Bilder på bygget!

Moderatorer
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Bilder på bygget!

Post by www.straffe.nu »

http://w1.704.comhem.se/~u70412699/

Lägg komentarer om ni har lust.......

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
1800skold
Posts: 11
Joined: Sat Apr 03, 2004 8:58 pm

Post by 1800skold »

Duktigt fet motor du har fått till, klart coolaste amazon jag sett. Man blir riktigt sugen på att köpa sig en egen amazon. Helt rätt färg förövrigt.

/Mattias
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re:

Post by www.straffe.nu »

1800skold wrote:Duktigt fet motor du har fått till, klart coolaste amazon jag sett. Man blir riktigt sugen på att köpa sig en egen amazon. Helt rätt färg förövrigt.

/Mattias
Jo vi är ju lite svaga både du å jag för mörkgrön 94.

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
grøn94
Posts: 20
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:45 pm
Location: Surnadal, Norge

Post by grøn94 »

Vakkert!

Har mørkegrønn amazon jeg og :D

Men hvor har du tenkt å ha dynamo? (dere sier vel generator?)

400hk? 8)
'68 Volvo Amazon B230
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Rätt skarp krök på avgasröret,direkt efter toppen. Inte för att jag vill gnälla/klaga/vara besserwisser, men borde det inte vara bättre ur gashastighetssynpunkt att ha ett mera spegelväntS-format grenrör? Jag vet att du byggt som du gjort av utrymmes- o andra skäl, men ändå..
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

synes krøken rett etter toppen burde hatt en større s-sving......men,fint bygd endå......trur det blir å funke rett så bra :!:
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re:

Post by www.straffe.nu »

Andreas Madsen wrote:Rätt skarp krök på avgasröret,direkt efter toppen. Inte för att jag vill gnälla/klaga/vara besserwisser, men borde det inte vara bättre ur gashastighetssynpunkt att ha ett mera spegelväntS-format grenrör? Jag vet att du byggt som du gjort av utrymmes- o andra skäl, men ändå..
Nja jag har hört med killen som byggt min topp å det ska nog inte ställa till det så farligt!

Om du kollar på dom tidigare bilderna så ser du att jag har ilägg i toppen
jag vet inte om det har med det att göra men i vanliga fall som jag förstår det så är det inte så bra att ha en skarp böj direkt, Det är nog inte optimalt nu heller men inte lika viktigt tror jag!

MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

Post by Bjälevik »

ser väldigt fitn ut det där,gillar din fastsättning av spridarna =) ladda mycket????
det som slog mig va volymen på plenum..???1,5 x motor volymen minst har jag för mig,gärna dubbla mot motorvolymen?

//Bjäle
Image
bjørn bakke
Posts: 401
Joined: Sat Mar 13, 2004 8:07 pm
Location: tromsø ,norge

Post by bjørn bakke »

trodde regeln var 2,5x motorvolumen,men kansje det er gamle tænkemåter..... :wink:
Bassworm
Posts: 25
Joined: Sun Feb 15, 2004 3:51 pm

strippen

Post by Bassworm »

Ska du köra strippen? Emmaboda kanske? eller du har mycket kvar innan den går att köra med?

Mvh//Ola
Bjälevik
Posts: 55
Joined: Wed Feb 18, 2004 10:26 pm
Location: Kungsör/Västmanland
Contact:

Post by Bjälevik »

kanske e 2,5?ska iaf va det dubbla har jag för mig :)
Image
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re:

Post by www.straffe.nu »

Bjälevik wrote:ser väldigt fitn ut det där,gillar din fastsättning av spridarna =) ladda mycket????
det som slog mig va volymen på plenum..???1,5 x motor volymen minst har jag för mig,gärna dubbla mot motorvolymen?

//Bjäle
Tackar! Jo dom vart rätt så fina, Det är en kompis som gjort dom på sitt jobb.

Hur mycket jag ska ladda vet jag inte?
så här ser det ut på flödespappret! sedan får man se i värkligheten!

Vid ett bar och 7200 rpm : 460 hk
vid två bar och 7200 rpm : 690 hk
Sedan klarar turbon 4bar men turbon i sig har en gräns vid Ca:650 hk


Plenum:

På sugmotor så stämmer det att man ska nog ta till en del på plenumet men som jag fått lära mig så är det inte lika viktigt på turbomaskiner!

Så länge du har ett plenum och spjällhus som kan leverera den luften
motorn vill ha så är det nog!

Man ska väl dock försöka att ha fritt runt tratten!
Säg att tratten är ett 50 rör så ska man försöka att hålla fritt runt/under trattens halva mått i detta fall då 2,5 cm så ska det räcka!

Då jag har det lite "trångt" så har vi kommet fram till att det var viktigare att bibehålla trattens längd för att motvärka refläxvågen.

kolla på detta plenum: BMW Andreas. detta plenum hanterar över 1000nm
http://w1.226.telia.com/~u22610068/Mass ... %20012.jpg

MVH PELLE//
Last edited by www.straffe.nu on Mon Apr 12, 2004 12:35 am, edited 2 times in total.
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: strippen

Post by www.straffe.nu »

Bassworm wrote:Ska du köra strippen? Emmaboda kanske? eller du har mycket kvar innan den går att köra med?

Mvh//Ola
Jo tanken är väl att jag ska köra lite stripp med bilen!

Men jag ska nog inte köra så mycket då det sliter så jävla dant på drivlinan, men jag ska prova lite.

Därimot så har jag tänkt att varva stripp, bana, å lite drifting, Man måste ju visa att man inte måste ha en plastjaps för att åka brätt :lol:

Men först så siktar jag på att få igång bilen, Sedan så tar det nog ett tag att få allt att lira så i sommar "om" jag får ut bilen så blir det nog mest en provsommar.
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
www.straffe.nu
Posts: 103
Joined: Wed Feb 11, 2004 12:18 pm
Location: Linköping
Contact:

Re:

Post by www.straffe.nu »

grøn94 wrote:Vakkert!

Har mørkegrønn amazon jeg og :D

Men hvor har du tenkt å ha dynamo? (dere sier vel generator?)

400hk? 8)
Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt vad du menar??

Sorry! MVH PELLE//
http://www.straffe.nu
Nu är det färdigsuget......
Förut B20 med 230 bromsade Hk........
Nu B230 FT Med Turbo......
Turbo T61 Från Turbonetics
BMW M3 Låda
Volvo 1031 Axel, Diff, 4:88 utväxling
V70 R Bromsar
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Post by Tudor »

:idea: grøn94 undrar nog var du ska generatorn...
Post Reply