Fälgaffär som gått snett p.g.a. strulande köpare. Hjälp !?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Fälgaffär som gått snett p.g.a. strulande köpare. Hjälp !?

Post by Amazon_V8 »

Hej
Jag har ett problem.Det är så att jag har sålt iväg fyra stycken plåtfälgar till amazon till en kille i Hudiksvall,begärde en hundring för alla fyra.
Dom är rostiga och däcken som sitter på är totalt oanvändbara,detta skrev jag i annonsen,erbjöd honom även bilder på fälgarna innan jag skickade iväg dom till honom.
Iallafall jag skickar iväg fälgarna med bussgods upp till Hudiksvall,jag får betala fraktkostnaden på 3-400:- samt efterkravsavgiften och ligga ute med dessa pengar tills köparen hämtar ut fälgarna.
Veckorna går,dom ligger däruppe i ca 6-8 veckor i väntan på att han ska hämta ut dom,både jag och bussgods ringer honom och man får ideligen till svar att han ska hämta ut dom men det händer inte.
När jag nu för runt en vecka sedan tröttnade rejält på hela affären och ringer upp honom och talar om att jag har börjat funderat på nån slags anmälan mot honom till antingen polismyndigheten eller kronofogdemyndigheten för att få tillbaka mina pengar så får jag återigen ett löfte om att han ska hämta ut dom följande dag,jag antog att mina \"funderingar\" hade tagit skruv men icke.Jag skickar ett sms följande dag och frågar om han hämtat ut fälgarna vilket han ej gjort,han har dock varit i kontakt med bussgods och har sagt till dom att retunera fälgarna till mig.
OK tänker jag,det kan jag ta men hur gör vi med pengarna jag lagt ut för frakten då,jag vill ju ha tillbaka dom??
Han vägrar betala och är allmänt otrevligt och obehaglig,lägger på luren i örat och skickar riktigt barnsliga SMS.
Just nu är det inte så mycket pengarna det handlar om (även om det är en del av saken givetvis),utan att han retat upp mig till den grad att det blivit en principsak för mig,jag har inte gjort nått som helst fel i denna affären utan det är han som har tabbat sig hela tiden.
Vad kan man göra??
Finns det nån slags privatköpslag att följa och kan jag anmäla honom för något??
I fortsättningen tänker jag aldrig skicka nånting utan förskottsbetalning,har tröttnat totalt på oärliga människor då det här inte är första gången jag stöter på sånna.
Snälla hjälp mig sätta åt honom.



MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
horgalaten
Posts: 503
Joined: Thu Mar 25, 2004 6:28 pm
Location: Hörby
Contact:

Post by horgalaten »

Det heter ju att ett muntligt avtal är lika starkt som ett skriftligt.

Det enda som är surt, det är att om han säger att han aldrig har kontaktat eller lovat dig något så står ord mot odr och då kommer det förmodligen bli jättesvårt att sätta dit honom.

Däremot, så vet jag inte om du har sparat hans sms och vilken kaliber han har skrivit dem här \"Barnsliga\" saker na. Men om det är någon form av hot i dem samt att du har dem kvar, så kan du stämma honom för olaga hot. Tänk då på att det tillkommer diverse advokatkostnader om det skulle dra upp i rätten.

Oftast när det gäller sånt här så koster det för det mesta mer än det smakar. Så frågan är om du inte vinner i längden på att bara lösa ut dina fälgar och blicka framåt istället.

Hur som helst....Jäkligt synd att det finns såna som han. Dem borde hålla sig till Välling.

Mvh Jörgen
ÄNTLIGEN NY AMAZON !!!!
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Det heter så men stämmer det verkligen??

Att han har kontakat mig är ju inte så svårt att bevisa då det förmodligen lär gå att få fram alla samtal han och jag har ringt varandra från telebolaget/bolagen.

De första SMS:en tog jag bort i ren ilska men sparade ett par senare,det är inga hot i dom utan mer jävligt barsnligt formulerat.

Förmodligen är det som du säger den lättaste vägen att gå,men jag har svårt att släppa det här.
Man får väll hålla på och ringa honom varje dag tills han tröttnar och betalar :twisted:

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Spilloljan
Posts: 446
Joined: Tue Mar 16, 2004 10:57 pm
Location: Umeå
Contact:

Post by Spilloljan »

Det är ju för hemskt vad människor saknar samvete... Blir så arg när jag hör sånt här och det känns ju som att det inte finns någonting att göra. Det finns väl inga lagar som kan hjälpa en i sånna här situationer. Klart att avtal är lika giltigt muntligt som skriftligt med det muntliga är svårare att bevisa.
Om han ångrade sig eller vad det nu berodde på så kunde han väl åt minstone stå för fraktkostnaderna. Nä usch och fy och blä för sånna oduglingar.
Volvo Amazon 1970 Mellanblå 99
För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Post by Fredrik Lofter »

Tyvärr är det superstars som denne förmåga i Hudiksvall som krånglar till affärer mellan seriösa köpare och säljare. För vem kan man lita på? Lika mycket tyvärr är de en del av verkligheten. Rent formellt har du lagen på din sida - \"pacta sunt servanda\" (avtal skall hållas) säger lagen och det spelar (såklart) ingen roll om de är muntliga eller skriftliga - men problemet är som bekant att de muntliga kan bli lurigare att bevisa. Samma lag säger nämligen (lika rimligt) att den som påstår något också har att bevisa det.

