Orginal eller Ombyggt?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer

Orginalare eller Custom-diggare?

100% Orginal
7
11%
Kan ta avsteg, men så nära som möjligt orginal
22
35%
Byter gärna ut uråldrig teknik mot moderna motsvarigheter
23
37%
Custom-byggare, ju värre desto bättre
11
17%
 
Total votes: 63

C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

C Upp menade inte dig. Du har motorn kvar mm och dessutom så har du en vinlkelslip
Hehe, Motorn: http://xpress.mine.nu/volvov2/public/vi ... asp?id=371
Fast jag har orginalet i än så länge. Och ja, vinkelslip har jag, både tryckluft och el, även en tryckluftsplåtsåg och tillgång till svets.
Men, jag är ju förstagångsbyggare och stämmer in ganska bra på din beskrivning, jag hoppas bara jag kan hålla ångan uppe trots alla utgifter. Men det är inga problem så mkt som jag gillar att hålla på med det här. Finns ju inget bättre kvällsnöje :D 8)

Och jag tog upp det själv, så jag såg det inte som ett påhopp på mig ifall nån tror det.
Amazon fick jag välja mellan en amazon som är påkostad över 100.000k med en herrejössös motor mm och en helt orginal tidsmaskin från 57 så tvekar jag inte en sek.
Växlar då häldre ner för att ta sig upp för en backe.
Och här håller jag med totalt. Skulle aldrig köpa en ombyggd bil, och aldrig sätta kapen i en fräsh \"tidsmaskin\". Så mkt respekt har jag i alla fall.

tillägg: Kul att se rösterna också. Trodde helt klart det skulle vara fler Orginalare härikring, trodde också på fler Custom-människor, då Amazonen faktiskt är Volvos bästa Custom-objekt. De flesta lägger sig i samma fack som mig, alt.3. Vilket är Bruksbilsalternativet för de mindre kräsna (åtminstånde enligt mig) :?
Men det är få saker som klår åsynen av en Orginalbil, helst orenoverad, men fräsh.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Tvekar inte en sekund på dig, fast du har lite väl många kapmaskiner,hm.

22 röster så här långt säger inte mycket.
Den senarte tiden tycker jag att det har kommit in folk här som är 3 och 4:or, vilket kan ha sin förklaring till siffrorna så här långt.
Inget illa om det snarare tvärt om det är mer aktivitet nu på forumet.
Orginalarna har ju inte så myket att fråga om så de är i garaget och putsar istället för att sitta framför datorn och diskutera sänkningar mm.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Jo, jag har många kapmaskiner, och några kvadratmeter rost som ska kapas, så alla har sin charm när det gäller att komma åt. Elvinkelslipen är stark, snabb och klart skönast, men den är stor och klumpig. Tryckluftvinkelslipen kommer åt på fler ställen, men är långsammare och svårmanövrerad ibland för den är så liten. Sågen Äter Sågblad och är inte så ekonomisk, men den kommer åt på de överjävligaste ställena, så den är också bra att ha.

Jag ser fram emot att börja sätta tillbaka nånting istället för att bara plocka och kapa bort.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Hasse63 wrote:Tvekar inte en sekund på dig, fast du har lite väl många kapmaskiner,hm.
Tänkte mera på att du inte hade planer på att orginalrenovera.
Elsågen tar ju lätt takstolparna med rätt rågblad. :)

bara du kommer ihåg eller har nedskrivet hur det såg ut och har mått nedtecknat så kan du lugnt kapa vidare. :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
C Upp
Posts: 192
Joined: Sat Jan 31, 2004 6:30 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by C Upp »

Takstolparna!? Nej, nej, för guds skull, ingen taksänkning här inte (även om det vore bäst för aerodynamiken). Jag siktar på orginalutseende utvändigt... Allt annat vore förkastligt.

Kanske inte var så du menade, men jag kan inte tänka mig så många andra anledningar att kapa takstolparna, då taket faktiskt verkar vara (det enda) i fint skick :D

Men nu ska vi inte chatta upp den här tråden, min bil är en 140 och inte en Amazon, så jag ska inte ta upp mer spaltmeter här :)

Rösta på!
121
Posts: 157
Joined: Sun Feb 29, 2004 7:25 pm

Re:

Post by 121 »

Amazon wrote:100% original skall det vara. Annars kan det kvitta. Svetsade bilar gillar jag heller inte.
Visst är det väl bra om man slipper svetsa. Men om man tex har en Amazon som man har ärvt av sin farfar och den råkar ha lite rost i framskärms-infästningarna och i en sandplåt bak så tycker inte jag bilen är värdelös för det. Man får göra det bästa möjliga av situationen, dvs leta upp en riktigt duktig bilplåtslagare som byter ut den sjuka plåten.
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Ja. Det är ju alltid en tolkningsfråga.

Själv så röstade jag på 100% Original, men själv kör jag ju omkring i en rostlagad 66:a Favorit. Jag är jättenöjd med bilen eftersom den nyligen gick igenom besiktningen med blankt papper förrutom just en upprostad balk som nu lagats.

Det där med 100% original, kan ju aldrig någonsin vara så ändå. Nånting måste ju vara bytt på den. Däck till exempel. Om man kört med originaldäck sen bilen rullade ut från fabrik så är dem nog rätt nerslitna nu.

Förhopppningsvis så byter man olja i den också och kanske en packning här och var.....och vipps så är den inte original längre.

Men som sagt, det är ju alltid en tolkningsfråga.

