurbo
Posts: 17
Joined: Wed Oct 19, 2005 7:15 pm

Re: Vakuum

Post by DuettTurbo »

J.LUNDIN wrote:Jodå, det är tomgång både på motor och aggregat. Turbons kompressorhjul utsätts ju för ett partitiellt vakuum då förgasarspjället är stängt vilket gör att turbons tomgångsvarv går upp, den utsätts ju inte för något luftmotstånd. Så du kan vara lugn, aggregatet snurrar rejält då spjället är stängt. Se bara till att förvärma insugsröret mellan förgasare och turbo annars kan du få problem då kylan sätter in. :D
va menar du me för värma?Den lär alldrig komm ut när det e kallt men det kanske e bra å ha endå lr e det bara vid väldigt kallt? står i garage på nätterna!
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Förvärmning

Post by J.LUNDIN »

Vad jag menar är att man skall se till att röret mellan förgasaren och turbon blir uppvärmt under körning annars får man problem med dålig förångning av bränslet in i motorn. Utan förvärmning så blir insugsröret gradvis nedkylt tills det bildas frost på utsidan, detta är väldigt påtagligt då yttertemperaturen närmar sig nollstrecket. Så länge man håller konstant gas så händer inget utan det är först då man släpper gaspedalen och sedan trampar på igen som problemen uppstår. Utan förvärmning kondenseras soppan gradvis ut på insidan av insugsröret för att sedan förångas då spjället stängs och insugsröret utsätts för kraftigt undertryck. Den bränsle-luftblandning som motorn då får kan vara långt värre än då man kör med full choke.
Fenomenet uppträder under höst, vinter och vår, så det är egentligen bara under sommaren man kan köra utan förvärmning.
DuettTurbo
Posts: 17
Joined: Wed Oct 19, 2005 7:15 pm

Re: Förvärmning

Post by DuettTurbo »

J.LUNDIN wrote:Vad jag menar är att man skall se till att röret mellan förgasaren och turbon blir uppvärmt under körning annars får man problem med dålig förångning av bränslet in i motorn. Utan förvärmning så blir insugsröret gradvis nedkylt tills det bildas frost på utsidan, detta är väldigt påtagligt då yttertemperaturen närmar sig nollstrecket. Så länge man håller konstant gas så händer inget utan det är först då man släpper gaspedalen och sedan trampar på igen som problemen uppstår. Utan förvärmning kondenseras soppan gradvis ut på insidan av insugsröret för att sedan förångas då spjället stängs och insugsröret utsätts för kraftigt undertryck. Den bränsle-luftblandning som motorn då får kan vara långt värre än då man kör med full choke.
Fenomenet uppträder under höst, vinter och vår, så det är egentligen bara under sommaren man kan köra utan förvärmning.
Mitt rör mellan turbon å förgasaren kommer typ vara, max en halv decimeter, men det kanske inte spelar nån roll? Hur ska man enklast få det uppvärmt då?
Tack på förhand
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Längden har betydelse...

Post by J.LUNDIN »

Om ditt insugsrör inte blir längre än 5 cm så lär du inte få speciellt mycket problem, det är värre då man använder en DCOE Weber.
Förvärmning av insugsröret sker med motorns kylvatten, enklast är det att fästa ett tvärgående rör i underkant på insugsröret. För att få till en vattenslinga så använder du uttaget i nederkant på blocket, det brukar sitta en avtappningskran där, det andra uttaget tar du ut i den täckbricka som sitter i framkant på blocket. Dessa uttag kan du förövrigt också använda då du vattenkyler lagerhuset på turbon.

Då det gäller ID på insugsröret så får den inte vara större än vad förgasarens genomlopps diameter är, har röret större ID bromsas \"luften\" upp och gassvaret blir sämre..... 8)
Lindqvist Racing
Posts: 132
Joined: Wed Mar 03, 2004 7:37 pm

Post by Lindqvist Racing »

Lundin, hur hade du tänkt dig att få cirkulation på vattnet ? Båda anslutningarna på blocket...??? Jag tror inte att ev. tryck- eller tempskillnad ger nån vidare cirkulation.
Ta vatten på lämpligt ställe på motorn (varmast i toppen) . Led returen tillbaka till vattenpumpen, antingen via röret från defrostern eller till nedre kylarslangen.
J.LUNDIN
Posts: 906
Joined: Sat Feb 21, 2004 11:26 am

Uttag

Post by J.LUNDIN »

Skrev jag blocket... :oops: Jag menade givetvis toppen och den täckbricka som sitter fastskruvad där. Dom två uttagen fungerade utmärkt då jag provade. Sedan kan man ju också dra en lop mellan bakkant på toppen och det rör som går in i sidan på pumpen.

När det gäller turboaggregat med vattenkylt lagerhus så har jag sett många hemsnickrade system där byggaren inte brytt sig om att ansluta vattnet och det verkar ju fungera det också även om det inte är att rekommendera.
Post Reply