Felvänd topplockspackning

Moderatorer
Post Reply
freddep1800
Posts: 2
Joined: Wed Jan 18, 2006 7:03 pm

Felvänd topplockspackning

Post by freddep1800 »

Är det någon som har tråkig erfarenhet av att ha vänt topplockspackningen till en B20 upp ocn ner.
Isåfall vilka problem uppstod?
Packningen är en skärkantspackning
freddep1800
sudden
Posts: 16
Joined: Tue Nov 22, 2005 6:25 pm

Post by sudden »

ööhh. spelar det någon roll har bytt flera gånger på min motor har då aldrig tänkt på att det är någon speciell sida som ska vara upp. :? och den funkar bara fint.
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Re:

Post by Tudor »

sudden wrote:ööhh. spelar det någon roll har bytt flera gånger på min motor har då aldrig tänkt på att det är någon speciell sida som ska vara upp. :? och den funkar bara fint.
:roll: Men... varför har du bytt flera gånger då om det nu fungerar fint..? :D
Bengan75
Posts: 120
Joined: Mon May 08, 2006 12:46 pm

Post by Bengan75 »

Det står väl \"top\" på ena sidan, om det har nån större betydelse vet jag inte men de borde ju stå där av nån anledning..

Lär väl vara olika på olika fabrikat oxå..
ama tic
Posts: 155
Joined: Thu Oct 28, 2004 1:45 pm
Location: Småland
Contact:

Post by ama tic »

Topplockspackningen ska ligga med dom breda stålkanterna runt cylindrarna uppåt.
VOLVO 142-72 2.3L B20
Fåglefelt
Posts: 71
Joined: Thu Feb 26, 2004 12:20 am
Location: Habo
Contact:

Re:

Post by Fåglefelt »

Bengan75 wrote:Det står väl "top" på ena sidan, om det har nån större betydelse vet jag inte men de borde ju stå där av nån anledning..

Lär väl vara olika på olika fabrikat oxå..
Jasså, är det därför...jag tänkte på om någon inte fattar vilken del den ska täta... :wink: :wink: ...

nämen, har inte tänkt på det heller, fast det har väl varit så logiskt när man sätter dit dem, så det ska väl inte vara nåt...å andra sidan (fast bildligt inte), så borde det väl bara passa på ett sätt..
Hugger69
Posts: 332
Joined: Mon Feb 27, 2006 11:09 am
Location: Umeå/Teg
Contact:

Re:

Post by Hugger69 »

Bengan75 wrote:Det står väl "top" på ena sidan, om det har nån större betydelse vet jag inte men de borde ju stå där av nån anledning..

Lär väl vara olika på olika fabrikat oxå..
Jag skall precis lyfta toppen på min AQ120 (marin B18) och har en Volvo original packningssats med bla topplockspackning. Där finns ingen som helst anvisning om vad som skall vara upp eller ner!! :cry:
ama tic wrote:Topplockspackningen ska ligga med dom breda stålkanterna runt cylindrarna uppåt.
Det ser ut så på denna packning...men varför, är detta logiskt?? :shock:
Jag har aldrig bytt en topplockspackning förut så dela gärna med er av erfarenheter! :wink:
Håkan i Umeå
- Amazon 1965 *Såld till Tyskland 2007*
- Chevrolet Camaro 1969
- Essbåten Kurre, en mahognyracer från 1937
- Rexoped Fleetline, moped från 1956
Håkans Motorsida
Min sida på Garaget.org
sudden
Posts: 16
Joined: Tue Nov 22, 2005 6:25 pm

Re:

Post by sudden »

Tudor wrote:
sudden wrote:ööhh. spelar det någon roll har bytt flera gånger på min motor har då aldrig tänkt på att det är någon speciell sida som ska vara upp. :? och den funkar bara fint.
:roll: Men... varför har du bytt flera gånger då om det nu fungerar fint..? :D
Tja ena gången bytte jag kamaxel o lyftarna andra gången satte jag in större ventiler. :wink:
Post Reply