B20 startproblem, tändning men ingen start.
B20 startproblem, tändning men ingen start.
Halloj
Toppackningen gick för ett tag sen i min b20 motor.. jag bytte den och badade förgasaren i fotogen för att rengöra den när jag ändå hade allting bortskruvat. Toppen drogs åt med momentnyckel allt efter reglerna. Nu till problemet. Starten efter bytet. Han vägrar! Man kan stå och nöta på tändningen hur länge som helst och den puttrar till då och då i jämn takt. Men den startar aldrig utan startmotorn. Det kommer soppa upp till förgasaren. Det är gnista på alla stift. Ventilerna är finskjusterade, vad ska jag göra?
//Per
Toppackningen gick för ett tag sen i min b20 motor.. jag bytte den och badade förgasaren i fotogen för att rengöra den när jag ändå hade allting bortskruvat. Toppen drogs åt med momentnyckel allt efter reglerna. Nu till problemet. Starten efter bytet. Han vägrar! Man kan stå och nöta på tändningen hur länge som helst och den puttrar till då och då i jämn takt. Men den startar aldrig utan startmotorn. Det kommer soppa upp till förgasaren. Det är gnista på alla stift. Ventilerna är finskjusterade, vad ska jag göra?
//Per
Re:
Ja alltså motorn hoppar till hela tiden, gång på gång.. men den går aldrig "nästa steg" liksom .. bara står å små tänder lite å när man slopar nyckeln så dör han direkt.. knappast skit i förgasarn då den är helt upp putsade på alla håll å kanter.Mantel wrote:Pyttsa i lite bensin i förgasar'n! Hoppar den till då? Isånna fall borde det ju vara nått tjall med förknasan. Gas i förskitan?!
Re:
tändföljden är 1 3 4 2 motsols från det lilla sträket på fördelaren räknat.Arne wrote:Kolla tändinställning och kolla så tändkablarna ligger i rätt tändföljd.
Sträcket är där fördelarlocket ligger an (gammalt Rogge ordspråk)
eller hur han nu sade
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Re:
ja vad sa han egentligen? (knepig kille den där Rogge )Hasse63 wrote: tändföljden är 1 3 4 2 motsols från det lilla sträket på fördelaren räknat.
Sträcket är där fördelarlocket ligger an (gammalt Rogge ordspråk)
eller hur han nu sade
det kanse va nått sånt här han sa
Rogge wrote:det strecket de pratar om sitter på kanten av fördelaren, dvs där fördelar locket ligger an.. ser ut som ett litet jack typ, som om nån gjort det med bågfil lr nått
Haha. ja du, vem är Rogge
Bara lite felciterat
Bara lite felciterat
Klicka! Forumsregler
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Klicka! Länksamlingen som har "allt"
Klicka! Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
Re: B20 startproblem, tändning men ingen start.
Mina förslag i ordning:Persa wrote:Halloj
Toppackningen gick för ett tag sen i min b20 motor.. jag bytte den och badade förgasaren i fotogen för att rengöra den när jag ändå hade allting bortskruvat. Toppen drogs åt med momentnyckel allt efter reglerna. Nu till problemet. Starten efter bytet. Han vägrar! Man kan stå och nöta på tändningen hur länge som helst och den puttrar till då och då i jämn takt. Men den startar aldrig utan startmotorn. Det kommer soppa upp till förgasaren. Det är gnista på alla stift. Ventilerna är finskjusterade, vad ska jag göra?
//Per
Ta isär förgasaren igen. Nånting har kommit fel?
Ditt fotogenbad var nog bra, men om man gör rent en förgasare så måste man skruva isär den helt, annars är risken överhängande att skiten förflyttar sig till munstycken, nålar, kanaler etc.
Skriv upp hur många varv du skruvar ut blandningsskruvar och tomgång när du tar bort dem, eller ta reda på grundinställningarna.
Blåste du munstyckena? Om inte gör det.
Bytte du nålventilen? Om inte gör det.
En annan variant är att låna kamratens förgasare.
Byt stift. (framgår inte om du bytte)
Kondensator. Inte troligt. Men det är ju bra att ha en extra i reserv hemma.
Lycka till. Se det positivt. Det är varmare på kvällarna nu när du står och mekar.
-anglofil-
Re:
har du bild på de där?Åkesson wrote:satte du membranet rätt???? det är en flärp på gummit som ska i ett spår i förgasaren... om det sitter fel så blir trotteln felvriden å då funkar ju inte de där me vakumet...