Hur använder och ni bilen?

T.ex. länksamling och andra Volvotrådar. Moderatorer
Post Reply
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Hur använder och ni bilen?

Post by Fender King »

Jag för min del har kroknat ur på nya eller hyfsat nya bilar. Rätt vad det är så går de inte och tex styrboxen måste bytas på aukt verkstad till enorma belopp. Om det verkligen var fel på styrboxen det får man aldrig veta säkert. Jag tycker inte det är värt alla pengar det kostar i värdeminskning och reparationer som är omöjliga att göra själv. Säkerligen tycker fler än jag lika. Kom av en slump hem till en polare som rostlagar och lackar bilar och helst gamla sådana. Där stod Amazoncombin som jag blev sugen på och även köpte för 20.000.
Jag jämförde med 945 classic -98an jag åkte dit i som trots att det är en med dagens mått enkel bil jävlats en hel del. Amazoncombin sväljer även den alla mina musikprylar jag har till mitt enmansband. Jag var säker på att jag inte skulle få in prylarna, men åkte ändå hem och lastade i 300 kg högtalare, förstärkare, ljus och gitarrer. Jag fick stuva lite annorlunda, men allt gick i.
Comforten då? Man sitter väl ungefär lika som i 945an. Kanske halvligger man lite mer, passar min slöa stil.
Motorn då? En vanlig B20 tycker jag räcker för mina acc-behov. Annars är ju motorn helt överlägsen de nyare rovorna som har hundratals komponenter som kan och även går sönder, delar som inte behövs alls i en B20. Egentligen har man inte utvecklat motorerna ett skit, de nya stora volvobilarna drar ju mer soppa än de från 60-talet. Och skulle jag åka bil jorden runt skulle jag absolut lita mer på en B18 i bra skick än på en ny bil.
Status då? Det beror nog på vem man frågar, själv jag tycker Amazon HGV -62 smäller mycket högre än en nyare bil. Och beundrande blickar och berömmande ord får jag i massor, trots att bilen inte är i utställningsskick. Sånt renderar aldrig en färd i en 945 Classic.
Så jag räknar med att använda bilen varje dag och ofta med tung last. Oljespruta varje höst och laga allt som går sönder så går det säkert att åka hur länge som helst i den. 945an ska vi sälja och köpa en till bil, en helt rostlagad och fräsch 142. Vi hoppades kunna klara oss på en bil, men både sambon och jag jobbar helger bägge två och det har ofta kört ihop sig, särsklit när turbon på den enda bilen pajade. Säljer vi nyvolvon räcker pengarna att betala resten på billånet plus till två skattefria och driftsäkra bilar som dessutom är värsta kultföremålen. I långa loppet blir det säkerligen billigare med nästan museala fordon som dessa.
En festlig grej är att det inte finns något annat bilmärke vars 40 år gamla bilar man kan lita så på att de duger till bruksfordon. Undra hur länge en V70 håller. Rent känslomässigt var det ju förjävligt när de slutade med bakhjulsdrift och började skriva V O L V O på små fula bilar från andra länder. Usch o tvi. Får jag bara dit en OD-låda i Amazonen så har jag allt av det vettiga som finns i nya bilar.
Ni kanske tycker det är helgerån att inte bara putsa på en sån här klenod? Varför har ni era Amazoner?
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Micke_932
Posts: 450
Joined: Tue Apr 20, 2004 10:13 am

Post by Micke_932 »

Hej !

Håller nog med till stor del, har helt gett upp med nya bilar, dom kostar bara massor med pengar, mekonomen ville ha 2000 spänn för sista ljuddämparen till en ford Escort. Min gamla Cheva 78 behövde också en ny ljuddämpare, 300 spänn kostade den, köpte ett par nya oljefilter samtidigt för 12 kronor stycket och 8 tändstift 88 spänn (AC Delco Originaldelar) ok, 350 motorn är världens mest tillverkade motor, antar att det håller nere priserna en del :) men i alla fall.

Det är nog som så att om man ska ha nya bilar så ska man ha råd att köpa helt ny och ha den i max två år för att sedan köpa ny igen.... men det kan ju bli lite dürt så att säga, då slipper man nog de värsta problemen.

