Lufta bromsarna på Amazon -70:a
------- Gäller bara 1-kretsbilar --------
Anslut en lång genomskinlig plastslang mot
luftnippeln. Be någon trampa ned pedalen sakta. När pedalen har börjat tryckas ned öppnar du luftnyppeln med en 1/4\" u-nyckel, bromsvätska och luftbubblor sipprar då ut i slangen. Pedal-assistenten fortsätter att trycka ned pedalen sakta, men innan den når mattan (bottenläget) säger han till så att du hinner stänga luftnippeln. Proceduren upprepas tills dess att det inte kommer ut några luftbubblor.
Se till att fylla på med bromsolja (DOT4) i huvudbromscylindern allt eftersom luftningen sker. En tom huvudbromscylinder leder till massvis med ny luft systemet och allt måste göras om.
Det finns lite olika teorier om vilket hjul man skall börja med. Själv brukar jag börja med det hjul som har kortast rörlängd till huvudbromscylindern (VF) och sedan ta (HF) och sen bakhjulen. Men det finns de som gör tvärtom. Oavsett vilken ordning du tar hjulen i, se till att ta varje hjul i tur och ordning minst \"två varv\" runt bilen (2ggr/hjul minst). Sedan kan du ju ta en testtur och därefter kontrollera luften igen.
Det är lätt att lufta en bil med 1-kretssystem. Se bara till att den genomskinliga slangen sitter tight runt nippeln, öppna ej nippeln för mycket... då åker pedalen fort ner i golvet. Och slabba inte med bromsoljan. DOT4 olja löser upp billack och annan färg mycket effektivt vilket kan ge tråkiga följder.
-------------------------------------------------
Om du nu har skaffat en \"skruva o lär\" bil. Införskaffa då också en verkstadshandbok så blir skruvandet både roligare och mer lärorikt. Det är alltid kul att kunna göra rätt från början istället för att lära sig av de dyrt erfarna misstagen!
Lycka till!
Anslut en lång genomskinlig plastslang mot
luftnippeln. Be någon trampa ned pedalen sakta. När pedalen har börjat tryckas ned öppnar du luftnyppeln med en 1/4\" u-nyckel, bromsvätska och luftbubblor sipprar då ut i slangen. Pedal-assistenten fortsätter att trycka ned pedalen sakta, men innan den når mattan (bottenläget) säger han till så att du hinner stänga luftnippeln. Proceduren upprepas tills dess att det inte kommer ut några luftbubblor.
Se till att fylla på med bromsolja (DOT4) i huvudbromscylindern allt eftersom luftningen sker. En tom huvudbromscylinder leder till massvis med ny luft systemet och allt måste göras om.
Det finns lite olika teorier om vilket hjul man skall börja med. Själv brukar jag börja med det hjul som har kortast rörlängd till huvudbromscylindern (VF) och sedan ta (HF) och sen bakhjulen. Men det finns de som gör tvärtom. Oavsett vilken ordning du tar hjulen i, se till att ta varje hjul i tur och ordning minst \"två varv\" runt bilen (2ggr/hjul minst). Sedan kan du ju ta en testtur och därefter kontrollera luften igen.
Det är lätt att lufta en bil med 1-kretssystem. Se bara till att den genomskinliga slangen sitter tight runt nippeln, öppna ej nippeln för mycket... då åker pedalen fort ner i golvet. Och slabba inte med bromsoljan. DOT4 olja löser upp billack och annan färg mycket effektivt vilket kan ge tråkiga följder.
-------------------------------------------------
Om du nu har skaffat en \"skruva o lär\" bil. Införskaffa då också en verkstadshandbok så blir skruvandet både roligare och mer lärorikt. Det är alltid kul att kunna göra rätt från början istället för att lära sig av de dyrt erfarna misstagen!
