Amazon 19\" Nu med 20\" sida 5
-
- Posts: 446
- Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
- Location: Umeå
- Contact:
-
- Posts: 88
- Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
- Location: Ottersøy, Norge
Nu är vintern kommen. Och aman fick sin vintervila till slut. Körde in den idag. Från att ha varit översnöad med ca 10-15cm snö.
Den får tina och laddar batteriet under natten och imorgon så åker den till sitt vintergarage.
Kommer mäst troligt att hända ganska mycke med denna bil i vinter.
Lutar åt att slipa den plåtren och lägga en ettårs lack på den. Och sen lacka den röd och fin typ till sommarn eller något sådant. gör allt jobb själv med lite hjälp av en go vän. Ser faktiskt fram emot att börja slipa på den:) Blir nog en hellack i delar. Lägger väll upp bilder allt eftersom.
Den får tina och laddar batteriet under natten och imorgon så åker den till sitt vintergarage.
Kommer mäst troligt att hända ganska mycke med denna bil i vinter.
Lutar åt att slipa den plåtren och lägga en ettårs lack på den. Och sen lacka den röd och fin typ till sommarn eller något sådant. gör allt jobb själv med lite hjälp av en go vän. Ser faktiskt fram emot att börja slipa på den:) Blir nog en hellack i delar. Lägger väll upp bilder allt eftersom.
Kyten Luleå
RPM Buffing
Re:
Det är nog inga dräneringsrännor utan bara plåtskarven mellan bakskärm och "mellanstycket" ovanför bagageluckan.Kyten wrote:... tex spacklat igen dreneringsrännorna på plåten mellan bakluckan och bakrutan. Och så vill man ha det perfekt.
Samma sak vid bakljusen, trösklarna osv. Självklart vill man ha dem synliga. Svårt att avgöra på dina bilder om den var omlackerad eller ej.
Kommer ni lacka i lackbox på en billackering eller skall ni rodda något själva? Våtslip/polering när lacken har satt sig eller?
Ett tips kan ju vara att bygga en \"kåpa\" ovanför bilen av träreglar och skivor eller byggplast och dra ett lite bredare ventilationsrör från centrum av kåpan ut ur lokalen via en evakueringsfläkt.
Blötlägger ni golvet och kör fläkten på fullt ös så bör du inte få något problem med färgdimma.
Samt att ni målar när lokalen är ordentligt varm. Kanske med möjlighet att stänga till försiktigt runt bilen och köra några värmeelement på över natten (ej fläktar!!) så att temperaturen åtminstone når ~40°C, helst mer.
Om färgen kan härda i rätt temperatur minskar du risken för sega rinningar och får en bra yta på lacken som går att slipa/polera. Härdar den i fel temp så blir det inget bra alls.
Hade jag haft en stor lokal att hålla till i hade jag eventuellt testat detta själv och sparat åtskilliga tusenlappar hos lackfirman.
Blötlägger ni golvet och kör fläkten på fullt ös så bör du inte få något problem med färgdimma.
Samt att ni målar när lokalen är ordentligt varm. Kanske med möjlighet att stänga till försiktigt runt bilen och köra några värmeelement på över natten (ej fläktar!!) så att temperaturen åtminstone når ~40°C, helst mer.
Om färgen kan härda i rätt temperatur minskar du risken för sega rinningar och får en bra yta på lacken som går att slipa/polera. Härdar den i fel temp så blir det inget bra alls.
Hade jag haft en stor lokal att hålla till i hade jag eventuellt testat detta själv och sparat åtskilliga tusenlappar hos lackfirman.
Tackar för tipsen. Men Jag och mina kopisar har lackat några utställningsbilar i denna lokal och bara blötlagt på golv och i luften. Med hjälp av det så har vi då lyckats med att få jäkligt fina resultat fast det är så kallade garagelackat. Man har då lärt sig att det finns ingen perfekt lack som inte är efter bearbetad med slip och polering. Nästintill omöjligt att få 100% dammfritt i en lackbox. Fast det kanske är bättre förutsättningar i en box. Så det är bara att se till att få på mycke färg så man kan slipa och polera den plan sen. Hade tänkt lacka den i delar också. Så man får ta några delar i taget.
En amazon kan man ju inte ta ner i så många delar. Jag menar lackdelar inte hela bilen. Huv, framskärmar, front, dörrar, bagagelucka, instrumentpanel och invändiga dörrpaneler. Och den paneler som sitter på B-stolpen. Och självklart karossen. Har jag missat något?
Jag lackade min 945/V90 efter ombyggnationen och den lackade jag i 60 delar.
Man börjar väll med motorrum och bagage för att sen maskera bort dem och lacka karossen.
Sen tar man väll de lösa delarna bit för bit.
En amazon kan man ju inte ta ner i så många delar. Jag menar lackdelar inte hela bilen. Huv, framskärmar, front, dörrar, bagagelucka, instrumentpanel och invändiga dörrpaneler. Och den paneler som sitter på B-stolpen. Och självklart karossen. Har jag missat något?
Jag lackade min 945/V90 efter ombyggnationen och den lackade jag i 60 delar.
Man börjar väll med motorrum och bagage för att sen maskera bort dem och lacka karossen.
Sen tar man väll de lösa delarna bit för bit.
Kyten Luleå
RPM Buffing