Jag har själv blivit blåst och lurad av såväl köpare som säljare i \"Amazonaffärer\" och jag vet inte vilket som svider mest: pengarna eller känslan. Helt klart blir man försiktigare.

Kanske kan man föra någon typ av förteckning/ranking över hur bra olika personer är att göra affärer med? Hur snabbt de betalar, hur bra de förpackar varorna, osv. Har inte e-bay något liknande? Jag vet ju t.ex. själv vilka personer jag aldrig skulle göra affärer med igen, och jag delar gärna med mig av de erfarenheterna om det kan \"rädda\" någon annan. Just a thought...

:: Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till https://volvoamazonpictures.se
Lars Bd
Posts: 4775
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re:

Post by Lars Bd »

X55858 wrote:Samma lag säger nämligen (lika rimligt) att den som påstår något också har att bevisa det.
I de SMS som utväxlats kan det framgå att det fanns ett muntligt avtal och de är då beviset.
Tex,
-När ska du hämta ut fälgarna som du lovade.
svar
-Orkar inte.

Det tycker jag är ett erkännande om att ett muntligt avtal finns.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Man blir förbannad lär man läser om sånna här saker. Jag har också blivit blåst i både köpes- och säljes-sammanhang när det gäller amazondelar. Värst är nog när man har köpt saker dyrt och de inte motsvarat vad säljaren beskrivit skriftligt, och säljaren vägrar ta tillbaks varan. Det har hänt några gånger.

Jag har blivit blåst flest gånger när jag köpt bildelar inom Sverige, av folk vars adress, telefonnummer, namn osv man haft.

Medan jag aldrig har blivit blåst när jag köpt prylar inom andra hobbyområden från Canada, USA, Hong Kong, Tyskland, England och ett gäng andra länder.

Ebays system med \"betyg\" på köpare/säljare är en klar fördel. Dessutom lär man ha betydligt lättare att få igen pengar när man blivit blåst i samband med affärer över internet (ebay tex) och använt sitt VISA-kort.

Att få tillbaka pengar man blivit blåst på vid köp mellan privatpersoner i Sverige verkar vara betydligt svårare!
Egrom
Posts: 81
Joined: Fri Feb 13, 2004 8:22 pm
Location: Vimmerby
Contact:

Post by Egrom »

Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Re:

Post by Thomas »

haha, ja de lär ju kunna skrämma skuten ur vem som helst. Är inte hells angels inblandade också?
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Hehe så drastiska metoder behöver man väll kanske inte ta till :wink:

Har skickat SMS och ringt honom nu i ett par dar,han har börjat lägga på direkt istället för att svara.Ska ringa från lite olika nummer tänkte jag,får väll se till att han tröttnar så till den milda grad att han går och betalar i ren ilska för att få slut på "tjatet" :twisted:

/MIcke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
AMAZZZON
Posts: 319
Joined: Thu Oct 06, 2005 3:35 pm
Location: Sveg(Härjedalen)

Post by AMAZZZON »

Men om du håller på att ringa den kille mycket så kanske han anmäler dig för trakaseri eller nått men då kanske det löser sig med hjälp av det så ni hamnar i rätten så kan du berätta hur det ligger till.

Hoppas det löser sig åt dig.

Såna som vägrar betala borde det finnas skottpenhgrar på :evil:
Gör som Ford köp Volvo 8)
Har nu en PV - 1960 :D
Member of Wolfman Cruisers! 8)

8) raggarportalen.se Bevara raggarkulturen! 8)
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Det finns en anledning varför jag aldrig skickar prylar mot efterkrav. Åtminstonde inte förens personen i fråga har satt in hela fraktkostnaden på mitt konto. Om han sedan vägrar lösa ut varan så har man ju i alla fall inte förlorat några pengar. :D

Och vägrar han sätta in pengarna så finns det andra att göra affärer med..... :lol:
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Re:

Post by D59471 »

stoffe_74 wrote:Det finns en anledning varför jag aldrig skickar prylar mot efterkrav. Åtminstonde inte förens personen i fråga har satt in hela fraktkostnaden på mitt konto.
Resonerar du likadant när du köper saker av folk du inte känner? :roll:

** Klart jag måste sätta in pengarna på hans konto i förhand. Annars kommer han aldrig sälja till mig. **


Blocket har ju en betaltjänst numera där köpare/säljare förbinder sig till ett avtal om att 1) pengarna sätts in 2) köparen får pengarna när han skickat varan.

Men faktum kvarstår att jag har gjort åtskilliga affärer på ebay med betalning i förskott och aldrig blivit blåst.
Betygsystem som i princip inte går att "lura" är en riktigt riktigt bra grej för både köpare/säljare.
Med paypal blir man ju tvungen att gå på stoffe_74'as linje och nåt annat vågar man inte använda på ebay.

Förutom från Tyska ebay då, som ju i vanlig ordning ligger decennier efter i betalsystem. Där är det banköverföring och fjärilar i magen som gäller.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Jo, det är ju sannt.... Men jag har faktiskt aldrig blivit blåst på blocket trots att jag flera gånger har förskottsbetalat till okännda... Men jag kanske känner på mig vem man ska skicka pengar till och inte....

Men den säkraste och bästa affären får man om man kan göra upp öga mot öga och med kontanta pengar eller byten.... :D
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
Post Reply