Lycka till!
mjo.. låter vettigt att man bör göra det.. men jag har inte tagit mej tid än.. men jag rör inte sånt jag inte förstår mej på.. nu kommer jga inte på något exempel men du förstår vad jag menar.. ska till elmia på lördag så jag ska kolla runt lite då eller så kanske man svänger in till GCP och snackar med dom..
nu har jag äntligen fått tummen ur och luftat bromsarna och jag har bromsverkan.. nu ska jag bara laga rost och fixa lite annat sen ska den reg besiktigas (har tagit väck draget) och besiktigas sen får man köra den.. kanske..
men hur som haver.. jag har ju luftat bromsarna men jag tycker att det är konstigt att när jag trycker ner pedalen så går den långt ner innan den tar och om man pumpar lite så tar den bättre.. är det så det ska vara eller ska jag lufta mer?
men hur som haver.. jag har ju luftat bromsarna men jag tycker att det är konstigt att när jag trycker ner pedalen så går den långt ner innan den tar och om man pumpar lite så tar den bättre.. är det så det ska vara eller ska jag lufta mer?
Re:
En justering av bakbromsarna kan göra underverk.Rogge wrote:om man pumpar lite så tar den bättre..
-
- Posts: 497
- Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm
*
Jag skulle bara vilja lägga till att det är smart att spraya nipplarna och borsta dem lite ett par dagar i förväg. Mina hade rostat ihop rejält så jag drog ju såklart av dem för ett par år sedan. Resultatet blev att jag fick köpa nya bromscylindrar. Vilket iofs var bra...
-anglofil-
Någon trycker ned bromspedalen sakta. Samtidigt lossar du försiktigt luftningsnippeln med en 1/4\" PU-nyckel tills det börjar komma ut olja och luftbubblor i den transparanta plastslang som du anslutit till nippeln (ta en bra slangbit, 50cm eller så). Innan pedalen når golvet säger killen i bilen till och du stänger nippeln. Sedan gör ni om detta om och om tills det inte kommer bubblor. Kör hela varvet runt (alla hjul) minst två gånger. Varje varv innebär att du luftar tills du inte får fler bubblor på det hjulet. Glöm ej att fylla olja i huvudbromscylindern hela tiden, tom cylinder innebär ny luft i systemet.
Tips
Ibland kan det vara besvärligt att få bort all luft när man luftar bromsar/koppling då kan det hjälpa att öppna nippeln mer än det behövs, alltså att inte nöja sig med att öppna tills det börjar komma olja utan lossa på nippeln ytterligare.
Volvo 142 -74 / Volvo 242 -84 RC
Precis. Risken är dock att det kommer in luft. Se till att alltid ha övertryck (tryck pedalen nedåt) när nipplarna är öppna så går det bra.
Det kan även hjälpa att knacka på hjulcylinder/bromsok för att få luftbubblorna att \"sippra\" fram mot nippeln. När jag luftade bromsok på amazon brukade jag ha dem lösa för att få optimalt läge på nippeln, men det är nog lite overkill.
Det kan även hjälpa att knacka på hjulcylinder/bromsok för att få luftbubblorna att \"sippra\" fram mot nippeln. När jag luftade bromsok på amazon brukade jag ha dem lösa för att få optimalt läge på nippeln, men det är nog lite overkill.
jo att lossa bromsoken är lite knepigt på just min bil.. skulle göra det.. jag dränkte bultarna och satte på en lämplig nyckel och tog i..till så sist så åkte nyckeln ner och om bulten lossnat \"va bra\" tänkte jag.. och tog tag igen om bulten och slant med nyckeln, o slant, o slant, o slant, sen märkte jag att nyckeln va trasig.. den hade knäckts när jag tröck på den =( så jag lugnar mej med att lossa dem..
Jag är lugn Rogge. Bara för att man är verktygsfetishist och har ett stressigt extrajobb betyder det inte att man har en vilopuls på 150 och stressar upp sig över inlägg på ett forum.
Tumnycklar kan ju vara en bra investering då man mekar med en bil där i princip alla skruvar är i tumdimension. Med bra passform och kvalite pajjar inte grejerna lika lätt vettu.
Tumnycklar kan ju vara en bra investering då man mekar med en bil där i princip alla skruvar är i tumdimension. Med bra passform och kvalite pajjar inte grejerna lika lätt vettu.