Specialverktyget för att plocka ur ratten
Specialverktyget för att plocka ur ratten
Tjena
Undrar om nån har bilder eller kan beskriva ingående hur man tillverkar sig ett verktyg för att kunna plocka ur originalratten???
Tack på förhand
Undrar om nån har bilder eller kan beskriva ingående hur man tillverkar sig ett verktyg för att kunna plocka ur originalratten???
Tack på förhand
Ta ett plattjärn ca 25x10 mm borra 3 hål, ett som är så stort att tutkabeln med tillhörande bakelitbit inte kommer i kläm (men inte så stort att rattstången går igenom) och ett på var sida om det första så att det går att gänga i skruvar i de båda avdragshålen (det är en tumgänga 1/4\"?) välj skruvlängder så att de kan gängas i ca 10 mm för hand, brickor kan användas som schims.
Dra växelvis på skruvarna så lossar ratten, smörj gärna skruvgängorna först och kontrollera att det finns gängor i ratten som är tillräckligt djupa så att inte skruvarna bottnar.
Dra växelvis på skruvarna så lossar ratten, smörj gärna skruvgängorna först och kontrollera att det finns gängor i ratten som är tillräckligt djupa så att inte skruvarna bottnar.
Backelitbiten menar du den som sitter bakom aluminiumtutringen??25x10 mm = 2,5x1 cm tycker jag låter väldigt lite,är det inte större avstånd mellan hålen??Vad är schims för nått och ska dom sitta emellan plattjärnet och navet på skruvarna??Kan man säga att dom är som distanser och varför får inte skruvarna bottna??Dra växelvis på skruvarna,du menar skruva i dom neråt växelvis eller??
Dumma frågor kanske men jag förstod inte riktgit =(
Tack på förhand
Dumma frågor kanske men jag förstod inte riktgit =(
Tack på förhand
Ta bort rattnavet så att du ser bultarna. Sedan skaffar du ett plattjärn med lagom längd och hyffsad bredd som täcker rattaxeln.
Tricket är ju att lägga plattjärnet plant framför rattaxeln, gänga i två bultar genom hål i järnet ned i gängorna i ratten. Du kan behöva en distans mellan järnet och rattaxeln. Sedan skruvar du åt skruvarna så att ratten \"dras\" utåt av kraften. Bottna skruvarna ska du inte göra, och skruva åt dem stegvis så att du inte får \"byrolådseffekten\" på ratten. Den skall ju komma rakt utåt... skruvar du åt en skruv mer än den andra drar du ju ratten snett utåt. Det ger sig nog när du testat lite.
Tricket är ju att lägga plattjärnet plant framför rattaxeln, gänga i två bultar genom hål i järnet ned i gängorna i ratten. Du kan behöva en distans mellan järnet och rattaxeln. Sedan skruvar du åt skruvarna så att ratten \"dras\" utåt av kraften. Bottna skruvarna ska du inte göra, och skruva åt dem stegvis så att du inte får \"byrolådseffekten\" på ratten. Den skall ju komma rakt utåt... skruvar du åt en skruv mer än den andra drar du ju ratten snett utåt. Det ger sig nog när du testat lite.
-
- Posts: 503
- Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
- Location: Hörby
- Contact:
TIPS !!!
Jag vet att det är svårt det där.
Jag brukar själv ta en hammare och knacka lite nätt vid sidan på backeliten, samtidigt som man ruckar ratten fram och tillbaka med den nadra handen.
I 9 av 10 fall lossnar den till slut.
För att hjälpa till på traven så spraya navet med 556 först., då jobbar sig oljan in efterhand.
MVH Jörgen
Jag brukar själv ta en hammare och knacka lite nätt vid sidan på backeliten, samtidigt som man ruckar ratten fram och tillbaka med den nadra handen.
I 9 av 10 fall lossnar den till slut.
För att hjälpa till på traven så spraya navet med 556 först., då jobbar sig oljan in efterhand.
MVH Jörgen
horgalaten har helt rätt där.
Lägg på 5-56 det första du gör!
Men jag skulle rekommendera att du gängar på muttern så att utsidan ligger i linje med rattaxeln. Lägg någonting emellan (kloss?) och knacka hårt mot rattaxeln/muttern med grov hammare (ej gummi/plast/trä utan stålhammare).
Detta brukar göra att spänningarna mellan rattens splines och stången släpper något. Applicerar du det hemmagjorda verktyget så har du ratten loss en halv minut senare!
Nemas problemas mao!
Lägg på 5-56 det första du gör!
Men jag skulle rekommendera att du gängar på muttern så att utsidan ligger i linje med rattaxeln. Lägg någonting emellan (kloss?) och knacka hårt mot rattaxeln/muttern med grov hammare (ej gummi/plast/trä utan stålhammare).
Detta brukar göra att spänningarna mellan rattens splines och stången släpper något. Applicerar du det hemmagjorda verktyget så har du ratten loss en halv minut senare!
Nemas problemas mao!