Jag tycker att om man bytar ut gamla utslitna delar till nya eller reproducerade delar, oavsett om delarna kommer från Volvo, VP eller nån annan så är ju bilen fortfarande i Originalutförande även om delarna som sitter på är utbytta.

Jag tänker på den första bilen jag köpte uppe i Uppsala. Det var en 60:a 4-dörrars och ägaren hade haft bilen ståendes men \"Alla originaldelarna fanns\" hette det. Sen att dem låg i skuffen helt sönderröstade det var det inget snack om.

110 mil åt skogen..... :evil:

Oavsett vilket, så tycker jag att få äran att äga en bil som verkligen är 100% original hade ju varit skoj, men dem står nu på Volvomuseet i Göteborg och flinar :D åt en.

Glada sommarhälsningar från Jörgen och länge leve Volvo Amazon
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
ThrashPerre
Posts: 111
Joined: Tue Feb 03, 2004 12:20 am
Location: Fjollträsk

Post by ThrashPerre »

Alternativ 2 och 3 gällde för mig.
Jag måste dock säga att jag gillar samtliga alternativ!
Customs är fräna som fasen och är (oftast) roliga att bygga.
Originalare har sin charm,mysigt som bara den!
Dock så gör det inte så mycket,om det är moderna pryttlar under ytan.
Blood,guts and Rock N´ Roll
MoNster
Posts: 312
Joined: Tue Jun 28, 2005 8:16 pm
Location: Luleå, Sundom

Re:

Post by MoNster »

Hasse63 wrote: Orginalarna har ju inte så myket att fråga om så de är i garaget och putsar istället för att sitta framför datorn och diskutera sänkningar mm.
eller så sitter dom andra både framför datorn och är ute och jobbar igaraget för dom inte har jobb eller dyl. dra nu inte alla över en kam...
"Nothing bolt-on, everything custom"
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Post by Fåglefelt »

Huvudsaken när jag bygger bilar är att jag ska trivas. Version 1.0 av min amazon blev därför Slotmags och trimmad motor. 240GLT instrument, och helsvart i kupén.
Version 2.0 kommer bli rover v8 och hemmabyggd panel i alumium. Men ska försöka få tillbaka \"linjerna\" på brädan.
Version 3.0 slår jag vad om kommer bli originalbräda men kanske med en b5234 eller vad de heter till 850 (140hk).

Så lite avsteg. Obs. Karossen är original, fast det fattas 8 varv fjädrar, och då är det inte sänkt fram ännu. (ska skaffa riktiga sänk-grejor)
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

121 wrote:
Amazon wrote:100% original skall det vara. Annars kan det kvitta. Svetsade bilar gillar jag heller inte.
Visst är det väl bra om man slipper svetsa. Men om man tex har en Amazon som man har ärvt av sin farfar och den råkar ha lite rost i framskärms-infästningarna och i en sandplåt bak så tycker inte jag bilen är värdelös för det. Man får göra det bästa möjliga av situationen, dvs leta upp en riktigt duktig bilplåtslagare som byter ut den sjuka plåten.
121, du har helt fel o Amazon, du har helt rätt. Man skulle bunta ihop alla gamla halvrisiga eller redan svetsade amazoner, sisodär en 97 procent av alla som finns o köra dem direkt till skroten. Mal ner skiten bara. Då skulle vi äntligen få det som vi vill, nämligen att de 32 Amazoner som finns kvar hamnar på museum eller hemma hos Jay Leno i hans garage.
Jag tror tamefan att jag åker o skrotar min direkt för den har rost på dörrarna.
-anglofil-
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Hur mycket original?

Post by jånn »

Det här har man ju funderat på ett tag. Jag lutar mycket åt originalhållet.
Själv har jag en 123 GT -67 renoverad till nästan original. Den blev så fin att jag bara kör den vid högtidliga tillfällen. Därför har jag till slut köpt en bruks-Amazon som jag börjat svetsa i. Den ska jag försöka att inte kosta på för mycket. Jag har ju en massa halvbra reservdelar liggande.

GT:n är original förutom:
komplett 2-krets bromssystem med servo, delad rattstång, dubbla SU modell-74 med förvärmning, 55A generator, kortade torkararmar fr SAAB V4, pausrelä, brytarlöst tändsystem från Biltema (80-tal, fungerar mycket bra), fördelare från B20B, farthållare
Allt detta sitter kvar från brukstiden och gör bilen mer bekväm och säkrare att köra. När detta monterades hade jag i tankarna att allt skulle gå att återställa. Ska det vara original ska jag sätta tillbaka de gamla delarna som finns kvar. Jag har tvekat i flera år men ännu inte gjort något.
Detta gör att jag nog hamnar i grupp 2.
40 år med GT
Amazon_B16_Sport
Posts: 376
Joined: Thu Dec 08, 2005 5:53 pm
Location: Karlstad, Värmland
Contact:

Post by Amazon_B16_Sport »

Hmm.. det blir nog en blandning av alternativ 1 o 2.. B16 amazoner ser jag hellst som 100% orginal.. men många prylar från Mooneyes passar på amazonen tycker jag :wink:
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Till er som gillar ombyggda Amazoner.... Kika på den här! Hittade den på blocket.

http://www.blocket.se/vi/7081673.htm?ca=9_s

Inte mycket original kvar, men ett häftigt bygge.... Trots att jag föredrar original framför custom... :lol:
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Jag undrar om han egentligen önskade sig ett annat märke, den har vissa likheter med en annan bil.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Post Reply