Tennspackling

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
amiz-raggarn
Posts: 222
Joined: Sun Oct 02, 2005 7:30 pm

Re:

Post by amiz-raggarn »

nikson wrote:Joo, det är klart det går åt lite tenn, men det blir ju bättre
resultat än att använda spackel.
får ju inte samma sjunkningar i lacken etc

och det säger sig nästan själv att: tenn + plåt är bättere
än vad plåt + plast är eller ? :lol:

Jag har tennspacklat hela amazonen som jag har renoverat nu
i vinter, och som jag ska förhoppningsvis skicka på lack om
ett par veckor :D

De enda tipset jag kan ge dig är som någon annan sa - testa
bara införskaffa en brännare, jag köpte min på biltema, och den
har funkat alldeles utmärkt, sen köpte jag tennpastan & pennstavar på mekonomen


Lycka till ! :wink:
'

du har inte lust att lägga upp lite bilder på ditt arbete?
Äger en amazon-65 i orginalskick

Amazon, Sveriges egna lilla jänkare!
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Vet i hundan om det blir så mycket bättre, jag har sett åtskilliga exempel på tennspacklade skärmar där det börjat rosta så i hundan efter ett par år, hela den tennspacklade delen lyfte sig nästan 1cm (den var tennspacklat av en verkstad så man hoppas ju att dom hade något humm om vad dom gjorde....) , men sedan beror det givetvis på hur väl arbetet är utfört antar jag, jag har alltid fått uppfattningen att tennspackling var något man gjorde innan det fanns riktigt modernt spackel, med andra ord rena stenåldern, men där kan jag givetvis ha helt fel.

Micke
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Post by Amakombi »

jag tänkte jag skulle skriva lite om vad jag lärt mej om tenspackling och de är att ytan som ska tennas ska vara renslipad och får inte vara porig för då kan de bli problem när man lägger på tennpastan. tennpasten som jag använder heter berafix och är rätt frätande så att få på händerna är ju ingen höjdare...men är ytan fin är de bara pensla på berafix och sedan värma med låga (och då går de ju faktiskt utmärkt med biltemas gasolbrännare om man inte har tillgång till gassvets) tills man ser att pastan börjar koka på ytan då torkar man av med vanlig trasa och ytan ska då vara väldigt blankt likt krom...Sen är de bara värma plåten/tennstaven och kleta dit, detta är de som kan vara svårt värmer man för mycker börjar tennet rinna så de sk vara precis så tennet blir som smör..sen bara bre ut med träslev som är rejält inoljad sen slipa med pansarfil sen är de klart...och de sista av allt som man inte får glömma är att tvätta hela tenningen rikligt efteråt med aceton för annars finns risken för bubblor i lacken osv inte så bra....detta är ungefär vad jag lärt mig så har någon något att tillägga så gör det.
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Mycket bra tråd detta.
Vad jag hört /lärt så ska inte spackel vara tjockare än 1mm för annars få kan det lätt spricka/låssna på för stora ytor.

Tenna har jag inte provat men blir mer o mer sugen på att testa på mina skärmkanter som ska bytas

Tenn därimot kan läggas tjockare. Hur tjockt, finns det nån gräns :?:
Och tenn bör ju vara mycket starkare i svertsfogar än vad spackel är, som en svets :?:
Spricker inte lika lätt som spackel vid påfrestningar t ex på motorhuv, bagagelucka :?:

Kommentera :!: Rätt/fel.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

Kolla nya Nostalgia. Killen där (ett proffs) menar att plast duger lika bra. Men som Hasse säger, i tunna lager. Jag har alltid använt plast. Gärna i stora mängder och tjocka lager. :lol:
-anglofil-
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Post by Amazon_V8 »

Tenn använde man förr eftersom det inte fanns nått annat att spackla med,det är absolut inget fel på tennspackel men alla plast spackel produkter är lättare att hantera och har därför tagit över marknaden.
Vanligt spackel duger lika bra som tenn inget snack om saken men som vissa säger att tenn är dåligt är bara snack från folk som inte vet vad dom yrar om.Många säger att tennspackel lossnar så lätt och rosten kryper under så enkelt,visst kan det stämma men då beror det enbart på att det är ett dåligt underarbete under tennet.Säg det plast spackel som inte lossnar efter en tid om man inte gjort ett ordentligt underarbete???
Jag prov tennade en framskärm på en Ford Sierra för ca två-tre månader sen.Jag lät den sedan stå utomhus i plåtrent skick under 8 veckor i saltslask,regn och rusk.Hela skärmen blev ytrostig men tennet påverkades inte för fem öre,när jag sedan smälte bort tennet igen så var ytan där under totalt fri från rostangrepp.

Jag personligen tennspacklar hellre eftersom jag tycker det är skoj och eftersom jag tycker det blir ett snyggare resultat.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
nikson
Posts: 38
Joined: Sat May 28, 2005 6:39 pm

Post by nikson »

Det var inte meningen att vara nervärderande på dom som
spacklar - ber om ursäkt för det..

Det är klart spacke också fungerar bra, särsklit om man fått
någon typ av bugla på en större ytan, kan vara svårt att få
till det då med tenna.

Men personligen så försöker jag använda tenn så mycket som
möjligt då jag tycker det blir bäst resultal.

Men som sakt så är smaken som baken..(delad) :wink:
bäst är väll att testa sig fram till det som man själv tycker är bäst :D
Studenten som nu mer åker Amazon -67..
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

nikson wrote:Det var inte meningen att vara nervärderande på dom som
spacklar - ber om ursäkt för det..

