Amazon 19\" Nu med 20\" sida 5

Visa din modifierade Amazon. Moderatorer
tefjer
Posts: 75
Joined: Mon Nov 15, 2004 2:20 am
Location: norge

Post by tefjer »

Kult med flere bilder av din Amazon Kyten.Syns den ble enda råere med de nye felgene.Mere brutal på en måte.Men de gamle Radius felgen var ikke dårligere.Men litt \"snillere\" i looken.
amazon 66
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Spilloljan
Jasså var det du som körde den GULA 240?
Inga crousingbilder??
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Här kommer några av mina egna bilder tagna i Umeå förra helgen.
Image
Image
Image
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jo de var jag! Tyvärr så missade jag utställningen och i all hast glömde jag Digikameran hemma :(
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
THolandsli
Posts: 88
Joined: Sun Feb 01, 2004 5:18 pm
Location: Ottersøy, Norge

Post by THolandsli »

21\" tums neste år eller? ;-)
-91\" Volvo 960 3,0
-67\" Volvo Amazon (restaurering/turbokonvertering)
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

hehe. Det hade då gått med 21\" det kan jag säga. Den som lever får se:)
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
122S
Posts: 24
Joined: Sat Aug 14, 2004 6:30 pm

Post by 122S »

Har köpt spacers som är 25 mm tjocka och undrar nu hur man räknar ut vilket ET som fälgarna ska ha för att det inte ska sticka ut utanför skärmkanterna . . . HJÄLP !
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

et behöver du inte räkna ut. för de står på fälgens baksida. Om jag förstår dig rätt.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Nu är vintern kommen. Och aman fick sin vintervila till slut. Körde in den idag. Från att ha varit översnöad med ca 10-15cm snö.
Den får tina och laddar batteriet under natten och imorgon så åker den till sitt vintergarage.
Kommer mäst troligt att hända ganska mycke med denna bil i vinter.
Lutar åt att slipa den plåtren och lägga en ettårs lack på den. Och sen lacka den röd och fin typ till sommarn eller något sådant. gör allt jobb själv med lite hjälp av en go vän. Ser faktiskt fram emot att börja slipa på den:) Blir nog en hellack i delar. Lägger väll upp bilder allt eftersom.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Inte behöver väl den där en ny lack heller?

Så som du har polerat.

Eller är det därför behovet av en ny lack har uppstått? ;)
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Nja det tror jag inte:) Men bilen har fått sig någon buckla och så är den omlackad någon gång på -70. Och de som har spackalt och lackat den då har tex spacklat igen dreneringsrännorna på plåten mellan bakluckan och bakrutan. Och så vill man ha det perfekt.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

Kyten wrote:... tex spacklat igen dreneringsrännorna på plåten mellan bakluckan och bakrutan. Och så vill man ha det perfekt.
Det är nog inga dräneringsrännor utan bara plåtskarven mellan bakskärm och "mellanstycket" ovanför bagageluckan.

Samma sak vid bakljusen, trösklarna osv. Självklart vill man ha dem synliga. Svårt att avgöra på dina bilder om den var omlackerad eller ej.

Kommer ni lacka i lackbox på en billackering eller skall ni rodda något själva? Våtslip/polering när lacken har satt sig eller?
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Det blir att spruta själv i en stor lokal som blötläggs först hela golvet och i luften just före så allt damm lägger sig. Och se till att får på mycke färg så det går att slipa det plant sen.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ett tips kan ju vara att bygga en \"kåpa\" ovanför bilen av träreglar och skivor eller byggplast och dra ett lite bredare ventilationsrör från centrum av kåpan ut ur lokalen via en evakueringsfläkt.

Blötlägger ni golvet och kör fläkten på fullt ös så bör du inte få något problem med färgdimma.

Samt att ni målar när lokalen är ordentligt varm. Kanske med möjlighet att stänga till försiktigt runt bilen och köra några värmeelement på över natten (ej fläktar!!) så att temperaturen åtminstone når ~40°C, helst mer.

Om färgen kan härda i rätt temperatur minskar du risken för sega rinningar och får en bra yta på lacken som går att slipa/polera. Härdar den i fel temp så blir det inget bra alls.

Hade jag haft en stor lokal att hålla till i hade jag eventuellt testat detta själv och sparat åtskilliga tusenlappar hos lackfirman.
Kyten
Posts: 87
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:47 am
Location: Luleå
Contact:

Post by Kyten »

Tackar för tipsen. Men Jag och mina kopisar har lackat några utställningsbilar i denna lokal och bara blötlagt på golv och i luften. Med hjälp av det så har vi då lyckats med att få jäkligt fina resultat fast det är så kallade garagelackat. Man har då lärt sig att det finns ingen perfekt lack som inte är efter bearbetad med slip och polering. Nästintill omöjligt att få 100% dammfritt i en lackbox. Fast det kanske är bättre förutsättningar i en box. Så det är bara att se till att få på mycke färg så man kan slipa och polera den plan sen. Hade tänkt lacka den i delar också. Så man får ta några delar i taget.
En amazon kan man ju inte ta ner i så många delar. Jag menar lackdelar inte hela bilen. Huv, framskärmar, front, dörrar, bagagelucka, instrumentpanel och invändiga dörrpaneler. Och den paneler som sitter på B-stolpen. Och självklart karossen. Har jag missat något?
Jag lackade min 945/V90 efter ombyggnationen och den lackade jag i 60 delar.
Man börjar väll med motorrum och bagage för att sen maskera bort dem och lacka karossen.
Sen tar man väll de lösa delarna bit för bit.
Image

Kyten Luleå
RPM Buffing
Post Reply