Växelströmsgenerator och brytarlöst tändsystem, sedan tycker jag det kan vara nog med finesser och elektronik i bilar.

Gamla bilar ska användas, i alla fall tycker jag det, att man sedan inte kör med den dom dagar det är som värst med salt och slask på vägarna är väl en sak, men det är faktiskt inte så många dagar som det är så på vägarna, en bil mår dessutom väldigt dåligt av att inte användas oavsett hur väl man tar hand om den, bromsolja (rost), packningar (torkar), förgasare, motor, bromsar, växellåda, bakaxel, batteri, nästan allting tar stryk av att stå oanvänt en längre tid, ibland mera än om man använder bilen, ser man sedan till att använda en motorvärmare och inte kör små korta skitsträckor så håller bilen nästan hur länge som helst.

Micke
Andreas Madsen
Posts: 37
Joined: Sun Mar 07, 2004 4:43 pm
Location: Malmö

Post by Andreas Madsen »

Håller med ovanstående talare (båda två). Min `68 2d bruksas dagligen 2-3 mil och visst är det lite klonk och gnissel. Men det kan du ha i en Mitsubish `91 också..
En annan sak är lättheten i konstruktionen \"desto fler grejer, desto mer som kan gå sönder\" som det sägs. Och vad gör du den där morgonen när din Opel Vectra `02 vägrar starta? Vilket av de 30(?) kontaktdonen ska du kolla på ? Och hur vet du att spjällägessensorn inte lagt av? Och hur fixar du det, den där regninga morgonen 07.36 ?..
Dagens bilproblem är ju den alltför komplexa elektroniken!

Nä, sanna mina ord,det var bättre kvalitet i bilarna förr. Visa mig en Vectra / V70 / dylik bil /om 35 år som rullar dagligen..
Henke 12136
Posts: 497
Joined: Tue Feb 03, 2004 5:40 pm

Post by Henke 12136 »

För min egen del så skulle jag gärna köra min Amazon oftare. Tyvärr så sitter barnstolarna i \"familjebilen\", och eftersom jag lämnar och hämtar på dagis så blir det den som går mest. Nu har jag haft tur och insett att Brittiska nya bilar håller mycket hög kvalitet, så när jag glider fram med min undervärderade turbomatade 230 hästars kvalitets- och designfullträff så är jag ändå nöjd. 8)
Men funkar den om 35 år? Inte en chans. Kommer min då 75 år gamla Amazon att funka? Ja, med största säkerhet.

Fast det var som de sa när den var ny 1957. En utmärkt rymlig bil, men med lite för stark motor...
-anglofil-
221341P
Posts: 14
Joined: Mon Nov 08, 2004 8:19 am
Location: Skåne/Hörby

Post by 221341P »

Min Amazon kombi-68 kommer, när den e rostlagad, få rulla en hel del, framförallt inne i \"byn\" på fredag o lördagskvällar. Kanske en o en annan kraftdemonstration från min urstarka o lätt trimmade B18. Siktar på att ha både körkortet o amazonens rostfyndigheter under kontroll redan 2 veckor efter min 18:e födelsedag, så i början av december kommer vintervägarna i Skåne bli osäkra.....(givetsvis kommer jag underredbehandla innan vintern o tvätta ofta)
Axel Wallgren -86
Amazon Kombi -68
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det ligger något i det ni föregående talare säger.. men se det såhär oxå, en ny bil är det nog mer komfort i, mindre buller osv. säkare är dom oxå så det är inte \"bara\" skit med nya bilar.. men visst, till morsans Mitsubishi Lancer -98 kostade en sketen lyktinsats 1600:- till amazonerna går man till skroten och köper en för typ 50:-

men det var inte det tråden handlade om så jag får väl skriva hur jag ska använda min.. som det står i min sign. partyräser.. dvs. till och från fester, strippen, träffar samt lite stilla cruising på fre- och lördagskvällarna, kommer nog köra den lite som bruksbil på sommrarna oxå..


