B20 startproblem, tändning men ingen start.

B16/B18/B20 A/B/D. Moderatorer
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

B20 startproblem, tändning men ingen start.

Post by Persa »

Halloj

Toppackningen gick för ett tag sen i min b20 motor.. jag bytte den och badade förgasaren i fotogen för att rengöra den när jag ändå hade allting bortskruvat. Toppen drogs åt med momentnyckel allt efter reglerna. Nu till problemet. Starten efter bytet. Han vägrar! Man kan stå och nöta på tändningen hur länge som helst och den puttrar till då och då i jämn takt. Men den startar aldrig utan startmotorn. Det kommer soppa upp till förgasaren. Det är gnista på alla stift. Ventilerna är finskjusterade, vad ska jag göra?

//Per
Mantel
Posts: 23
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:11 am
Location: Sandviken

Post by Mantel »

Ge den en sup!
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Mantel wrote:Ge den en sup!
Vadå? :?
Mantel
Posts: 23
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:11 am
Location: Sandviken

Post by Mantel »

Pyttsa i lite bensin i förgasar'n! Hoppar den till då? Isånna fall borde det ju vara nått tjall med förknasan. Gas i förskitan?!
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Mantel wrote:Pyttsa i lite bensin i förgasar'n! Hoppar den till då? Isånna fall borde det ju vara nått tjall med förknasan. Gas i förskitan?!
Ja alltså motorn hoppar till hela tiden, gång på gång.. men den går aldrig "nästa steg" liksom .. bara står å små tänder lite å när man slopar nyckeln så dör han direkt.. knappast skit i förgasarn då den är helt upp putsade på alla håll å kanter.
Mantel
Posts: 23
Joined: Sun Mar 26, 2006 12:11 am
Location: Sandviken

Post by Mantel »

Knepigt, full choke och gas då! mer bensin!
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Post by Arne »

Kolla tändinställning och kolla så tändkablarna ligger i rätt tändföljd.
AVG
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

Arne wrote:Kolla tändinställning och kolla så tändkablarna ligger i rätt tändföljd.
tändföljden är 1 3 4 2 motsols från det lilla sträket på fördelaren räknat.
Sträcket är där fördelarlocket ligger an (gammalt Rogge ordspråk)
eller hur han nu sade :D
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Post by Persa »

tändföljden är korrekt och tändningen likaså vad jag vet.. men kan det ha hänt något med förknasaren? När jag hade den i fotogen badet var bara locket avskruvat och vacuum pumpen ur tagen å sedan allt annat intakt. Så jag tycker inte några inställningar på den kunnat skita sig .. :/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Rogge »

Hasse63 wrote: tändföljden är 1 3 4 2 motsols från det lilla sträket på fördelaren räknat.
Sträcket är där fördelarlocket ligger an (gammalt Rogge ordspråk)
eller hur han nu sade :D
ja vad sa han egentligen? :D (knepig kille den där Rogge :lol: )

det kanse va nått sånt här han sa :D
Rogge wrote:det strecket de pratar om sitter på kanten av fördelaren, dvs där fördelar locket ligger an.. ser ut som ett litet jack typ, som om nån gjort det med bågfil lr nått
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Haha. ja du, vem är Rogge :wink:
Bara lite felciterat 8)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

hehe ja bra fråga :P

äh, citat hit o citat dit :P poängen gick ju fram i vilket fall somhelst :P
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re: B20 startproblem, tändning men ingen start.

Post by Henke 12136 »

Persa wrote:Halloj

Toppackningen gick för ett tag sen i min b20 motor.. jag bytte den och badade förgasaren i fotogen för att rengöra den när jag ändå hade allting bortskruvat. Toppen drogs åt med momentnyckel allt efter reglerna. Nu till problemet. Starten efter bytet. Han vägrar! Man kan stå och nöta på tändningen hur länge som helst och den puttrar till då och då i jämn takt. Men den startar aldrig utan startmotorn. Det kommer soppa upp till förgasaren. Det är gnista på alla stift. Ventilerna är finskjusterade, vad ska jag göra?

//Per
Mina förslag i ordning:

Ta isär förgasaren igen. Nånting har kommit fel?
Ditt fotogenbad var nog bra, men om man gör rent en förgasare så måste man skruva isär den helt, annars är risken överhängande att skiten förflyttar sig till munstycken, nålar, kanaler etc.
Skriv upp hur många varv du skruvar ut blandningsskruvar och tomgång när du tar bort dem, eller ta reda på grundinställningarna.
Blåste du munstyckena? Om inte gör det.
Bytte du nålventilen? Om inte gör det.

En annan variant är att låna kamratens förgasare.

Byt stift. (framgår inte om du bytte)

Kondensator. Inte troligt. Men det är ju bra att ha en extra i reserv hemma.

Lycka till. Se det positivt. Det är varmare på kvällarna nu när du står och mekar. :D
-anglofil-
Åkesson
Posts: 45
Joined: Mon Feb 27, 2006 2:23 am
Location: Askersund

Post by Åkesson »

satte du membranet rätt???? det är en flärp på gummit som ska i ett spår i förgasaren... om det sitter fel så blir trotteln felvriden å då funkar ju inte de där me vakumet...
b20 power....
Persa
Posts: 31
Joined: Tue Aug 09, 2005 11:26 pm
Location: Uppsala
Contact:

Re:

Post by Persa »

Åkesson wrote:satte du membranet rätt???? det är en flärp på gummit som ska i ett spår i förgasaren... om det sitter fel så blir trotteln felvriden å då funkar ju inte de där me vakumet...
har du bild på de där?
Post Reply