Dragkrok på Amazon

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Är det inte 2 olika drag det är frågan om volvos \"egna\" och VBG?
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

D59471.
Trodde det var BHO varianten du hade. Den fäster bara med hål på båda sidor om tanken.

Kom ihåg att undersöka så du inte behöver göra förstärkningen i reservhjulsbaljan också. Tror du slipper den men kolla mot ditt chassinummer. Kika på dessa kopior.

Image

Image
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Jag vet inte om det varit uppe förut men jag undrar varför det står att dragen får max dra 1000kilo, men 1190 med B-behörighet. Varför har det blivit en sådan vurpa? Jag vet ju att en amazon MAX får dra 1000 kilo med det är ju lite vilse ledande. En kompis har liknande fenomen på sin 140.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Bara för att bilar generellt sett får dra ett släp med en totalvikt på max bilens tjänstevikt men amazon bedömdes inte klara hela den belastningen.
Max tillåten släpvagnsvikt till amazon är mindre än bilens tjänstevikt.
1190 i ditt fall är samma som bilens tjänstevikt som anges i fältet för \"Max släpvagnsvikt B-behörighet \".
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Släpvagnsvikter om det kan vara till någon hjälp...
För min nyinköpta 2-dr -64 med drag sedan länge, anger Vägverket : Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1140 kg.
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Det står nog också något om högsta tillåtna släpvagnsvikt 1000kg.
Drar du ett släp med totalvikt 1010kg kan det bli böter.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Overdriver
Posts: 110
Joined: Tue May 24, 2005 7:49 pm
Location: Halmstad
Contact:

Re:

Post by Overdriver »

D59471 wrote:Jag inhandlade en ny typskylt till min original-dragkrok idag på Amazonklubbens sommarträff. Nu har jag altså alla monteringsdetaljer och typskylt.

Men nu kom ju ångesten över att borra 8(!!) hål i det aldrig rostlagade fina bagagegolvet. :shock:

Jätteångest! :D
Är typskyltarna lätta att få tag på???
gav bort ett drag till en kompis men trodde inte man behövde mer än draget..... :roll:
Orginal är för Gubbjävlar!

Plymouth Duster 1973
Volvo Amazon 1970 SÅLD
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Lars Bd wrote:Det står nog också något om högsta tillåtna släpvagnsvikt 1000kg.
Drar du ett släp med totalvikt 1010kg kan det bli böter.

Nja, där har du fel, det är Bruttovikten som inte får vara mer än vad max släpvagnsvikten är för bilen.
Det som står för B-behörighet däremot är max totalvikt på släpet, har man en totalvikt som överstiger den vikt som står där måste man ha E.

Så med andra ord får en Amazon dra ett släp med max bruttovikt 1000kg.

Har man E så kan du dra ett släp med totalvikt på 1500kg lika gärna, så länge bruttovikten inte överstiger 1000kg.

Min duett har jag fina papper på, står inget om maxlast för själva bilen, ingen totalvikt, bara tjänstevikt, och det står ingen max släpvagnsvikt 8)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Amarace wrote:
Lars Bd wrote:Det står nog också något om högsta tillåtna släpvagnsvikt 1000kg.
Drar du ett släp med totalvikt 1010kg kan det bli böter.

Nja, där har du fel, det är Bruttovikten som inte får vara mer än vad max släpvagnsvikten är för bilen.
Det som står för B-behörighet däremot är max totalvikt på släpet, har man en totalvikt som överstiger den vikt som står där måste man ha E.

Så med andra ord får en Amazon dra ett släp med max bruttovikt 1000kg.

Har man E så kan du dra ett släp med totalvikt på 1500kg lika gärna, så länge bruttovikten inte överstiger 1000kg.

Min duett har jag fina papper på, står inget om maxlast för själva bilen, ingen totalvikt, bara tjänstevikt, och det står ingen max släpvagnsvikt 8)
Helt riktigt är det bruttovikten. På lastbilar över 3,5ton är det dock totalvikten man ska gå efter.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Brutttovikt totalvikt och tjänstevikt.
Samanfattningsvis får under inga omständigheter den verkliga vikten på släp + last överstiga 1000kg.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Re:

Post by Spilloljan »

Lars Bd wrote: Samanfattningsvis får under inga omständigheter den verkliga vikten på släp + last överstiga 1000kg.
Ja bruttovikten.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Magistern
Posts: 8
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:13 pm

Post by Magistern »

En sak man ska tänka på ang montering av drag är att man måste ta bort all underredsmassa mellan kaross och drag innan man monterar draget.. annars kan det börja glappa..

När jag skulle montera mitt drag så köpte jag ett drag och jäklades många timmar innan jag kom på att det hade varit med om en krock så det va helt skevt.. :( köpte ett till som skulle va till en amazon men passade inte alls.. va till nåt annat bilmärke :( :(
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

För att ställa till det ytterligare. På mitt nya regbevis med EU-flagga och allt står det så här:
Tjänstevikt: 1160
Skattevikt: 1140
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort, kg : 1140.

Det kan rimligtvis inte betyda annat än att släpet får väga 1140 kg även om det förmodligen blir så att en kärra som normalt lastar 750 kg har 1000 kg som totalvikt (bruttovikt), och inte får väga mer än 1000 kg under några omständigheter.
Skulle någon ha en kärra, husvagn e dyl som har en totalvikt angiven till 1140 så är det ok, även om det inte är särskilt troligt att sådana finns.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

Sture Swedberg wrote:För att ställa till det ytterligare. På mitt nya regbevis med EU-flagga och allt står det så här:
Tjänstevikt: 1160
Skattevikt: 1140
Högsta totalvikt på släpet för B-körkort, kg : 1140.

Det kan rimligtvis inte betyda annat än att släpet får väga 1140 kg även om det förmodligen blir så att en kärra som normalt lastar 750 kg har 1000 kg som totalvikt (bruttovikt), och inte får väga mer än 1000 kg under några omständigheter.
Skulle någon ha en kärra, husvagn e dyl som har en totalvikt angiven till 1140 så är det ok, även om det inte är särskilt troligt att sådana finns.
Det innebär precis som det står att släpets totalvikt med B-kort får va max 1140kg, 1141kg så krävs BE, MEN, bilen får ändå inte dra ett släp som har Bruttovikt över 1000kg (bruttovikten är den vikt som släpet + last har just för tillfället).
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
Magistern
Posts: 8
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:13 pm

Post by Magistern »

Man kan ha släp med vilken totalvikt som helst så det kan mycket väl finnas släp med totalvikt på 1140kg..

Man kan också reg. besiktiga om ett släp så det passar dragbilen.

t,ex: Bilens tjänstevikt = 1140kg, Max släpvagnsvikt = 1000kg, Släpets tjänstevikt = 300kg, Släpets totalvikt = 1200kg.

För att få dra släpet med B-kort kan man reg besiktiga släpet till en totalvikt på 1140kg då har man en laglig kombination och man får lasta 700kg på släpet.
Post Reply