221341P>> skånes vintervägar är redan osäkra.. jag kör där.. =)
var i skåne bor du? vi kanske kan dela =)
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
221341P
Posts: 14
Joined: Mon Nov 08, 2004 8:19 am
Location: Skåne/Hörby

Post by 221341P »

tjena! jag bor ca 1mil utanför hörby, mitt emellan höör o hörby..o bilen e hos en polare i västerstad..
Axel Wallgren -86
Amazon Kombi -68
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ok..
min bil står typ 50 meter från där jag e nu.. dvs hemma..=)..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
amazson
Posts: 3
Joined: Mon Nov 01, 2004 9:31 pm

Post by amazson »

Jag tycker om att

1. Uppleva amazonen dagligen på vägarna
2. Beundra och vårda den
3. Skruva och renovera

Själv har jag tre stycken amazoner.
En (röd 67) som jag dagligen kör ca 6 mil.
En svart 63 (ca 6000 mil), som jag då och då kör för att uppleva nybilkänslan.
En svart-vit 60 under renovering.

Försöker nu hitta ytterligare skäl att skaffa en amazon till. Men min fru, garaget och sunt förnuft säger nej. Dessutom har jag insett att jag bara kan köra en bil i taget.

Finns det ytterligare något starkt skäl ... meddela mig så köper jag en till. :wink:
Amazon combi 67
Posts: 15
Joined: Wed Nov 17, 2004 12:34 am
Location: Göteborg

Re: hur använder ni bilen????

Post by Amazon combi 67 »

Hej.
Är ny här över huvudtaget och ny när det gäller Amazon med Lyckades ta mitt körkort i mars 2004 och köpte då en volvo145 69 ombyggd till lättlastbil, har gått väldigt bra och gör så än i dag men kände en känsla som sa att det var inte rätt bil riktigt sen hör det till att jag har en schäfer hund på 2 år med. Märkte att det började dra ihopp sig att besikta volvon och då med problemet att jag behöver en bil till när jag fixar den under tiden :) och började kolla annonser och fastnade för en Amazon combi från 67 vit åkte och tittade på den och bestämde att den ska jag ha, så nu är jag väldigt lycklig ägare till denna lite att fixa då men inte så mycket hoppas jag. Så denna underbara Amazon som jag mer än gärna kör en extra sväng med innan man ska hem från skolan, går och läser till bilmekaniker. Nu undrar ni hur gammal jag är, jag o min Amazon lika gammla :lol: Så svar på din fråga blir den att jag kommer att köra min i alla väder som en bruksbil men ska fixa så mycket jag kan så den blir nästan som den var när den rullade av bandet.
Frenell
Posts: 377
Joined: Tue Jun 07, 2005 12:14 am
Location: Västernorland/Ljungaverk

Post by Frenell »

min amazon går dagligen.men håller på å fixa iordning en 240 till vintern..fast amazonen går billigare än 240:P
Lindgren
Posts: 264
Joined: Sun Oct 10, 2004 7:18 pm
Location: Katrineholm
Contact:

Post by Lindgren »

har 1 amazon under uppbyggnad. Den kommer att bli bra bruksbil, men tror kanske inte att den blir vinterbil fullt ut.

För det har jag en 145GL -73 (joo d-jet som funkar!)
och en 145 DL samma årsmodell

Inte för att amazonen inte duger på vintern... utan snarare att det är enklare att knacka ut plåten på en 140... åker brett när barnstolen är tom.
Amazon -70 + 145 -71 + 145 -73
Min bil
Medlemnr 1966 i 140 klubben
Thomas
Posts: 342
Joined: Tue Oct 19, 2004 9:32 am

Post by Thomas »

Här uppe i norr har vi ju inte salt på vintervägarna så man behöver inte vara rädd för de rostproblem ni i söder måste dras med.
Min bil har brukats rejält och ska så göras till den dag den begravs.
Som ni säger, det är inte så mcket som kan gå fel på en gammal bil, de är pålitliga och felen är oftast inga större mysterier.
En ny bil drivs av datorer och vi vet v'l alla hur opålitliga de är. Det ska bli spännande att se hur bilparken ser ut om 30 år, vilka bilar som rullar. Jag har på nåt sätt svårt att tro att de moderna, datordrivna plastbilarna kommer fungera....
Ägare av en röd och halvrisig Volvo 131341 T - Bil nummer 219 i årgång -70 - Då registrerad som: BD 72353
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Om man får skoja till det, så kan ju inte så mycket hända med ett järnspett =)
Bygger amazon-66 med B20E motor
Post Reply