LM Ericsson tanklock

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

LM Ericsson tanklock

Post by D59471 »

Någon som har en bild på ett LM Ericsson låsbart tanklock till Amazon. Den gamla släta kromade modellen.

Skulle behöva se det från \"baksidan\", altså låscylindern och haken på baksidan.

Har just skruvat isär ett NOS från PV och moddar det för Amazon men jag får det inte riktigt att stämma vid ihopsättningen.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tog ett par bilder på mitt lock nu.

Skulle någon kunna jämföra med sitt lock för mitt låser inte. Det går att skruva dit men haken låser inte fast locket när man vrider om nyckeln.



Image




Image
User avatar
Hasse63
Posts: 6292
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Haloj.
Den del som pekar rakt upp och som ska åka ut när du vrider på nyckeln, rör den sig när du vrider på nyckln (låser)?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Post by Amarace »

Nu minns jag inte exakt hur det ser ut på Amazon, men jag tycker det ser knasigt ut, låsflärpen hamnar ju innanför själva rörmynningen och har ju ingenstans att låsa fast?? Original så är ju låset gjort för att flärpen ska åka ut ur håler där nere antar jag, o därmed åka ut i en av rörmynningens urfasningar, liknande borde ju vara på Amazon (så är det då på PV/Duett och 140/160 o tidiga 240/260)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det ser ut som att det är ett spår en bit ner i tankröret, lagom långt ner för att den där \"haken\" skall kunna gå i det när man vrider om nyckeln. Den flyttar sig ju eccentriskt ut från centrum.

Provade nu att justera den så att haken kommer så långt ut från centrum som möjligt när man vrider nyckeln till låsläget. Nu låser den nästan. :D

Kommer inte riktigt ihåg hur det var med gamla locket, om det gick att forcera med våld eller om locket satt som berget. :?:
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Post by ClassicVolvoShop »

Hej!
Jamen - Du har jo samlat låse-grejorna fel (Hoppas mitt Tekniska Svenska går bra - Jag mener i alla fald alt helt med god broderlig vänlighet!) :-)

På ditt bild \"2\" - ses jo att lås-bitten (den som stikker up på bilden) är monteret fel - den skal jo gå igennom den liten åbning som just ses på bilden åxå (den liten slids i \"röret\" som stikker ner i bensin-röret..)

Jag hoppas du förstår mig! - Annars må jag fixa ett bild på mitt eget.. :-)

/Soren
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Men gud vad dum man känner sig. :shock: :D

Jag skyllar på att den legat isärskruvad i över 1 år och att jag inte hade nåt att jämföra med. Finns ju inte med i reservdelskatalog eller annat. ;)

Nu funkar det som det ska. Lägger upp en bild sen så folk inte förvirras av dom felaktiga ovan.
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re:

Post by Amarace »

D59471 wrote:Men gud vad dum man känner sig. :shock: :D

Jag skyllar på att den legat isärskruvad i över 1 år och att jag inte hade nåt att jämföra med. Finns ju inte med i reservdelskatalog eller annat. ;)

Nu funkar det som det ska. Lägger upp en bild sen så folk inte förvirras av dom felaktiga ovan.
Då var det som jag skrev då alltså? :)
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Mmm, exakt så. Men jag tyckte det verkade orimligt då jag trodde att muttern skulle dras åt hårt. Det skulle göra att nyckeln inte gick att vrida.

Jag borde ha lyssnat bättre. ;)
Post Reply