Det är klart spacke också fungerar bra, särsklit om man fått
någon typ av bugla på en större ytan, kan vara svårt att få
till det då med tenna.

Men personligen så försöker jag använda tenn så mycket som
möjligt då jag tycker det blir bäst resultal.

Men som sakt så är smaken som baken..(delad) :wink:
bäst är väll att testa sig fram till det som man själv tycker är bäst :D
Nikson: En fråga bara,vad använder du dig av när du slipar tennet??Kör du med tvåhand pansarfil som mig och sen sista finliret med sandpapper??

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
nikson
Posts: 38
Joined: Sat May 28, 2005 6:39 pm

Re:

Post by nikson »

Amazon_V8 wrote:
nikson wrote:Det var inte meningen att vara nervärderande på dom som
spacklar - ber om ursäkt för det..

Det är klart spacke också fungerar bra, särsklit om man fått
någon typ av bugla på en större ytan, kan vara svårt att få
till det då med tenna.

Men personligen så försöker jag använda tenn så mycket som
möjligt då jag tycker det blir bäst resultal.
Men som sakt så är smaken som baken..(delad) :wink:
bäst är väll att testa sig fram till det som man själv tycker är bäst :D
Nikson: En fråga bara,vad använder du dig av när du slipar tennet??Kör du med tvåhand pansarfil som mig och sen sista finliret med sandpapper??

MVH Micke
Ja det är olika hur jag gör, beror på var det är och hur
svåråtkomligt det är.

Förut körde jag mycket med en typ av rasp, där det sitter något som
man kan likna vid någon typ av "nät" på undersidan som är utbyttbart
kommer inte på namnet just nu.. :roll:
För själva "grov" slipningen..

Något som jag har testat på slutet är att använda dom här lamelerskivorna med sandpapper på finns i flera olika grovlekar
och som man sätter på sin vinklslip, vilket jag tycker fungerar mycket
bra och är mycket lättare.. :lol:
Dock får man vara lite vaken så man inte "bränner" på för mycket.

Sen brukar jag lite med en planslip innan jag går in på
själva finn justeringen med sanpapper som du sa

Så jag brukar "köra i typ 3 steg
1) Gruvrikning med slipen
2) Mellandel, med planslipen
3) Fin liret med sandpapper

Rätte eller fel - det får var och en bestäma själv, för mig
fungerar det bra

Det kanske finns någon annan här som har något som är bättre/smidigare sätt :?:
Studenten som nu mer åker Amazon -67..
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Re:

Post by Henke 12136 »

nikson wrote: Något som jag har testat på slutet är att använda dom här lamelerskivorna med sandpapper på finns i flera olika grovlekar
och som man sätter på sin vinklslip, vilket jag tycker fungerar mycket
bra och är mycket lättare.. :lol:
Dock får man vara lite vaken så man inte "bränner" på för mycket.

Sen brukar jag lite med en planslip innan jag går in på
själva finn justeringen med sanpapper som du sa
Jag är säker på att du redan vet detta och tänker på det, men om man kör maskin på tenn så blir slipdammet grymt farligt att inandas. Samma med gjutjärn. Dom löjliga pappersfiltrena med en liten klämma över näsan räcker inte. Mask med dammfilter ska det vara.

OBS, inte menat som pekpinne... :roll:
-anglofil-
nikson
Posts: 38
Joined: Sat May 28, 2005 6:39 pm

Post by nikson »

Jo, det är klart jag har en riktig mask på mig
då jag hålls och slipar..

Men det är bra att du på pekar det - det finns kanske några här
som har blivet lite sugna på att testa, och då kan det vara något
som är värt att tänka på .. :wink:
Studenten som nu mer åker Amazon -67..
Amazonic
Posts: 138
Joined: Mon Jul 18, 2005 6:13 pm
Location: Örebro

Post by Amazonic »

vilken legering ska man ha,biltema har 60/40 tenn/bly
clasohlson har 27/73
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re:

Post by Amazon_V8 »

Amazonic wrote:vilken legering ska man ha,biltema har 60/40 tenn/bly
clasohlson har 27/73
Av princip skäl handlar man inte på feltema så köp på claes ohlson.
Staven ska innehålla 70-75% bly så jag förmodar att det är det dom avser och då ligger claes ohlson närmast.

/Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Tennspackling

Post by Blomquist »

Många inlägg här, har inte sett att någon fått med detta;

Den största anledningen till att tennspacklingen ännu praktiseras utöver det fakum att resultatet inte sjunker är att tenn, i motsats till plastspackel, INTE ABSORBERAR VATTEN. En sanning värd att begrunda.
210 -64, 223 -68
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Re: Tennspackling

Post by Amazon_V8 »

Blomquist wrote:Många inlägg här, har inte sett att någon fått med detta;

Den största anledningen till att tennspacklingen ännu praktiseras utöver det fakum att resultatet inte sjunker är att tenn, i motsats till plastspackel, INTE ABSORBERAR VATTEN. En sanning värd att begrunda.
Tennspackling används bara av hobbyfolket och dom som bygger/renoverar gamla bilar.På nya verkstäder används det mig veterligen inte alls,iallafall inte här i stan och jag är bilplåtslagare.
Att det inte absorberar vatten tycker jag inte är nån stor sak,de gör egentligen inte plast spackel heller om man gör allt rätt har jag fått sagt till mig på fler håll.

MVH Micke
Buick Skylark 2dr HT 1963

Projektet på olika forum
Post Reply